روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۱ دوشنبه ۲۱ شهريور - شماره 4209

کائنات گزارش می‌دهد؛

درخشش «جنگ جهانی سوم» در ونیز تبریک محمد خزاعی به بهروز شعیبی، هومن سیدی و محسن تنابنده

  هفتاد و نهمین جشنواره فیلم ونیز به ایستگاه پایانی رسید و دو جایزه مهم و اصلی بخش جنبی افق‌ها از آن سینمای ایران شد.
هومن سیدی که با فیلم سینمایی «جنگ جهانی سوم» در بخش رقابتی افق‌ها حضور داشت، جایزه بهترین فیلم را از آن خود کرد و جایزه بهترین بازیگر مرد این بخش هم به محسن تنابنده اهدا شد. امسال وحید جلیلوند با «شب، داخلی، دیوار» در بخش مسابقه اصلی جشنواره ونیز شرکت کرد که در بردن جایزه ناکام ماند.
لیلا حاتمی در جشنواره فیلم ونیز ۲۰۲۲ یکی از داوران بخش مسابقه اصلی بود که شامگاه شنبه در مراسم اعطای جوایز همراه دیگر اعضای هیات داوری روی صحنه رفت و جایزه بهترین بازیگر زن را به کیت بلانشت اهدا کرد. جایزه شیر طلایی بهترین فیلم هم به مستند آمریکایی «تمام زیبایی و خونریزی» رسید تا در تاریخ ۹۰ ساله ونیز دومین مستند برنده برترین جایزه این رویداد مهم سینمای اروپا و جهان لقب بگیرد.
«لورا پویترس» که یک روزنامه‌نگار تحقیقی است در مستند «همه زیبایی و خونریزی» به داستان قابل توجه زندگی «نان گلدین» عکاس آمریکایی و مبارزه‌اش با خانواده متمول «ساکلر» پرداخته و تلاش‌های او برای مسئول دانستن کمپانی داروسازی «Purdue Pharma» متعلق به خانواده «ساکلر» برای همه گیری استفاده از مواد افیونی در آمریکا را به تصویر کشیده است.
«نان گلدین» در سال ۲۰۱۷ و پس از اعتیاد خودش به ماده مخدر «اکسی کدون»، گروه حمایتی P.A.I.N را تأسیس کرد که به طور خاص موزه‌ها و سایر مؤسسات هنری را هدف قرار می‌دهد تا جامعه هنری را به دلیل همکاری با خانواده ساکلر و حمایت مالی تبلیغاتی این خانواده از هنر، تحت فشار قرار دهند. جشنواره ونیز که چند سالی است نقش مهمی در فصل جوایز سینمایی دارد و از مهم‌ترین سکوها برای فیلم‌ها در جوایز اسکار محسوب می‌شود، با اعطای جایزه اصلی خود به مستند «همه زیبایی و خونریزی» شانس این فیلم را در شاخه بهترین مستند و حتی بهترین فیلم اسکار دوچندان می‌کند. «لورا پویترس» به خاطر مستند «شهروند شماره چهار» که درباره «اداورد اسنودن» بود در سال ۲۰۱۵ برنده جوایز متعددی از جمله جایزه اسکار بهترین فیلم مستند شد.
او همچنین در سال ۲۰۱۴ برای گزارش افشاگری‌های جاسوسی گسترده (از سال ۲۰۱۳ تا کنون) در کنار «گلن گرینوالد»، «اون مکسکیل»، و «بارتن گلمن» موفق به کسب جایزه معتبر پولیتزر برای خدمات عمومی شد. این جایزه به صورت مشترک به نشریات گاردین و واشنگتن پست تعلق گرفت. فهرست کامل جوایز هفتادونهمین جشنواره ونیز به این شرح است:
- بخش مسابقه بین‌الملل
شیر طلایی بهترین فیلم: مستند «تمام زیبایی و خونریزی» ساخته لورا پویتراس
جایزه بزرگ هیئت داوران: «سنت اومر» ساخته آلیس دیوپ
شیر نقره‌ای بهترین کارگردان: لوکا گوادانینو برای «استخوان‌ها و همه»
جایزه کوپا ولپی بهترین بازیگر مرد: کالین فارل برای «بنشی‌های اینیشرین»
جایزه کوپا ولپی بهترین بازیگر زن: کیت بلانشت برای «تار»
جایزه مارچلو ماسترویانی بهترین بازیگر مرد یا زن جوان جشنواره: تیلور راسل برای «استخوان‌‎ها و همه»
جایزه بهترین فیلمنامه: مارتین مک‌دونا برای «بنشی‌های اینیشرین»
- بخش مسابقه افق‌های هفتادونهمین جشنواره ونیز
بهترین فیلم: جنگ جهانی سوم (هومن سیدی)
بهترین کارگردان: تیزا کوی و رینر فریمل (ورا)
جایزه ویژه هیئت داوران: نان و نمک
بهترین بازیگر مرد: محسن تنابنده برای «جنگ جهانی سوم»
بهترین بازیگر زن: ورا جما برای «ورا»
بهترین فیلمنامه: بلانکویتا
بهترین فیلم‌ کوتاه: برف در سپتامبر
شیر آینده - جایزه لوییجی دی لورنتیس بهترین فیلم اول: «سنت اومر» ساخته آلیس دیوپ
- بخش افق‌ها اکسترا
بهترین فیلم: «باغ‌های معلق» ساخته احمد یاسین الدراجی
جایزه تماشاگران: «نزوه» ساخته سوداده کعدان
* پیام تبریک خزاعی به هومن سیدی، بهروز شعیبی و محسن تنابنده
محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی با انتشار پیامی کسب افتخارهای تازه برای سینمای ایران در جشنواره‌های فیلم مسکو و ونیز را تبریک گفت.
به گزارش کائنات به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی؛ در پیام تبریک رئیس سازمان سینمایی با اشاره به دستاوردهای بزرگ سینمای ایران در عرصه رویدادهای بین‌المللی در تاریخ سینمای بعد از انقلاب اسلامی آمده است: تداوم موفقیت هنرمندان عزیز سینمای ایران در جشنواره‌های بین‌المللی نشان می‌دهد که خورشید سینمای شریف ایران، همچنان درخشان است. باعث خرسندی است که سینماگران ایرانی، همچنان حضوری موثر در عرصه بین‌الملل دارند و منادی پیام فرهنگ غنی ایرانی با محوریت اخلاق، انسانیت و عدالت هستند. هنرمندان تربیت یافته در بستر سینمای پس از انقلاب، که برغم بدخواهی‌ها و شیطنت‌های دشمنان این سرزمین، نه می‌خواهد و نه قرار است الگوهای از پیش ترویج شده را دنبال کنند. سینمایی سلامت، موفق و زنده که می‌تواند پیام ایران سرفراز و امیدوار را به گوش جهانیان برساند.
آثار سینمایی که از طریق مجاری قانونی به جشنواره‌‌ها راه می‌یابند، علاوه بر کسب موفقیت‌های جشنواره‌ای، به شکلی حرفه‌ای وارد بازار بین‌المللی شده و گسترش مخاطبان و گشایش‌های اقتصادی را برای سینما به همراه می‌آورند. امروز برای ما، ورود به بازار و بازاریابی بخش مهمی از اقتصاد سینماست که در آن حوزه باید پیشرفت داشته باشیم. به امید روزهای خوش برای خانواده بزرگ سینمای ایران، به آقایان: بهروز شعیبی، هومن سیدی و محسن تنابنده تبریک می‌گویم و آرزومندم افتخارهای بین‌المللی سینمای شریف ایران مصون از گزند کژاندیشان و بدخواهان مستمر باشد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه