روزنامه کائنات
3

صفحه اول

۱۴۰۱ سه شنبه ۲۲ شهريور - شماره 4210

رئیس انجمن تولیدکنندگان نوشت افزار خبر داد؛

صادرات لوازم تحریر ایرانی به کشورهای همسایه

 رئیس انجمن تولیدکنندگان نوشت افزار با بیان اینکه در حال حاضر فقط واردات مداد ممنوع است، از صادرات برخی از اقلام مثل مداد، خودکار، پاک کن و دفتر به کشورهای همسایه و بعضا کشورهای اروپایی خبر داد.
محمود رضا صنعتگر از افزایش تولید لوازم تحریر در سال جاری نسبت به سال‌های قبل و زمان کرونا به دلیل بازگشایی مدارس خبر داد و گفت: برخی از واحدهای تولیدی دو یا سه شیفت فعالیت می‌کنند تا بتوانند بازار را تامین کنند؛ بنابراین کسری در بازار وجود ندارد.
وی همچنین درباره افزایش قیمت لوازم تحریر در سال جاری گفت: قیمت‌ها در سال جاری ۵ تا ۳۰ درصد افزایش یافته است. البته اگر قرار بود بهای تمام شده ملاک باشد، افزایش قیمت بیش از این بود.
رئیس انجمن تولیدکنندگان نوشت افزار در پاسخ به سوالی درباره ممنوعیت واردات لوازم تحریر، گفت: در حال حاضر فقط  واردات مداد ممنوع است و سایر لوازم تحریر ممنوعیت واردات ندارد، اما با توجه به مدیریت منابع ارزی، ثبت سفارش آنها محدود است.
*مداد، خودکار، پاک کن و دفتر صادر می‌شود
به گفته وی تولید برخی از اقلام مثل مداد، خودکار، پاک کن و دفتر بیش از نیاز کشور است و بخشی از این محصولات به کشورهای همسایه و بعضا کشورهای اروپایی هم صادر می‌شود که البته رقم چندان بالایی نیست.
صنعتکار در پاسخ به سوالی درباره ممنوعیت واردات ماژیک گفت: واردات ماژیک ممنوع نیست، اما محدودیت دارد. سیاست کلان کشور می‌گوید کالاهایی که تولید داخل دارند نباید وارد شود. در حال حاضر تولید کنندگان به اندازه نیاز کشور توان تولید ماژیک را دارند و کسری در بازار وجود ندارد، مگر در زمینه اقلام فانتزی که آن هم جزو ضروریات نیست.
این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت افزار و لوازم مهندسی اخیرا گفته بود تولید انواع ماژیک به اندازه نیاز کشور نیست و ممنوعیت واردات این محصول در بازار مشکل‌ساز شده است.
*دو مشکل تولیدکنندگان لوازم تحریر
وی در ادامه به دو مشکل تولید کنندگان اشاره کرد و گفت: مشکل اول افزایش نرخ پایه حقوق گمرکی از ۴۲۰۰ تومان به ۲۶ هزار تومان است اما حقوق و عوارض از پنج درصد به چهار درصد کاهش یافته است. کاهش این میران به یک درصد می‌تواند بخشی از مشکلات را حل کند اما اگر همین قانون ادامه پیدا کند، در آینده افزایش قیمت عوارض مواد اولیه بین ۷ تا ۱۰ درصد روی محصول نهایی اثر خواهد گذاشت. در حال حاضر بسته به نوع محصول، ۱۵ تا ۲۵ درصد مواد اولیه لوازم تحریر وارداتی است.
رئیس انجمن تولیدکنندگان نوشت افزار مشکل دوم را نحوه پرداخت مالیات بر ارزش افزوده دانست و گفت: تولید کننده باید ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کند که در اصل این مبلغ باید از مصرف کننده دریافت شود اما توزیع کنندگان این مبلغ را به تولیدکننده پرداخت نمی‌کنند. از طرف دیگر آنها مشخصات خود را نیز به تولیدکنندگان اعلام نمی‌کنند و بنابراین امکان صدور فاکتور رسمی وجود ندارد؛ به همین دلیل تولید کنندگان از سوی اداره مالیات جریمه می‌شوند و حدود ۱۰ درصد هم مضاعف پرداخت می‌کنند.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس:
با افزایش ظرفیت کشاورزی نیاز به صادرات نفت نخواهیم داشت
 رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه جمعیتی بالغ بر ۵۰۰ میلیون نفر علاقه مند به محصولات کشاورزی داریم، گفت: اگر از این ظرفیت استفاده شود نیاز به صادرات نفت نخواهیم داشت.
محمدجواد عسگری در مراسم افتتاحیه پنجمین نمایشگاه بین المللی کشاورزی آیفارم که در مرکز نمایشگاه‌های بین المللی شهر آفتاب در حال برگزاری است اظهار کرد: بخش کشاورزی یکی از بخش‌های بسیار مهمی است که مسیر توسعه کشور بستگی به رشد این بخش دارد. امنیت غذایی نیز از جمله مباحث جدی جامعه بشری به شمار می‌آید.
وی ادامه داد: به دلایلی حساس بودن سلامت غذایی مردم و توجه به این بخش، به امنیت ملی گره خورده است‌. خوشبختانه تعامل و همراهی خوبی بین مجموعه مجلس شورای اسلامی و وزارت کشاورزی وجود دارد.
عسگری افزود: در مجلس به کمک همکاران توانستیم فضا را برای توسعه و تولید محصول باکیفیت‌تر و محصولات ارگانیک کشاورزی هموار کنیم همچنین ظرفیت‌های خوبی در داخل داریم که شامل اقلیم، آب، خاک، مجموعه تحقیقاتی و نیروی انسانی است. در حوزه اجرا و پژوهش نیز ظرفیت‌های خوب قابل استفاده‌ای داریم.
وی همچنین گفت: ظرفیت‌های خوبی در حوزه صادرات داریم یک جمعیت بالغ بر ۵۰۰ میلیون نفر علاقه مند به محصولات کشاورزی داریم که بر این باور هستیم اگر از این ظرفیت به صورت عملیاتی و اجرایی استفاده شود نیاز به صادرات نفت نخواهیم داشت و به راحتی می‌توانیم از حوزه کشاورزی زیرساخت‌ها را به روز و فضایی را متناسب با شعار سال فراهم کنیم.
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در بخش دانش بنیان کمی عقب هستیم اما در حوزه پژوهشی ۳ هزار محقق، در مراکز عالی ۷ هزار پژوهشگر در مقاطع استادیاری و استاد تمامی، در دانشگاه آزاد ۲ هزار محقق داریم که ظرفیت بی نظیری است. حدود ۲۵۰ هزار فارغ التحصیل در بخش کشاورزی داریم که ظرفیت منحصر به فردی است.
وی اظهار کرد: اعتبارات خوبی را برای این بخش در نظر گرفتیم. نگاه ما برای سال آینده نیز بالا بردن بهره‌وری است تا بتوان از حداقل ظرفیت‌ها استفاده کنیم. در برنامه هفتم توسعه کارگروهی را تشکیل دادیم تا در قالب نقشه راه برنامه زمانبندی خود را پیش ببریم.
عسگری افزود: آینده دنیا در گرو تولید محصولات کشاورزی است باید در این زمینه تلاش کنیم تا خروجی خوبی داشته باشیم‌. قطعاً برگزاری این چنین نمایشگاه‌هایی به علاقه مندان برای تولید ایده می‌دهد.
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: در احداث گلخانه‌ها، بحث اقلیم مهم است که ما در اختیار داریم و باید از آن خوب استفاده کنیم مجلس و دولت در تلاش هستند تا بتوانند این مسیر را هموار کنند.
وی همچنین اضافه کرد: در بحث سلامت مردم و تولید غذایی سالم باید تلاش شود باید در حوزه دانش بنیان به نقطه مطلوبی در بخش کشاورزی دست پیدا کنیم.
در ادامه، فرشید مهرشاد معاونت نمایشگاهی مجموعه بین المللی شهر آفتاب، بیان کرد: مجموعه‌های نمایشگاهی مهم‌ترین بخش در تکریم و تامین زنجیره تامین تجارت مجموعه‌های اقتصادی و تجاری محسوب می‌شوند. هرچه این مجموعه‌ها قدرت و کیفیت بیشتری در راستای رضایت مشتری داشته باشند نقش تجارت در کشور پویاتر خواهد بود.

از سوی مرکز آمار ایران؛
رشد اقتصادی بهار اعلام شد
 طبق اعلام مرکز آمار ایران، رشد اقتصادی در بهار سال جاری با نفت ۳.۸ درصد و بدون نفت ٤.٣ درصد بوده است. بر اساس آخرین نتایج حساب‌های ملی فصلی مرکز آمار ایران، محصول ناخالص داخلی(GDP) به قیمت ثابت سال ١٣٩٠ در سه ماهه اول سال ١٤٠١ به رقم ١٨٨٧ هزار میلیارد ریال با نفت و ١٦١٤ هزار میلیارد ریال بدون احتساب نفت رسیده است، در حالی که رقم مذکور در فصل مشابه سال قبل با نفت ١٨١٨ هزار میلیارد ریال و بدون نفت ١٥٤٨ هزار میلیارد ریال بوده که نشان از رشد ۳.۸ درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و ٤.٣ درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت در فصل بهار سال ١٤٠١ دارد.
نتایج مذکور حاکی از آن است که در فصل بهار ١٤٠١ رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی رشد منفی ۰.۸، گروه صنایع و معادن ٤.٢ و گروه خدمات ٣.٩ درصد نسبت به فصل بهار سال ١٤٠٠، رشد داشته است.
محاسبات فصلی در مرکز آمار ایران در قالب ١٨ بخش اصلی متشکل از ٤٢ رشته فعالیت بر مبنای طبقه بندی ISIC.Rev٤ انجام می‌شود که بر این اساس گروه کشاورزی شامل زیر بخش‌های زراعت و باغداری، دامداری، جنگل‌داری و ماهیگیری، گروه صنایع و معادن شامل زیر بخش‌های استخراج نفت خام و گاز طبیعی، استخراج سایر معادن، صنعت، تأمین آب، برق و گاز طبیعی و ساختمان و گروه خدمات شامل زیر بخش‌های عمده و خرده فروشی، فعالیت‌های خدماتی مربوط به تأمین جا و غذا، حمل و نقل، انبارداری، پست، اطلاعات و ارتباطات، فعالیت‌های مالی و بیمه، مستغلات، کرایه و خدمات کسب و کار و دامپزشکی، اداره امور عمومی و خدمات شهری، آموزش، فعالیت‌های مربوط به سلامت انسان و مددکاری اجتماعی و سایر خدمات عمومی، اجتماعی، شخصی و خانگی است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه