روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۱ چهارشنبه ۱۵ تير - شماره 4164

معاون برنامه‌ريزي و اقتصادي وزارت نيرو:

قانون بودجه 1401 باعث تحول در بخش برق خواهد شد توجه به مهار رشد مصرف برق

 معاون برنامه‌ريزي و اقتصادي وزارت نيرو گفت: در بودجه امسال تلاش شد که ضمن تقويت منابع مالي وزارت نيرو و تنوع‌بخشي به آن، زمينه مشارکت بيشتر بخش خصوصي و توسعه مشارکت عمومي و خصوصي براي اجراي طرح‌ها فراهم شود تا تحول مثبتي را براي اين صنعت رقم بزند. «محسن بختيار» افزود: يکي از ظرفيت‌هاي بودجه 1401 رشد 28 درصدي اعتبارات طرح‌هاي تملک دارايي‌هاي سرمايه‌اي وزارت نيرو و دستگاه‌هاي اجرايي زيرمجموعه در فصل انرژي نسبت به قانون سال 1400 در پيوست يک قانون بودجه سال 1401 (حدود 728 ميليارد تومان) است. وي ادامه داد: همچنين به‌منظور حمايت از صنعت برق، معافيت درآمدهاي حاصل از فروش برق از فرايند گردش وجوه در سازمان هدفمندسازي يارانه‌ها و تخصيص سازمان برنامه‌وبودجه کشور در تبصره 14 تمديد شده است و منابع صنعت برق بلافاصله و فوري به شرکت‌هاي ذي‌ربط برگشت داده مي‌شود. معاون برنامه‌ريزي و اقتصادي وزارت نيرو گفت: علاوه بر اين‌ها، پيش‌بيني رديف جديد براي تعهدات سوخت صرفه‌جويي شده در نيروگاه‌ها (ماده 12 قانون رفع موانع توليد و ماده 61 قانون اصلاح الگوي مصرف) در مصارف جدول تبصره 14 براي نخستين‌بار در قانون بودجه و اختصاص 30 هزار ميليارد ريال از ديگر ظرفيت‌هاي آن است. بختيار ادامه داد: در بودجه سال جاري استفاده از ساير ظرفيت‌هاي تأمين مالي به‌منظور جلوگيري از بروز وقفه در روند اجراي طرح‌ها نيز در نظر گرفته شده است. وي يکي ديگر از ويژگي‌هاي بودجه 1401 را کاهش نقش دولت در تأمين مالي طرح‌هاي عمراني، تنوع‌بخشي به منابع مالي و واگذاري طرح‌ها به بخش خصوصي به‌منظور اجراي سريع‌تر و خودگردان شدن طرح‎ها و توسعه مشارکت عمومي خصوصي دانست.
هزينه کرد اعتبارات بر اساس اولويت‌بندي
معاون برنامه‌ريزي و اقتصادي وزارت نيرو خاطرنشان کرد: ضمن اينکه اولويت‌بندي طرح‌ها و هدفمند کردن هزينه‌کرد اعتبارات بر اساس اولويت‌بندي و افزايش بهره‌وري و تقويت اعتبارات طرح‌هاي قابل خاتمه افتتاح در سال 1401، همچنين تسريع در تکميل طرح‌هاي تملک دارايي‌هاي سرمايه‌اي با رويکرد پيشرفت متوازن و فراگير نيز لحاظ شده است. بختيار گفت: وزارت نيرو براي پيش‌بيني منابع مالي مطمئن براي حمايت از توسعه انرژي‌هاي تجديدپذير و شبکه برق روستايي در قانون بودجه 1401 با استفاده از ظرفيت‌هاي قانون حمايت از صنعت برق و قانون تشکيل سازمان ساتبا با اخذ 10 درصد مبلغ برق مصرفي تا سقف 6 هزار ميليارد تومان را در نظر گرفته است. وي افزود: در بودجه امسال مجوز انتشار اوراق مالي اسلامي تا سقف 10 هزار ميليارد تومان به‌صورت ريالي با تضمين شرکت‌هاي دولتي براي اجراي طرح‌هاي عمراني وزارت نيرو، همچنين انتشار اسناد خزانه اسلامي توسط دولت در سقف 86 هزار ميليارد تومان نيز داده شده و اعتباري تا سقف 84 ميليارد تومان براي تأمين برق جزاير جنوب کشور در نظر گرفته شده است.
ايجاد صندوق پروژه براي ساخت 5 هزار مگاوات نيروگاه برق
به گفته اين مقام مسئول علاوه بر اين، اخذ مجوز ايجاد صندوق پروژه براي ساخت 5 هزار مگاوات نيروگاه برق با مشارکت متقاضيان و سرمايه‌گذاران بخش غيردولتي، مي‌تواند در تسريع اجراي طرح‌هاي صنعت برق کمک‌کننده باشد. بختيار ادامه داد: علاوه بر مواردي که براي تقويت منابع مالي در بودجه سال جاري به آن اشاره شد، بايد اضافه کنم که در بررسي توزيع اعتبارات طرح‌هاي تملک دارايي‌هاي سرمايه‌اي صنعت برق بيانگر توجه ويژه‌اي به انجام تعهدات وزارت نيرو در قبال بخش غيردولتي توليدکننده برق و در اولويت قراردادن طرح‌هايي است که در سفرهاي مقام معظم رهبري و دولت در حوزه وزارت نيرو مصوب شده‌اند.
توجه بودجه امسال به مهار رشد مصرف برق
وي در باره توجه بودجه به مهار مصرف برق افزود: براي منطقي کردن روند مصرف برق و پيگيري از مصرف بي‌رويه آن و ايجاد عدالت در برخورداري از نعمت برق، نصب کنتورهاي هوشمند براي مشترکان برق و گاز فهام با اولويت مشترکان پرمصرف و دريافت هزينه مربوط را به‌صورت اقساطي از مشترکان به‌منظور اصلاح الگوي مصرف برق پيش‌بيني شده است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه