روزنامه کائنات
7

شهرستان

۱۴۰۱ سه شنبه ۱۴ تير - شماره 4163

پاسخ مدیران صنعت آب و برق استا به سوالات خبرنگاران

مدیرعامل آبفای استان قزوین گفت: در سفر ریاست جمهوری به استان یک هزار میلیارد تومان مصوب شد که 550 میلیارد تومان برای اجرای طرح های فاضلاب و 450 میلیارد تومان برای آبرسانی اختصاص می یابد.
به مناسبت هفته فرهنگ صرفه جویی در مصرف، مدیران صنعت آب و برق استان قزوین روز یکشنبه در نشست صمیمی با خبرنگاران و اصحاب رسانه ضمن تشریح مهمترین اقدامات انجام شده به سوالات آنها پاسخ دادند.
در این نشست که در شرکت توزیع نیروی برق قزوین برگزار شد و یدالله ملکی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان و رئیس شورای هماهنگی مدیران صنعت آب و برق استان، مسعود خواجه وند مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق، داراب بیرنوندی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان، موتاب ها مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی قزوین، صباغیان سرپرست شرکت تولید نیروی برق شهید رجایی، علی خلجی مدیرعامل شرکت برق منطقه ای زنجان و دیلمی مدیر برق منطقه ای زنجان نیز حضور داشتند به سوالات مختلف خبرنگاران پاسخ داده شد.
داراب بیرنوندی در این نشست اظهارداشت: در حال حاضر 510 روستای استان قزوین معادل 90 درصد تحت پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب استان قزوین است و همه 29 شهر استان نیز زیر پوشش 100 درصدی قرار گرفته است.
وی بیان کرد: اصلاح 151 کیلومتر شبکه در شهرها و توسعه خط انتقال روستاها به میزان 106 کیلومتر و حفر 23 حلقه چاه برای تامین نیاز های آب آشامیدنی مردم از مهمترین کارهای انجام شده است.
بیرنوندی تصریح کرد: تصفیه خانه شهر شال تکمیل شده و فاز اول آن به بهره برداری رسیده و با اجرای جهاد آبرسانی در 5 مجتمع روستایی برای رفع نیازهای آبی 96 روستا اقدام شده است.
یک هزار میلیارد تومان مصوبات سفر رئیس جمهور در بخش آب استان
مدیرعامل آبفای استان قزوین یادآورشد: در سفر ریاست جمهوری به استان یک هزار میلیارد تومان مصوب شد که 550 میلیارد تومان برای اجرای طرح های فاضلاب و 450 میلیارد تومان برای آبرسانی است.
وی از جمع آوری انشعابات غیرمجاز هم خبر داد و گفت: در سال گذشته یک هزار و 121 فقره و امسال 134 مورد انشعاب غیر مجاز در استان جمع آوری شد که هر انشعاب حدود 20 مترمکعب مصرف دارد.
بیرنوندی بیان کرد: برای رفع تنش آبی روستاها و مناطق هم اقدامات ویژه ای تدارک دیده شد و حفر 10 حلقه چاه و مهندسی مجدد 7 حلقه چاه و اجرای 29 کیلومتر شبکه برای تامین برخی نیازها انجام شده است. در ادامه برنامه ابوالفضل موتابها مدیر عامل نیروگاه شهید رجایی در این نشست اظهارداشت: نیروگاه شهید رجایی قزوین به عنوان سومین نیروگاه بزرگ کشور بیش از 3.5 درصد انرژی برق کشور را تولید می کند و نقش مهمی در پایداری شبکه دارد.
وی افزود: سالانه 12 میلیارد کیلووات ساعت انرژی برق در نیروگاه شهید رجایی قزوین تولید می شود که با تعمیرات مستمر در طول سال تلاش می شود تولید برق دچار آسیب نشود.
مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی تصریح کرد: تعمیرات نیروگاه در قالب 17 برنامه در 13 واحد سیکل ترکیبی و بخار در دو فصل از مهرماه تا اردیبهشت سال بعد صورت می گیرد که در همه حال نیروگاه بایستی آماده تولید مستمر برق باشد تا در پیک تابستان هم مشکلی نداشته باشیم.
موتابها تصریح کرد: در تعمیرات نیروگاهی بیش از 14 هزار مورد عملیات فنی انجام می شود و برخی قطعات تعویضی نیز با کمک مهندسان داخلی ساخته شده و تمامی فعالیتهای تعمیری توسط نیروهای متخصص داخلی صورت می گیرد که جای افتخار دارد.
مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی قزوین یادآورشد: قدرت منصوبه نیروگاهی کشور 87 هزار مگاوات است که عمده آنها در نیروگاههای حرارتی تولید می شود.
وی در خصوص دستاوردهای حوزه تولید قطعات نیروگاهی بیان کرد: در بیست سال گذشته کشور ما در حوزه تولید در زمره پنج کشور اول سازنده قطعات نیروگاهی در جهان قرار داشته و نیروگاه های با کلاس و راندمان های بسیار بالا در داخل کشور طراحی و نصب می شوند. موتابها تصریح کرد: در خصوص ساخت ترانس های اصلی خوشبختانه ایران هم در ردیف چند کشور برتر جهان قرار دارد و در زمینه طراحی و ساخت گام های مهمی برداشته است.
وی گفت: توجه به توسعه و نصب نیروگاه های جدید که تولید انرژی را به مرز مطمئن برساند از سال گذشته در دستور کار دولت قرار گرفته و مقرر شده حدود شش هزار مگاوات به ظرفیت تولیدی کشور افزوده شود.
موتاب ها اظهارداشت: در حال حاضر 4500 مگاوات ظرفیت نیروگاهی نصب و بازتوانی شده و بیش از 96 درصد انرژی الکتریکی مستمر و پایدار توسط نیروگاه های حرارتی تولید می شود.
وی در خصوص وضعیت تاسیساتی نیروگاه نیز گفت: با گذشته بیش از سه دهه از تاسیس نیروگاه شهید رجایی این نیروگاه با تلاش جهادگونه مهندسان، کارشناسان، کارگران و نیز مدیران این مجموعه با حداکثر توان با همان راندمان اولیه در عرصه تولید برق فعالیت می کند.
د رادامه مسعود خواجه وند مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق در این نشست اظهارداشت: شرکت توزیع نیروی برق استان با داشتن بیش از 642 هزار مشترک، خدمات رسانی خود را در همه  شهرستان های استان بخوبی انجام می دهد و با داشتن 12 هزار و 300 کیلومتر شبکه فشار متوسط و ضعیف و 11 هزار و 900 پست توزیع به ظرفیت 2100 مگاولت آمپر در خدمت مردم استان است. 
وی اضافه کرد: 841 روستای استان و 100 درصد روستاهای بالای 10 خانوار از تسهیلات برق برخوردار شده اند و گستردگی محدوده پوشش شبکه موجب شده شاهد خدمات رسانی شبانه روزی این شرکت باشیم.
68 درصد مصرف برق در بخش تولید است
خواجه وند گفت: حدود 46 درصد انرژی برق در بخش صنعت و 22 درصد در کشاورزی مصرف می شود که بیانگر مصرف 68 درصد انرژی در بخش تولید است که اهمیت مضاعفی دارد.
وی از افت ولتاژ تک رقمی انرژی برق در شبکه های استان خبرداد و اظهارداشت: میزان تلفات انرژی در شبکه استان حدود 6.6 درصد و یک رقمی است که یکی از شاخص های استان محسوب می شود.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین تصریح کرد: با وجود  134 هزار چراغ روشنایی در استان خدمات مطلوبی ارائه شده و در بخش شاخص انرژی های توزیع نشده نیز جایگاه خوبی در کشور داریم.
خواجه وند بیان کرد: در کشور با وجود ناترازی تولید و مصرف انرژی مشاهده می شود که با همکاری بخش صنعت و کشاورزی ، پایداری شبکه محقق شده است‌.
وی گفت: در شهرک های صنعتی با همکاری یک روز در هفته صنایع و مدیریت دو هفته کار و دو هفته همکاری مشترکین فولادی توانسته ایم وضعیت را مدیریت کنیم و در بخش کشاورزی هم از فعالان این عرصه خواسته ایم از ساعت 12 ظهر تا 4 عصر به میزان چهار ساعت همکاری کنند تا در پایداری شبکه برق خللی ایجاد نشود.
مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین یادآورشد: رشد مصرف برق در کشور حدود 4.45 درصد و معادل دو برابر استاندارد جهانی است و اگر مردم همکاری نکنند و مدیریت مصرف صورت نگیرد ما هر چقدر به سمت تولید هم برویم، مشکلات برطرف نخواهد شد.
وی اضافه کرد: الگوی مصرف مشترکین خانگی نیز در کشورمان حدود 5 برابر میانگین جهانی است و این وضعیت موجب شده تا امروز  میزان مصرف در پیک 67 هزار مگاوات ثبت شود که پیش بینی می شود این میزان در صورت رعایت نکردن مدیریت مصرف تا70 هزار مگاوات نیز افزایش یابد.
این مدیر صنعت برق تصریح کرد: با افزایش بار سرمایشی در بخش خانگی، تجاری و اداری در پیک تابستان میزان مصرف از 45 هزار مگاوات به 67 هزار مگاوات رسیده و ما با کمک رسانه ها و ابزارهای تشویقی تلاش می کنیم ضمن فرهنگ سازی و جلب مشارکت مشترکان به اهداف تعیین شده در کاهش مصرف برسیم.
خواجه وند اظهارداشت: برای مدیریت مصرف در بخش خانگی پاداش هایی پیشنهاد شده که به ازای هر کیلو وات ساعت مدیریت مصرف 500 تومان تشویقی تدارک دیده ایم که در این خصوص در قبوض دوره قبل مبلغ 765 میلیون تومان پاداش به مشترکان خانگی پرداخت شده است. وی بیان کرد: در بخش کشاورزی اگر همکاری چهار ساعت بعمل آید قبوض برق کشاورزان در طول سال رایگان می شود و در بخش صنایع نیز 1500 تومان برای هر کیلووات ساعت قیمت خرید از مولدها پیش بینی شده است.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه