روزنامه کائنات
3

صفحه اول

۱۴۰۱ سه شنبه ۲۲ شهريور - شماره 4210

ایران سالانه به ۳۲۰ میلیون مسواک نیاز دارد

 در پنج ماهه امسال ۵۷ میلیون و ۲۳۲ هزار مسواک در ایران تولید شده و پیش بینی می‌شود تولید این محصول در سال جاری به ۱۰۰ میلیون عدد برسد.
بر اساس اطلاعات اعلامی از سوی سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، در پنج ماهه امسال ۵۷ میلیون و ۲۳۲ هزار مسواک تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۴ درصد رشد داشته و پیش بینی می‌شود تولید این محصول در سال جاری به ۱۰۰ میلیون عدد برسد. در این مدت واردات مسواک ۱۷.۵ درصد کاهش داشته است.
به طور کلی تولید مسواک از ۲۲ میلیون عدد در سال ۱۳۹۸ به ۶۲ میلیون عدد در سال ۱۴۰۰ رسید و واردات آن نیز از ۲۵ میلیون عدد در سال ۱۳۹۸ به ۱۱ میلیون عدد در سال ۱۴۰۰ کاهش یافته است.
گفتنی است سرانه مصرف مسواک در جهان به ازای هر نفر چهار عدد در سال است و اگر ۸۰ میلیون نفر در ایران مصرف کننده مسواک باشند، سالانه به ۳۲۰ میلیون مسواک در کشور نیاز است؛ بنابراین همچنان به واردات مسواک هم نیاز است.
قالیباف سخنگوی وزارت صمت تاکید کرده که بعد از برابر شدن میزان تولید مسواک با تقاضا در کشور، وزارت صمت از طریق تعرفه گذاری یا ممنوعیت واردات از تولید داخل حمایت خواهد کرد.

بانک مرکزی تشریح کرد؛
راههای شناسایی حسابهای تجاری چیست؟
 بانک مرکزی به تشریح برخی ابهامات درباره مصوبه مربوط به تفکیک حساب‌های تجاری از غیرتجاری پرداخت و گفت: مبنا برای تعیین حساب تجاری، صرفا تعداد «واریز به» حساب است، نه تراکنش.
طبق اعلام بانک مرکزی، رفتار حساب‌های تجاری مختلف است و الگوهای متفاوتی برای شناسایی و بررسی آنها وجود دارد؛ حساب های بانکی یک فرد اگر دو شرط را بطور همزمان داشته باشد، ممکن است حساب تجاری تلقی شود: اول اینکه تعداد «واریز به» حساب بیش از ۱۰۰ فقره باشد و در عین حال، مجموع مبلغ واریزی هم بیشتر از ۳۵۰ میلیون ریال باشد؛ بنابراین صرف دارا بودن یکی از این دو شرط، مبنایی برای تجاری دانستن حساب نیست. به عنوان مثال اگر مجموع مبلغ واریز به حساب در ماه، ۱۰ میلیارد ریال باشد، ولی تعداد دفعات واریز به حساب کمتر از ۱۰۰ مورد باشد، حساب  مشمول بررسی به عنوان حساب تجاری نخواهد بود.
همچنین  مبنا، صرفا تعداد «واریز به» حساب است، نه تراکنش؛ لذا این برداشت که با مصوبه مذکور، حساب اغلب افراد به واسطه خریدها و تراکنش هایی که در طول ماه انجام می‌دهند حساب تجاری تلقی خواهد شد، کاملا نادرست است.
بانک مرکزی اعلام کرد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، درصد بسیار ناچیزی (کمتر از ۲ درصد) حساب های غیرتجاری، با اجرای مصوبه فوق، ممکن است مشمول بررسی، به عنوان حساب تجاری باشند. همه حساب هایی که واجد دو شرط مذکور هستند، لزوما تجاری نخواهند شد، بلکه پس از بررسی و اخذ اطلاعات تکمیلی، نسبت به تجاری یا غیرتجاری بودن آنها تصمیم گیری می‌شود، لذا ممکن است حسابی واجد هر دو شرط باشد، اما حساب تجاری شناخته نشود.
حساب هایی که تجاری یا به تعبیر دیگر «حساب فروش» شناخته می‌شوند، به سبب ماهیت حساب، از مزایایی مانند افزایش سقف روزانه و ماهانه برداشت از حساب، بدون نیاز به ارایه اسناد مثبته، تخفیف در کارمزدهای بانکی و... برخوردار خواهند شد، لذا تعریف یک حساب به عنوان حساب تجاری برای افرادی که فعالیت تجاری و گردش مالی متناسب با کسب و کار  دارند، تسهیل گری قابل توجهی خواهد داشت.
پیش از این بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار اعلام شده بود، چنانچه یک حساب بانکی بیش از ۱۰۰ تراکنش واریز به حساب در ماه داشته باشد و ۳۵ میلیون تومان در تراکنش‌ها جابه‌جا شود، تراکنش تجاری تلقی می‌شود و باید مالیات پرداخت کند.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه