روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۱ يکشنبه ۲۹ آبان - شماره 4253

دبیر کل مجمع کارآفرینان ایران:

۳۰ درصد صادرات کشور کالاهای خام و نیمه‌خام است

 به گفته دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران مطابق آمارها، ۳۰ درصد کل صادرات کشور را صادرات کالاهای خام و نیمه‌خام تشکیل می‌دهد که حدود ۷.۳ میلیارد دلار است. نکته دیگر این است که باید برای هر صنعت پیشران در کشور یک تصمیم خاص گرفته شود.
حمیدرضا غزنوی در نشست خبری به مناسبت هفته جهانی کارآفرینی اظهار کرد: باید در استراتژی‌های صنعتی‌ تجدیدنظر و زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی آن فراهم شود. برنامه پنج ساله صنعتی یا حتی برنامه پنج‌ساله برای انتخاب صنایع مزیت‌دار در کشور وجود ندارد که در تدوین برنامه هفتم توسعه باید این مسائل در نظر گرفته شود. موضوع پیشران‌های اقتصادی تاکنون کمتر در محافل اقتصادی و کلان کشور مطرح شده است.
وی همچنین با اشاره به خشکسالی‌های پیاپی در کشور، وضعیت نامناسب کشاورزی و دامداری متاثر از آن و اینکه صنایع های‌تک در کشور مزیت ندارد، تصریح کرد: بر این اساس باید به سمت صنعتی شدن هر چه بیشتر در کشور حرکت کرد و در این راه می‌توان از تجارب موفق کشورهایی همچون کره‌جنوبی، آلمان، ژاپن و حتی ترکیه استفاده کرد.
دبیر کل مجمع کارآفرینان ایران با بیان اینکه حمایت‌های ویژه در موضوع بهره بانکی و مالیات، جلوگیری از واردات کالاهای مشابه داخلی، کاهش تعرفه مواد اولیه مورد نیاز، جلوگیری از سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در صنایع پیشران و جلوگیری از بروز رقابت مخرب داخلی با محدودسازی صدور مجوزها، بخشی از حمایت دولت‌های کشورهای یاد شده از شرکت‌های بزرگ و پیشران صنعتی است، اظهار کرد: توجه صرف به بنگاه‌های کوچک و متوسط هیچ وقت نمی‌تواند موجب تنومند شدن اقتصاد شود و باید به سمت تولید انبوه برویم تا قیمت و کیفیت تولید منطقی شود.
به گفته وی باید شرکت‌های بخش خصوصی دارای پتانسیل و مزیت‌دار که توانایی مدیریت صنعتی را دارند انتخاب و حمایت شوند؛ چرا که در موضوعی مثل تحریم‌ها نیز شرکت‌های بزرگ قادر به کنترل مشکلات هستند نه شرکت‌های کوچک.
غزنوی با بیان اینکه کمبود تسهیلات بانکی یکی از مشکلات اساسی پیشران‌ها است، گفت: در شرایط کنونی، وام و تسهیلات کمتری برای تامین سرمایه ثابت و سرمایه در گردش واحدها داده می‌شود. بانک‌های کشور به دو دسته تقسیم شده‌اند. دسته نخست بانک‌هایی هستند که زیان انباشته دارند، اما با وجود این به راحتی در حال کار کردن هستند و حتی سود بیشتری برای جذب سپرده‌های بیشتر مردم در نظر می‌گیرند. دسته دوم بانک‌هایی هستند که می‌توانند تسهیلات ارائه کنند، اما قوانین موجود سبب شده تا به سمت تولید و ارائه تسهیلات به این بخش نروند.
*برج‌ها و خانه‌های خالی متعلق به بانک‌ها، آفتی برای تولید کشور
وی با بیان اینکه مطابق آمارها از ابتدای امسال تاکنون کمتر از ۴۰ درصد تسهیلات سهم صنعت در کشور از سوی بانک‌ها پرداخت شده، تصریح کرد: تعداد زیادی برج‌ها و خانه‌های خالی متعلق به بانک‌ها در کشور وجود دارد که سال‌هاست خالی از سکنه هستند و استفاده‌ای نمی‌شوند. قانون برای مقابله با این رویکرد بانک‌ها وجود دارد، اما تاکنون اقدامی علیه آنها انجام نشده است.
دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران با بیان اینکه فروش این منابع به‌ویژه برج‌هایی که برخی بانک‌ها در مناطقی همچون الهیه، زعفرانیه و غیره در تهران دارند، مشکلات تولیدی کشور را رفع خواهد کرد، اظهار کرد: برخی آمارها حاکی از وجود یک‌میلیون و ۷۴۰ هزار واحد خالی در کشور است که بیش از ۹۰۰ هزار واحد آنها متعلق به اشخاص حقوقی به‌ویژه بانک‌ها ست. اگر خواستیم منابعی برای بانک‌ها از طریق فروش املاک‌شان ایجاد کنیم، باید قانون سختگیرانه و نظارت جدی در این زمینه وجود داشته باشد. وی همچنین با بیان اینکه ارائه «وام سندیکایی» به معنای وامی که یک بانک داده و چند بانک در سود و همچنین ریسک آن سهیم می‌شوند، یکی از راهکارها برای کاهش مشکلات تامین تسهیلات مورد نیاز پیشران‌ها است، اظهار کرد: دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران در ادامه تصریح‌کرد: اگر برجام شکل بگیرد یا خیر، در هر دو حال اینکه منابع ارزی کشور را صرف واردات کنیم خیانت و ظلم به همه نسل‌ها است. منابع ارزی باید صرف واردات ماشین‌آلات یا مواد اولیه‌ای که در کشور وجود ندارد، شود.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه