روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۱ يکشنبه ۱۲ تير - شماره 4161

یکه شناس نباشید

 مهناز اصولی- دوران كنكور معمولاً يكى از پر تنش ترين دوران هاي زندگى است. مطمئنا بخاطرسپردن حجم زيادى از اطلاعات و گوشزد کردن مداوم اطرافيان در خصوص مهم بودن اين ازمون و تأثير آن بر آينده شما، استرس زيادى را به شما وارد كرده است. کارهایی که بعد از کنکور باید انجام داد چیست؟ سخت ترین مرحله در دوران نوجوانی می تواند همین دوران کنکور باشد. روزهای بعد از کنکور پر تنش و پر استرس خواهد گذشت. مدام فکر کردن به نتیجه ی کنکور و استرس جواب کنکور، دلشوره و دلهره ی نوجوانان و کنکوری ها را بیشتر خواهد کرد. اما در روزهای بعد از آزمون کنکور استراحت و تفریح واقعا مهم است. شما باید یک استراحت و فرصت جدید و تازه به روحیه و روان و جسم خود دهید. در این دوره دیگر فکر کردن به نتایج کارساز نیست بنابراین بی خیال باشید و خود را سرگرم کنید.
حال كه اين ازمون را پشت سر گذاشته ايد، بدانيد دورانى كه بايد در انتظار نتايج بمانيد نيز خود دورانى پر استرس محسوب ميشود؛ به ویژه درصورتی که ندانيد كه نتايج اين ازمون چه خواهد شد، و تا مشخص شدن نتايج، حس بلا تكليفى خواهيد داشت؛ ولی بايد بدانيد كه مهم نيست كنكور را چطور پشت سر گذاشته ايد، و در اين مرحله، استرس هيچ كمكى به شما نميكند؛ اما صحبت کردن در اين مورد، بسيار اسان تر از عمل كردن به آن است.
شما بعد از کنکور وارد دنیای تازه‌ای شده‌اید. دنیایی که دیگر در آن قرار نیست. هر روز هفته را به مدرسه بروید. قرار نیست. در صف‌های مدرسه از جلو نظام بگیرید یا اینکه ناظم‌های مدرسه ناخن‌هایتان را چک کنند. حالا زمان آن رسیده‌است که تجربه‌های تازه‌ای داشته باشید.
همیشه دوست داشتید چه کاری یاد بگیرید؟ خیاطی؟ نجاری؟ حالا فرصت آن است که این علاقه‌ها را جدی بگیرید و دنبال کنید. حتی اگر مدتی کار کردن در یک فست فود به طور رایگان باشد تا بالاخره از راز آنها یاد بگیرید.
کتاب و فیلم می‌توانند همراهان بسیار خوبی برایتان باشند. کتاب و فیلم به شما این فرصت را می‌دهند که به جای یکبار چندین بار زندگی کنید.
یک مهارت هنری و ورزشی را انتخاب کنید و پای آن بایستید. طوری که تبدیل به یکی از المان‌های شخصیتی شما شود.
گشت و گذارهای بعد از کنکور و امتحان کردن علاقه‌هایتان فصت بسیار مناسبی‌ست که به رشته مورد علاقه‌تان فکر کنید تا انتخاب رشته هوشمندانه‌تری داشته باشید.
«یکه شناس» نباشید؛ یعنی فکر نکنید که فقط یک یا دو رشته دانشگاهی، مناسب و ایده‌آل است و مابقی رشته‌ها  را باید کنار گذاشت. بسیاری از داوطلبان که در ابتدا چنین تصوری داشتند، بعد از ورود به دانشگاه متوجه شده اند که اشتباه کرده‌اند و رشته‌های دیگر نیز بسیار جالب هستند و حتی بعضی از آنها تمایل دارند  رشته‌ای را که سال‌ها آرزویش را داشتند و اوج آمال و آرزوهایشان بود، تغییر دهند و در رشته دیگری تحصیل کنند. متاسفانه بسیاری از جوانان ما براساس جوّ حاکم بر جامعه و دیدگاه دیگران، رشته دانشگاهی خود را انتخاب می‌کنند و به علایق، توانایی‌های خود و حتی بازار کار یک رشته توجهی ندارند. هر ساله با دانشجویانی روبرو می‌شویم که بعد از چند سال تحصیل در رشته پزشکی، از اینکه پزشکی در شهری دیگر را به تحصیل در رشته‌ای در شهر محل زندگی خود برگزیده‌اند، پشیمان هستند و معتقدند که هفت سال دوری از خانواده و زندگی در خوابگاه، بسیار دشوار است؛ بخصوص که درس‌های رشته پزشکی نیز بسیار حجیم و سنگین است. این مساله در رابطه با سایر رشته‌های اسم و رسم دار این روز گار هم صدق می‌کند؛ البته هستند داوطلبانی که براستی به رشته‌ای علاقه‌مندند و با تحمل سختی‌های موجود، موفق نیز می‌شوند؛ اما چه خوب است که این روزها به جای اینکه زانوی غم بغل بگیرید و  به «ای کاش‌ها» و «اگرها» بپردازید یا تا ظهر بخوابید و مابقی روز را صرف  بازی‌های کامپیوتری و … کنید ، با رشته های دانشگاهی هم آشنا شوید؛ حتی رشته‌هایی که تصور می‌کنید در بین 100 انتخاب، آخرین انتخابتان هم نخواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه