روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۳ شهريور - شماره 4211

گام دولت برای تحقق هوشمندسازی پایتخت

 رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با تاکید بر اینکه کارکرد استان تهران شبیه سایر استان‌ها نیست و دولت قصد دارد در بلند مدت و کوتاه مدت هوشمندسازی پایتخت سیاسی کشور را محقق کند، گفت: در تهران بیش از ۳هزارو ۶۶۵ شرکت دانش بیان وجود دارد.
علاءالدین ازوجی در تشریح روند هوشمندسازی استان تهران گفت: جمعیت تهران به صورت رسمی بیش از ۱۴ میلیون نفر است که با توجه به ۲ میلیون اتباع خارجی، مجموعه جمعیت استان تهران به بیش از ۱۶ میلیون می‌رسد. درحالی که این استان ۱۸ درصد کل جمعیت کشور را در خود جای داده است و سهم ۲۸ درصدی در تولید ناخالص داخلی کشور و سهم ۵۲ درصدی درآمدهای مالیاتی کشور را دارد.
وی افزود: با توجه به شعار سال، رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال با بهره گیری از فناوری های دانش بنیان و دیجیتال محور مد نظر مسئولان استان تهران است. باید توجه داشته باشیم بستر و ابزارهایی که در استان تهران وجود دارد در سایر استانها نیست و حتی تهران در بین استان های منطقه جنوب غرب آسیا به عنوان یکی از ظرفیت های مهم فناوری محسوب می شود.
ازوجی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۱۰ پارک علم و فناوری، ۳۳ مرکز رشد، ۴۰ مرکز نوآوری و بیش از ۳۶۶۵ شرکت دانش بیان در استان تهران قرار دارد که این امر ظرفیت مناسبی برای تحقق هوشمندسازی پایتخت است. بی تردید نگاه بلند مدت و کوتاه مدت دولت برای استان تهران به خصوص شهر تهران، داشتن شهری هوشمند است. تهران بواسطه وجود دانشگاه ها، مراکز تحقیقات و شرکت های فعال زیاد در حوزه علم و فناوری، استعداد بسیار بالایی در ایجاد یک شهردانش بنیان دارد.
وی با اشاره به محدودیت های زیست محیطی استان تهران تاکید کرد: رویکردها در حوزه کسب و کارها باید تغییر کند تا منابع آسیب نبینند. استان تهران با توجه به تقسیم کار ملی و آمایش سرزمین به سمت خدمات برتر و صنایع با فناوری دانش بنیان خواهد رفت و کسب و کارهای سنتی در بین استان‌های دیگر تقسیم خواهد شد تا استان تهران بتواند با کشورهای دیگر در حوزه دانش بنیان به رقابت خود ادامه دهد.

آماده‌باش بیمارستان‌های دمشق به دلیل شیوع وبا
 مقامات بهداشتی سوریه روز دوشنبه اعلام کردند که پس از گزارش بیش از ۲۰ مورد ابتلا به وبا و دستکم پنج مورد مرگ ناشی از این بیماری، بیمارستان‌های دمشق، پایتخت این کشور در حالت آماده‌باش قرار گرفته‌اند.
به نظر می رسد علت اصلی شیوع این بیماری، نوشیدن آب آلوده توسط مردم و همچنین آبیاری گیاهان در برخی مناطق با آب آلوده باشد.
زیرساخت های سوریه از زمان آغاز درگیری های این کشور در مارس سال ۲۰۱۱ میلادی آسیب جدی دیده و ساکنان برخی مناطق به آب سالم دسترسی ندارند.
با این حال دفتر سازمان جهانی بهداشت (WHO) در دمشق تاکنون هیچ اظهارنظر فوری در مورد موارد ابتلا به وبا و مرگ ناشی از این بیماری نداشته است.
خبرگزاری دولتی سانا به نقل از رئیس وزارت بهداشت دمشق اعلام کرد که این وزارتخانه در حال هماهنگی با ادارات در تمام استان ها برای آزمایش آب و همچنین برخی میوه ها و سبزیجات است. وی همچنین اظهار کرد که مراکز بهداشتی دولتی این کشور داروهای مقابله با وبا را در اختیار دارند.
مقامات بهداشتی شهر حلب نیز ۱۵ مورد ابتلا به وبا از جمله ابتلای یک کودک ۹ ساله به این بیماری را گزارش کردند. همچنین این عفونت در یک کارخانه یخ سازی در سوریه نیز کشف شده که منجر به تعطیلی کارخانه شده است.
به گزارش مدیکال اکسپرس، مقامات بهداشتی سوریه از مردم خواسته اند تا آب آشامیدنی تمیز مصرف کنند و همچنین میوه ها و سبزیجات را نیز به خوبی بشویند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه