روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۱ دوشنبه ۲۱ شهريور - شماره 4209

تشکر لاپید از بیانیه ضد ایرانی تروئیکای اروپا

تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از توافق احیای برجام

 نخست وزیر رژیم صهیونیستی از تروئیکای اروپا به دلیل صدور بیانیه‌ای در رابطه با مذاکرات احیای برجام و اتخاذ موضعی قوی در این زمینه قدردانی کرد.
 یائیر لاپید نخست وزیر رژیم صهیونیستی یک‌شنبه در جلسه هفتگی کابینه از بیانیه روز گذشته انگلیس، فرانسه و آلمان در رابطه با احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ استقابل کرد و گفت که تروئیکای اروپایی در این بیانیه اعلام کردند، حصول توافق با ایران در آینده نزدیک اتفاق نخواهد افتاد و تحقیقات آژانس اتمی درباره ایران بسته نخواهد شد.
بنابر گزارش پایگاه خبری اسرائیل نشنال نیوز، لاپید در ادامه از انگلیس، فرانسه و آلمان به دلیل صدور این بیانیه و اتخاذ موضعی قوی در رابطه با مذاکرات احیای برجام قدردانی کرد و مدعی شد: ما در ماه‌های اخیر، گفت‌وگوهای محتاطانه و فشرده‌ای با آنها داشتیم و اطلاعاتی به‌روز درباره فعالیت‌های ایران در سایت‌های هسته‌ای‌اش به آنها ارائه کردیم. وی افزود: من عازم آلمان هستم تا با صدر اعظم اولاف شولتز دیدار کنم. هدف از این سفر هماهنگی مواضع درخصوص موضوع هسته‌ای و نهایی کردن جزئیات سند همکاری راهبردی، اقتصادی و امنیتی است که قرار است، امضا کنیم. لاپید همچنین با اشاره به تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از حصول توافق احیای برجام ادعا کرد که به نظر می‌رسد این تلاش‌ها موفقیت‌آمیز بوده است.
، فرانسه، آلمان و انگلیس روز شنبه در بیانیه‌ای از خواسته ایران در مذاکرات احیای برجام مبنی بر این که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحقیقاتش درباره ذرات اورانیوم یافت‌شده در سه سایت هسته‌ای ایران را به پایان برساند، ابراز نارضایتی کرده و مدعی شدند که این خواسته مذاکرات را به خطر می‌اندازد. تروئیکای اروپایی در این بیانیه آورده‌اند: این خواسته آخر، تردیدهایی جدی درباره مقاصد و تعهدات ایران نسبت به نتیجه‌ موفقیت‌آمیز برجام ایجاد می‌کند. موضع ایران با تعهدات قانونی الزام‌آور ایران مغایرت دارد و چشم‌انداز احیای برجام را به خطر می‌اندازد. این ادعای طرف‌های اروپایی برجام در حالی است که پیشتر پرونده «منشا ذرات اورانیوم در سایت‌های هسته‌ای» ایران در جریان توافق بر سر برجام که به امضای سه کشور مذکور نیز رسیده است، بسته شده بود. آژانس اخیرا با تاثیر پذیرفتن از ادعاهای رژیم صهیونیستی در گزارشی مدعی شده است که ایران هم‌چنان پاسخ‌های معتبری در رابطه با منشا این ذرات اورانیوم کشف شده در سه سایت‌ هسته‌ای اعلام نشده، ارائه نکرده است. میخائیل اولیانوف نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین نیز با انتشار یک توییت به بیانیه تروئیکای اروپا واکنش نشان داد و از آن انتقاد کرد.
وی نوشت:  (این اقدام سه کشور اروپایی) واقعا خیلی بی موقع بود. درست در زمان حساس مذاکرات وین و در آستانه نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه