روزنامه کائنات
7

شهرستان

۱۴۰۱ يکشنبه ۱۰ مهر - شماره 4219

استاندار در جلسه شورای اداری اوقاف و امور خیریه مازندران:

در برخورد با موقوفه خواران در مازندران تعارف نداریم

 استاندار مازندران با اشاره به ارزشمند بودن جایگاه وقف چه از نظر شرعی چه از نظر قانونی گفت: در مازندران ، استانی که دارای موقوفات و اماکن زیادی است برای برخورد با موقوفه خواران تعارفی نداریم و با جدیت این موضوع را پیگیری می کنیم .
سید محمود حسینی پور در جلسه شورای اداری اوقاف و امور خیریه مازندران که در ساری برگزار شد، افزود: موقوفات از نظر قانونی و شرعی امر مشخصی هستند و افرادی که با این حوزه به نوعی بازی می کنند در برخورد با آنها تعارف نداریم.
وی ادامه داد : در برخورد با موقوفه خواران هر فرد در هر جایگاهی که قرار داشته باشد اقدام لازم صورت می گیرد و در این زمینه تعلل نخواهیم کرد و با این کار ناصواب برخورد می شود.
استاندار مازندران از فرمانداران خواست تا موقوفه خواران را در شهرستان ها به استانداری ها معرفی کنند تا در این زمینه اقدام صورت گیرد.
حسینی پور با اشاره به تعدد وقف های انجام شده در مازندران، آن را نشات گرفته از درک درست مردم استان نسبت به این موضوع دینی دانست و گفت: تعدد زیاد وقف استان با نیت انجام عزاداری امام حسین (ع) و برگزاری تعزیه نشان دهنده دلبستگی مازندرانی ها به مسیر عاشورایی است.
وی تاکید کرد: مازندران ، استانی که ملقب به دیار علویان است از آن همین دلبستگی و وابستگی به مسائل دینی انتظار می رود.
مقام عالی دولت در استان مازندران از تعدد مکان های مذهبی در این استان به عنوان سند تشیع و ارادت مردم این استان به اهل بیت برشمرد و گفت : از سال ۲۸۰ هجری قمری این دیار پناهگاه اهل بیت و امامزادگان است و امامزادگان کانون های فرهنگی می باشند .
حسینی‌پور افزود: مازندران ، استانی که مقصد گردشگران پرشماری است که میلیون ها مسافر به این استان می‌آیند و خیلی ها به دنبال آن هستند که این استان را کانون مقصد تفریحات اسلامی و دینی نباشد.
وی ادامه داد: ولی با اقداماتی که انجام می دهیم نباید اجازه بدهیم که این افراد به آن چیزی که بدنبال آن هستند تبدیل شود.
استاندار مازندران تاکید کرد: با اقدامات اسلامی که انجام می شود مازندران مرکز ثقل دیار علویان باقی بماند چرا که این استان بیش از ۱۰ هزار شهید را تقدیم نظام کرده است.
به گفته حسینی‌پور، مدیریت استان در حوزه اجرایی آماده است تا از ظرفیت های اوقاف مازندران برای ارتقای و احیای فرهنگ دینی و اسلامی استفاده کند.
وی کارکرد اوقاف در بُعد فرهنگی و معیشتی تاثیرگذار در مازندران دانست و گفت : بقاع متبرکه امامزادگان می توانند به مقصد مهم گردشگری مذهبی تبدیل شوند .
این مقام ارشد استان مازندران از اداره کل اوقاف و امور خیریه خواست تا با تشکیل کارگروههای تخصصی بررسی چگونگی استفاده از ظرفیت اماکن دینی و مذهبی استان برای گردشگری را اقدام کند .
۲۸۲ وقف بزرگ و جدید در مازندران انجام شد
مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران از انجام ۲۸۲ وقف بزرگ و جدید در این استان طی سه سال اخیر خبرداد و گفت : این استان از نظر دارا بودن اماکن مذهبی از قبیل موقوفات ، رقبه و بقاع متبرکه امامزادگان از استان های برتر کشور است .
 حجت الاسلام ابراهیم حیدری جناسمی نیز در این جلسه افزود : مازندران دارای یک هزار و ۳۶۱ امامزاده ، ۱۵هزار موقوفه است که نیت ۷۰ درصد موقوفات استان برپایی عزاداری امام حسین(ع) و تعزیه است .
وی با اشاره به اینکه مازندران ۲۱۵ هزار رقبه دارد ، ادامه داد : از این تعداد ۱۶۷ رقبه درمانی ، ۲۸ هزار رقبه کشاروزی ، ۱۴ هزار رقبه تجاری ، ۴۱۸ رقبه آموزشی ، بیش از یک هزار رقبه خدماتی  ، ۲۲۸ رقبه تاسیسات و زیربنایی است.
مدیر کل اوقاف مازندران توضیح داد : عمل به نیات واقفات نقش مهمی را در جلب وقف جدید و رغبت بیشتر مردم به وقف است که در این راستا اوقاف مازندران تلاش کرده است تا اعمال نیات واقفان را همواره در دستور کارهای خود قرار بدهد .
وی در تشریح فعالیت های انجام شده در سالهای اخیر برای حفظ مالکیت موقوفات استان مازندران گفت : در سه سال اخیر ۵۰ هزار سند اجاره موقوفات استان تهیه و صادر شده است .
به گفته حجت الاسلام حیدری جناسمی اداره اوقاف و امور خیریه مازندران در سه سال اخیر اقدامات عمرانی خوبی را در بقاع متبرکه امامزادگان انجام داده است که تعداد آنها ۳۰۰ طرح است .
وی گفت : همچنین در زمینه اجرای پروژه های عمرانی در موقوفات مازندران ۳۰ طرح با صرف هزینه چهار هزار میلیارد ریال در شهرستان های آمل ، بابل ، ساری ، نور و دیگر شهرستان های استان افتتاح یا کلنگ زنی شده است .
مدیر کل اوقاف مازندران ازپیگیری سرمایه گذاری ۱۰ طرح تجاری و زیارتی به ارزش پنج هزار میلیارد ریال در بقاع امامزادگان استان به عنوان بخش دیگری از اقدامات این نهاد در سالهای اخیر نام برد و گفت : علاوه بر این کمک به ۵۰۰ بیمار نیازمند و پرداخت هزینه ترخیص آنها از محل درآمدموقوفات در این مدت انجام شد .

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه