برنامه بانک مرکزی برای سود بین بانکی چیست؟
در شرایطی که سود بین بانکی با تداوم روند افزایشی خود در هفتههای اخیر دوباره به نرخ ۲۱ درصد نزدیک شده است، رئیس کل بانک مرکزی میگوید که سیاست این بانک برای سود بین بانکی این است که این نرخ نوسانات زیادی نداشته باشد.
سود بین بانکی که بهعنوان یکی از انواع نرخهای بهره در بازار پول به نرخهای سود یا بهره در سایر بازارها جهت میدهد، در واقع قیمت ذخایر بانکهاست و زمانی که آنها در پایان دوره مالی کوتاهمدت اعم از روزانه یا هفتگی دچار کسری ذخایر میشوند، از سایر بانکها در بازار بین بانکی یا از بانک مرکزی استقراض میکنند.
این سود در هفتههای اخیر دوباره روند صعودی خود را شروع کرده و به نرخ ۲۱ درصد نزدیک شده است. این در حالی است که پیش از این، نرخ سود بین بانکی به ۲۱.۳۱ درصد رسیده و با واکنش منفی فعالان بازار سرمایه مواجه شد.
در این زمینه، بانک مرکزی در جلسه با فعالان بازار سرمایه موظف شد تا نرخ سود در بازار بین بانکی را کنترل و این نرخ را در بازار بین بانکی متناسب با سیاستهای تورمی مدیریت کند که پس از آن جلسه، روند سود در بازار بین بانکی نزولی شد و این نرخ به ترتیب از ۲۱.۳۱ به ۲۱.۱۳، ۲۰.۶۴، ۲۰.۵۹ درصد رسید.
اما در ادامه، نرخ سود بین بانکی روند صعودی خود را آغاز کرد و به ۲۰.۹۳ درصد رسیده است.
در این زمینه، علی صالحآبادی؛ رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که روند تغییرات سود بین بانکی به وضعیت عرضه و تقاضا در بازار بین بانکی بستگی دارد و سعی بانک مرکزی بر این است که سود بین بانکی نوسانات زیادی نداشته است.
علاوه بر این، محمد نادعلی - مدیرکل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی - در این رابطه در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: فلسفه بازار بین بانکی این است که بانکها در صورت کمبود منابع، مبادلات کوتاه مدت و یک شبه انجام میدهند که این مبادلات باعث میشود تا نرخ سودی در این بازار شکل بگیرد و نرخ این سود نیز متناسب با نیاز بانکها به این منابع مشخص میشود.
وی با بیان اینکه بانکها منابع مازاد خود را وارد بازار بین بانکی میکنند و به سایر بانکها که به این منابع نیاز دارند تسهیلات میدهند، گفت: بنابراین، نرخ سود بین بانکی تاثیری بر سود سپرده و تسهیلات نمیگذارد. بازار بین بانکی بازاری نیست که بانکها سهام خود را بفروشند و پول خود را وارد این بازار کنند که وقتی نرخ در این بازار افزایش یابد، آنها انگیزه ورود به بازارهای دیگر را نداشته باشند و سایر بازارها تحت تاثیر این موضوع قرار بگیرند.
*سود بین بانکی بر بورس تاثیری ندارد
نادعلی ادامه داد: تقاضا و عرضه بانکها در بازار بین بانکی است که موجب تغییرات در نرخ سود این بازار میشود و سعی بانک مرکزی در این زمینه این است که نوسانات این بازار را کنترل کند بنابراین، وقتی نوسانات را از بازار بین بانکی بگیریم طبیعتا نوسانات در سایر بازارها نیز کمتر میشود. نرخ سود سپرده و تسهیلات در ایران تابع شرایط بازار بین بانکی نیست و بنابراین، تغییرات در سود بین بانکی نمیتواند تاثیری بر بازار سرمایه داشته باشد بلکه تغییرات نرخ سود سپرده و تسهیلات است که بر بازار سرمایه تاثیرگذار است.
*بانک مرکزی در بازار بین بانکی چه میکند؟
مدیرکل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی افزود: بانک مرکزی سعی میکند نرخ سود در بازار بین بانکی را مدیریت کند تا انتظارات تورمی را کنترل و منابع بانکها را تامین کنند تا بانکها به سمت برداشت مستقیم از بانک مرکزی بروند. عملکرد بانک مرکزی در بازار بین بانکی به این صورت است که اخبار و انتظارت تورمی را تنظیم و منابع را از طریق عملیات ریپو تزریق یا جذب میکند که با این اقدامات نرخ در بازار بین بانکی بسته به سیاست مدنظر بانک مرکزی تغییر میکند.
خودروهای وارداتی رسوبی به فروش میرسند
مدیرعامل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی جزئیات مزایده خودروهای رسوبی وارداتی را اعلام کرد. عبدالمجید اجتهادی در نشست خبری جزئیات تعیین تکلیف خودروهای رسوبی وارداتی، با اشاره به پرونده موسوم به ثبت سفارش در سال ۱۳۹۶، اظهار کرد: این پرونده در سال ۱۳۹۷ در دادگاه انقلاب تشکیل شد. ۱۰۶۲ خودروی خارجی صفر کیلومتر به دلیل مشکلات ثبت سفارش از گمرک ترخیص نشدند و برای جلوگیری از تضییع این خودروها که در شرایط خوبی نگهداری نمیشدند اجازه برگزاری مزایده به سازمان اموال تملیکی داده شد.
وی در مورد جزئیات خودروها توضیح داد: ۶۲ دستگاه لکسوس، ۴۵۹ دستگاه از خانواده هیوندا، ۱۵۴ دستگاه تویوتا، ۴۳ دستگاه پورشه، ۱۸۲ دستگاه کیا، ۱۵۲ دستگاه بی ام و، ۸ دستگاه بنز، یک دستگاه وولوو و یک دستگاه بی نام به مزایده گذاشته خواهد شد.
*۷ تا ۱۲ مهر بازدید از خودروهای رسوبی وارداتی
اجتهادی با اشاره به دستور وزیر اقتصاد مبنی بر تعیین تکلیف خودروهای مذکور تا پایان مهرماه اظهار کرد: با توجه به اینکه مزایده به صورت الکترونیکی است، افرادی که قصد مشارکت در مزایده را دارند باید در سامانه ستادیران ثبتنام کرده و برای گواهی امضای الکترونیک اقدام کنند. سپس میتوانند نوع خودرو را انتخاب کنند. مشخصات فنی خودروها، اینکه در کدام شهر و بندر قرار دارند از چهارشنبه ۶ مهرماه روی سایت اموال تملیکی قرار خواهد گرفت.
وی افزود: تاریخ بازدید از خودروها هفتم تا ۱۲ مهر بوده و افراد بعد از بازدید باید پیشنهاد خود را ارائه کرده و همزمان با آن ۱۵ درصد قیمت خودرو را به عنوان ضمانت سپردهگذاری کنند. متقاضیان باید حتما توجه داشته باشند که سپرده مخصوص مزایده فوقالعاده ۵۶۵ ثبت سفارش است.
معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه اسامی برندگان مزایده در ۱۶ مهرماه اعلام میشود، گفت: افرادی که ضمانتنامه را سپرده کردند اما پشیمان شدند تا ساعت ۱۴ سیزدهم مهر ماه فرصت دارند با مراجعه به سایت ستادیران انصراف خود را اعلام کنند.
*شرکت اشخاص حقیقی و حقوقی در مزایده
اجتهادی با بیان اینکه خودروهای بالای ۲۵۰۰ سیسی در لیست این خودروها قرار ندارند، اظهار کرد: همچنین هیچ سرقتی از این خودروها صورت نگرفته است. این خودروها برای فروش داخل بوده و شمارهگذاری ملی میشود. اشخاص حقیقی با کد ملی و اشخاص حقوقی با کد اقتصادی میتوانند در این مزایده شرکت کنند.
وی با بیان اینکه منابع حاصل از فروش این خودروها به خزانه دولت واریز میشود، عنوان کرد: اگر برای این خودروها رای برائت صادر شود، منابع از خزانه به حسابهایی که قوه قضاییه تعیین میکند واریز خواهد شد.
معاون وزیر اقتصاد در مورد تحویل خودروها نیز گفت: برندگان تا سه روز بعد از مزایده فرصت دارند برای تسویه مراجعه کرده و خودرو را تحویل بگیرند.
به گفته اجتهادی برای افراد محدودیتی وجود ندارد و یک فرد میتواند در مزایده چند خودرو شرکت کند. قیمتگذاری خودروها توسط هیات سه نفره از کارشناسان رسمی دادگستری انجام گرفته و قیمت پایه در سایت ذکر خواهد شد.
وی با بیان اینکه خودروها متعلق به چند فرد و چند شرکت است، در مورد دلیل توقیف آنها توضیح داد: اتهام جعل ثبت سفارش بوده که قاچاق تلقی میشود. تعداد زیادی خودرو و ماشین آلات سنگین راهسازی هم توقیف شده است که باید تعیین تکلیف شوند.
به گفته معاون وزیر اقتصاد اگر خودرویی در این مزایده به فروش نرفت، دوباره به مزایده گذاشته خواهد شد.
اجتهادی همچنین تاکید کرد که مالکان خودروها هم میتوانند در مزایده شرکت کنند.