روزنامه کائنات
3

صفحه اول

۱۴۰۱ سه شنبه ۲۲ شهريور - شماره 4210

مسکن و اجاره‌بها 90 درصد دریافتی کارگران را می‌بلعد!

   درحال حاضر ۸۰ درصد حقوق و دریافتی کارگران صرف هزینه های مسکن و اجاره بها می‌شود. معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته به منظور حل مشکل مسکن کارگران، خط اعتباری ۴۰۰ میلیارد تومانی با اولویت مسکن کارگری به تعاونی‌های مسکن اختصاص پیدا کرده‌است.
درحال حاضر «مسکن» نقش بسزایی در زندگی بسیاری از خانواده‌ها دارد و به لحاظ تأثیرگذاری در سبد هزینه‌ خانوارهای کم درآمد به خصوص دهک‌های متوسط و پایین جامعه از اهمیت بسیاری برخوردار است.
به گفته مقامات کارگری و فعالان حوزه کار، بیش از ۸۰ درصد دریافتی کارگران را هزینه های مسکن و اجاره بها به خود اختصاص می دهد و از این جهت مسکن یکی از دغدغه های اساسی خانوارهای کارگری به شمار می رود.
در این بین تعاونی‌های مسکن با ساخت مسکن به قیمت تمام شده می توانند واحدهای مسکونی را ارزان‌تر از سایر بخش‌ها حتی انبوه سازان در اختیار متقاضیان قرار دهند و به تامین مسکن اقشار محروم و کم درآمد کمک کنند.
دولت در برنامه ساخت مسکن، بخش تعاون را مکلف کرده که از مجموع ۴ میلیون واحد مسکونی ۴۰۰ هزار واحد در بخش تعاون ساخته شود.
مهدی مسکنی، معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اخیرا از اختصاص ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به تعاونی‌های مسکن در قالب خط اعتباری با اولویت ساخت مسکن کارگری خبر داده است.
وی پیش از این از ساخت شهرک‌های مسکونی با اولویت کارگران در جوار شهرک‌های صنعتی خبر داده و تنها راه خانه دار شدن طبقات ضعیف و متوسط را اجرای مدل تعاونی‌های مسکن عنوان کرده بود.
در سال ۱۳۹۹ با تفاهم نامه‌ای که میان معاونت تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بانک توسعه تعاون به امضا رسید، خط اعتباری ۷۵۰۰ میلیارد تومانی برای ۷۵ هزار تعاونی مسکن با اولویت کارگران  و بازپرداخت ۱۰ ساله اختصاص یافت تا تعاونی‌های مسکن از طریق بانک توسعه تعاون به ازای هر واحد به طور میانگین ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند.
آن زمان اعلام شد تعاونی‌های مسکنی که بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته ولی به دلیل افزایش قیمت‌ها امکان تکمیل پروژه های خود را نداشته باشند، می توانند از خط اعتباری بانک توسعه تعاون بهره مند شوند. هادی ابوی، دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران بهترین ساز و کار تامین مسکن کارگران را تعاونی‌های مسکن کارگری می داند.
وی با بیان اینکه ۸۰ درصد دریافتی کارگران را مسکن و اجاره بها می بلعد، معتقد است: برای خانه دار شدن کارگران از طریق تعاونی ها لازم است در ابتدا تعاونی های مسکن کارگری تشکیل و سپس توسط آنها وام های بدون بهره با اقساط بلند به کارگران پرداخت شود.
ابوی تامین زمین رایگان، پرداخت وام های ارزان و نظارت بر ساخت و ساز را از جمله اقدامات موثر در تامین مسکن کارگران عنوان کرده و می گوید: کارگران برای خانه دار شدن آورده کمی دارند لذا اگر قرار است مسکن کارگری با قیمت مناسب ساخته و تحویل آنها شود، بهترین راه این است که کارگران در قالب تعاونی‌های مسکن ساماندهی شوند و دولت و وزارت تعاون بر عملکرد آنها نظارت کند.
به گفته دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران، دریافتی کارگران آنقدری نیست که بتوانند اقساط سنگین وام و تسهیلات بانکی را پرداخت کنند به همین دلیل لازم است وام های بدون بهره با اقساط بلندمدت در اختیار کارگران قرار گیرد.
کارشناسان بر این باورند که در ساخت مسکن ارزان باید از ظرفیت تعاونی‌های مسکن استفاده و بر آنها نظارت شود چرا که در تعاونی‌های مسکن نگاه سودآوری حاکم نیست و واحدهای مسکونی با قیمت تمام شده کمتر و کیفیت قابل قبول ساخته و در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.
در تعاونی‌ها نگاه سود آوری حاکم نیست و مسکن با قیمت مناسب و کیفیت قابل قبول به شکل مقرون به صرفه ساخته و در اختیار متقاضیان قرار داده می شود لذا توجه به تعاونی‌های مسکن می‌تواند ضمن رونق بخشیدن به اقتصاد و اشتغال کشور، بستر ساخت مسکن ارزان برای خانوارهای کم درآمد را فراهم کرده و بسیاری از اقدامات سوداگرایانه را کاهش دهد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه