روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۱ چهارشنبه ۱۵ تير - شماره 4164

سخنگوي صنعت برق خبر داد؛

در جلوگيري از تکرار خاموشي هاي سال گذشته موفق عمل کرديم

 سخنگوي صنعت برق گفت: تابستان امسال تلاش کرديم تا خاموشي‌هاي بسيار سنگين سال گذشته تکرار نشود که خوشبختانه اين امر محقق شد و تاکنون در اين زمينه موفق عمل شده است.
مصطفي رجبي مشهدي که به صورت برخط در همايش سنديکاي برق خراسان حضور يافته بود، افزود: صاحبان صنايع مي توانند شهادت بدهند که در اين تابستان محدوديتها به گونه اي نبوده که فشار زيادي بر اين بخش وارد شود و تلاش شده است تا با توسعه ظرفيتها، حتي نيازي به اعمال مديريت مصرف و محدوديت نباشد و شرايط به گونه اي پيش برود که توليد مناسبي در حوزه برق صورت بگيرد.
وي اظهار داشت: در اين راستا توسعه زيرساختها به ويژه افزايش ظرفيت نيروگاهي کشور به ميزان 6 هزار مگاوات در دستور کار قرار گرفت که تاکنون از اين ميزان چهار هزار مگاوات ظرفيت نيروگاهي و يا شبکه انتقال جديد ايجاد شده است.
سخنگوي صنعت برق گفت: امسال از 630 هزار مگاوات برق مورد نياز صنعت برق در کشور تنها 10 درصد مشمول محدوديت ها و طرحهاي مديريت مصرف شده است و 580 هزار مگاوات برق ديگر براي بخش صنعت به صورت مستمر در حال تامين است.
رجبي مشهدي ادامه داد: هشت درصد از موارد مزبور که مشمول طرحهاي مديريت مصرف قرار گرفته اند، صنايع بزرگ در داخل و خارج از شهرکهاي صنعتي کشور هستند که در اين راستا در توافق با وزارت صنعت، معدن و تجارت، محدوديتهايي به ميزان يک تا دو روز در هفته براي آنان ايجاد شده، به نحوي که خللي در نياز بازار کشور به محصولات آنها به وجود نيايد.
سخنگوي صنعت برق گفت: طبق برنامه ريزي وزارت نيرو، افزايش ظرفيت نيروگاهي به ميزان 35 هزار مگاوات و توزيع شبکه انتقال به ميزان 98 هزار کيلومتر در دستور کار قرار گرفته است. وي به مهمترين اقدامات اخير وزارت نيرو اشاره و بيان کرد: هفته گذشته وزارت نيرو موفق شد مجوز شوراي اقتصاد را براي اجراي طرح هاي احداث بخش بخار نيروگاه هاي گازي و سيکل ترکيبي و همچنين توسعه استفاده از انرژي هاي تجديدپذير دريافت کند.
سخنگوي صنعت برق ادامه داد: از برنامه هاي وزارت نيرو براي ايجاد 10 هزار مگاوات نيروگاه تجديدپذير، مجوز 4 هزار مگاوات آن از شوراي اقتصاد گرفته شده است که بايد به شکلي تأمين مالي کنند که زمينه ترغيب به سرمايه‌گذاري در اين بخش فراهم شود و 10 هزار مگاوات نيز بايد از طريق نصب نيروگاه‌ها توسط واحدهاي صنعتي ايجاد شود.

مقدمات ايجاد نيروگاه مجازي در کشور فراهم شد
 مديرعامل سابق توانير و مشاور گروه مپنا (مديريت پروژه‌هاي نيروگاهي ايران) گفت: مقدمات راه‌اندازي نيروگاه مجازي در قالب ايجاد بازار بهينه‌سازي مصرف برق در کشور فراهم و فرصتي براي بهره‌گيري از توان شرکتهاي دانش‌بنيان ايجاد شده است.
محمدحسن متولي زاده در نخستين همايش سنديکاي صنعت برق در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي مشهد افزود: مبنا اين است که از انجام هر اقدامي که به کاهش مصرف يا افزايش راندمان توليد در نيروگاه ها بينجامد و نيز هر کاري که در راستاي کاهش مصرف انرژي موثر باشد، بعد از راستي آزمايي و کنترل آن حمايت شود. وي بيان کرد: در بازار بهينه سازي اجازه داده مي شود تا انرژي صرفه جويي شده از محل اقدامات مزبور، به صنايع متقاضي فروخته شود، به عبارتي نيروگاه مجازي ايجاد گردد و بين شرکتهاي توانمند و فعالان بخش خصوصي به عنوان مصرف کننده انرژي، که حاضر هستند قيمت بسيار خوبي را براي ساعات اوج بار در ازاي دريافت انرژي پرداخت کنند، ارتباط برقرار شود. وي اظهار داشت: در نيروگاه مجازي ديگر دولت مداخله نخواهد کرد و تنها دهنده مجوز خواهد بود، در اين ميان طرحهاي بهينه سازي مصرف در بخشهاي مختلف به شدت توجيه پذير است و اميدواريم سنديکاي صنعت برق از اين فرصت استفاده کند. مديرعامل سابق توانير گفت: يارانه انرژي در ايران به شدت بالا است و رتبه اول را در پرداخت انرژي در دنيا دارد و هم اينک با توجه به افزايش قيمت نفت، يارانه انرژي پرداختي در ايران به بيش از 100 ميليارد دلار رسيده است که 30 درصد آن، معادل 30 ميليارد دلار، سهم يارانه برق، 6 ميليارد دلار سهم يارانه تبديل انرژي و هزينه هاي انتقال و توزيع برق و 24 ميليارد دلار نيز سهم يارانه سوخت است. متولي زاده بيان کرد: ارزان ترين برق دنيا مربوط به ايران است، اما اينکه تاکنون با وجود محدوديتهاي اقتصادي همواره برق پايدار در کشور تامين شده است، چيزي جز توانمندي صنعت برق و ايثار دست‌اندرکاران آن نيست.
وي اظهار داشت: 2 عامل شامل وسايل سرمايشي در تابستان و سامانه هاي گرمايشي در زمستان باعث مي شود که با 2 مقطع اوج بار در دو فصل مزبور مواجه شده و ناگزير به محدود کردن مصرف انرژي توسط صنايع يا حتي صادرات انرژي شويم.
مشاور گروه مپنا گفت: درآمد صنعت برق از محل فروش برق داخلي يک ميليارد دلار است که همه هزينه هاي صنعت برق از اين بخش تامين مي شود، اما رقم يارانه اي که براي برق پرداخت مي شود، چندين برابر درآمد حاصل از فروش داخلي است که عدم نفع صنعت برق در اين بخش را نشان مي دهد. متولي زاده با اشاره به گلايه برخي از عدم توسعه استفاده از انرژي هاي تجديدپذير در کشور، گفت: اين مساله ريشه در کمبود منابع مالي دولت براي افزايش نرخ خريدهاي تضميني برق، عدم وجود ساز و کار مناسب و نبود توجيه اقتصادي ساخت نيروگاه هاي تجديدپذير براي سرمايه گذاران و شرکتهاي توانمند دارد.
وي اظهار داشت: با اين حال دولت سيزدهم اقداماتي براي ايجاد بسترهاي قانوني به منظور توسعه سرمايه گذاري در انرژي هاي تجديدپذير انجام داده و از همه مهمتر نرخ فروش برق به مشترکان پرمصرف را اصلاح کرده است.
توانمندي نيروي انساني در صنعت برق ناديده گرفته شده است
مديرعامل شرکت برق منطقه اي خراسان نيز در اين همايش گفت: عده اي به دنبال پررنگ کردن ضعفها و ناديده گرفتن نقاط قوت و اقدامات و توانمندي هاي نيروي انساني در صنعت برق هستند، در حالي که يکي از بزرگترين دستاوردهاي انقلاب همين توانمنديها و نيروي انساني صنعت برق و خوداتکايي آن بوده است.
حسين محمودي خاطرنشان کرد: کشور ما با وجود تحمل ظالمانه ترين تحريم هاي اقتصادي در 43 سال گذشته، توانسته کارهاي بزرگي را در صنعت برق رقم بزند و حال آنکه عده اي نقاط ضعف را پررنگ کرده و نقاط قوت را ناديده گرفته و به زبان نمي آورند.
وي تاکيد کرد: بي ترديد يکي از بزرگترين دستاوردهاي انقلاب اسلامي با وجود تحريم هاي ظالمانه دشمنان، توانمندي صنعت برق است، کشوري که زماني حتي نيروگاه نداشت و شبکه هاي فشار متوسط هم توسط خارجي ها در آن انجام مي شد، امروزه بيش از 90 درصد از تاسيسات برق را بدون وابستگي به خارج، خود ساخته و تامين کرده است.
وي بيان کرد: نمونه عيني آن نيروگاه راشد تربت حيدريه در خراسان رضوي است که با گذشت سه ماه از آغاز اجراي آن، اکنون توربين و ژنراتور در آن نصب شده است و هم اينک مدارهاي آن حال آزمايش هستند و تجهيزات پست در آن به طور کامل نصب شده است و اين توانمندي نيروي انساني ما را نشان مي دهد. محمودي اظهار داشت: همه تاسيسات و پيشرفتهاي صنعت برق در طول سالهاي اخير به همت جوانان کشور رقم خورده است، بخش عمده توانمندي حوزه پيمانکاري و تجهيزات صنعت برق، نيروي انساني است که متاسفانه به دليل همين سياه نمايي ها، بعضا در حال خروج از کشور است.
مديرعامل شرکت برق منطقه اي خراسان گفت: استفاده حداکثري از ظرفيتهاي بومي در حوزه پيمانکاري و ساخت تجهيزات، تسريع در پرداخت مطالبات پيمانکاران حوزه برق بدون اتکاي صرف به منابع توانير و با بهره گيري از منابع ديگر از اولويتهاي اين شرکت در حمايت از صاحبان طرح و ايده و پيمانکاران است.  محمودي افزود: رفع موانع در مسير فعاليت شرکتهاي دانش بنيان از ديگر اولويتهاي شرکت برق منطقه اي خراسان است که همه همت خود را براي برداشتن آنها به کار خواهيم بست.
جبران کسري برق با توسعه نصب صفحات خورشيدي
رييس کميسيون اجتماعي اتاق بازرگاني، صنايع و معادن و کشاورزي خراسان رضوي نيز در اين همايش گفت: توسعه نصب صفحات خورشيدي و عمومي کردن اين امر در بين مردم، مي تواند کسري توليد برق را جبران کرده و فشار را از روي صنايع بردارد. محسن شرکا افزود: سرانه درآمدي مردم خراسان رضوي، با وجود داشتن سالانه ميليونها زائري است که به پابوس امام رضا(ع) آمده و مي توانند گردش مالي زيادي براي استان ايجاد کنند، 25 درصد از ميانگين سرانه درآمدي کشور کمتر است. عضو اتاق بازرگاني خراسان رضوي اظهار داشت: شرايط مزبور گوياي آن است که ما نتوانسته ايم از وجود بارگاه منور رضوي به عنوان فرصتي براي ثروت سازي براي مردم بهره بگيريم. شرکا با بيان اينکه هم اينک حدود 15 تا 17 هزار مگاوات کمبود برق در کشور وجود دارد، افزود: با توجه به کمبودهايي که در حوزه زيرساختهاي کشور وجود دارد، امروزه با مشکل کمبود برق در تابستان و کمبود گاز در زمستان مواجه هستيم.
وي اظهار داشت: در اين ميان چون صنعت مغفول است، اين بخش در اولويت قطعي برق در تابستان و قطعي گاز در زمستان قرار مي گيرد که متاسفانه اين امر تقريبا به يک عادت تبديل شده و اين در حالي است که اگر من به عنوان يک شهروند در منزلم برق نداشته باشم خيلي بهتر از آن است که از نداشتن کار و درآمد، شرمنده زن و بچه ام باشم. شرکا ادامه داد: تعطيلي يک روز کار براي يک واحد صنعتي به دليل قطعي برق و جبران آن در روز جمعه، با آن ضريب قانوني در خصوص پرداخت حقوق به کارگر، عدد سنگيني درمي آيد که هزينه هاي زيادي بر واحد تحميل مي کند. وي اظهار داشت: براي جبران کسري توليد برق در کشور، در صورتي که همه چيز مهيا و تعاملات بين المللي برقرار و تحريم ها رنگ باخته باشد، حداقل هشت تا 10 سال زمان نياز است لذا بايد چاره اي انديشيد که در سالهاي آينده بخش توليد نگراني در خصوص تامين برق نداشته باشد و چرخ اقتصاد بچرخد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه