روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۱ يکشنبه ۱۲ تير - شماره 4161

سند احیای جنگل‌های زاگرس تهیه شد

 معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: کارگروهی به ریاست معاون اول رییس جمهور هیات دولت تشکیل و سندی تحت عنوان «سند احیای جنگل‌های زاگرس» تهیه شد.
نقی شعبانیان اظهارکرد: حساسیت خوبی در سطح ملی و دولت برای حفاظت از جنگل‌های زاگرس ایجاد و کارگروهی در همین رابطه به ریاست معاون اول رییس جمهور با عضویت وزرا و استانداران مناطق زاگرس نشین تشکیل شده است.
وی با بیان اینکه در این کارگروه سند احیای جنگل‌های زاگرش به عنوان سندی بالادستی برای حفاظت از این جنگل‌ها مطرح شده است، افزود: ذیل این سند، اقدامات منطقه‌ای و بخشی نیز انجام خواهد شد.
معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور یکی از این اقدامات را در راستای تعادل بیولوژیکی به جنگل‌های زاگرس، مشارکت واقعی مردم عنوان و اضافه کرد: وقتی مشارکت مردم را شاهد خواهیم بود که آنان، منفعت خود را در حفظ جنگل‌های زاگرس بدانند، یعنی مردم نگران تخریب جنگل باشند.
شعبانیان با اشاره به در دست تهیه بودن طرح‌های جنگلداری اجتماعی در کشور، ادامه داد: امسال این طرح به صورت پایلوت برای سه منطقه از کشور تهیه می‌شود که یکی از آن‌ها کردستان است و سال ۱۴۰۲ نیز اجرایی خواهد شد.
وی تاکید کرد: اگر توجه و حساسیت دولت و مردم را نسبت به در خطر بودن جنگل‌های زاگرس و ضرورت حفظ آن ایجاد کنیم، طی ۲ دهه قادر به نجات این جنگل‌ها خواهیم بود، البته این مهم نیازمند تخصیص اعتبارات مناسب است.
معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور وسعت جنگل‌های زاگرس را ۶ میلیون هکتار اعلام کرد و اظهار داشت: این جنگل‌ها از حیث اقتصادی و معیشتی برای مردم و کاهش معضلات زیست محیطی به‌ویژه در مقابل ریزگردها، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
شعبانیان افزود: در سال‌های اخیر جنگل‌های زاگرس به دلایل انسانی و حوادث طبیعی از جمله خشکسالی‌های مداوم، استفاده بی‌رویه و نادرست و آتش سوزی‌های پی در پی وضع خوبی ندارد، در حالیکه اگر می‌خواهیم امنیت غذایی و زیستی و توسعه پایدار داشته باشیم، باید به این جنگل‌ها توجه کنیم.
* وجود آفت و بیماری، از مشکلات حاد جنگل‌های زاگرس
وی یکی از مشکلات حاد امروز جنگل‌های زاگرس را وجود آفت‌ و بیماری دانست و گفت: این آفات و بیماری‌ها نتیجه فعالیت‌هایی است که باعث بهم خوردن تعادل زیستی و اکولوژیکی بوم سازگان زاگرس شده است.
معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اضافه کرد: جوانه خوار، برگ خوار، بذرخوار بلوط و بیماری زغالی بلوط از جمله آفت‌هایی است که زاگرس را با خطر مواجه کرده است که اگر کنترل نشود، ممکن است بیماری‌های بیشتری شایع شود.
شعبانیان یادآور شد: این آفات جزو اکوسیستم زاگرس هستند و به خودی خود آفت محسوب نمی‌شوند اما زمانی به آفت تبدیل شد که تعادل زیستی بهم خورد و این موجودات طغیان کردند.
وی مقابله با این آفت‌ها را نیازمند کار علمی و برنامه‌های کوتاه، میان و بلندمدت دانست و ادامه داد: در کوتاه مدت باید سمپاشی در جنگل‌های زاگرس انجام شود تا کانون بحرانی طی سه چهار سال نجات پیدا کند؛ البته سمپاشی به صورت ترکیبات بیولوژیکی انجام می‌شود که کم خطر بوده و عواقب کمتری خواهد داشت.
معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تاکید کرد: این سمپاشی‌ها نیز نباید طولانی مدت انجام شود و اگر فقط متکی به این روش باشیم، ممکن است عوارض نامطلوبی برای جنگل به‌ویژه حشرات و موجودات زنده داشته باشد، بنابراین پس از بازه زمانی سه چهار ساله باید متوقف شود، ضمن اینکه زمان سمپاشی در هر منطقه باید به تشخیص کارشناسی کمیته گیاه پزشکی و اکولوژیکی در هر منطقه صورت گیرد. شعبانیان با اشاره به اینکه در میان مدت نیز پوشش جنگل‌ها باید متراکم و احیا شود، اظهارکرد: ضروری است سعی کنیم طی برنامه‌ای ۱۰ تا ۲۰ ساله، تعداد درخت در هکتار این جنگل‌ها را افزایش دهیم تا نور آفتاب به کف جنگل نرسد و تعریض و تبخیر کمتر شود. از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتار استان کردستان، بیش از ۳۷۴ هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می‌دهد. به گزارش روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان، جنگل‌های استان کردستان که جزو جنگل‌های زاگرس شمالی هستند در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی‌های اکوتوریستی و ارزش‌های زندگی، دارای اهمیت بالایی است.

ذخیره‌سازی دام برای عرضه در روزهای عرفه و عید قربان
 مدیرعامل سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران با بیان اینکه اقدامات لازم برای تسهیل خرید و ذبح دام در جایگاه‌های عرضه بهداشتی دام برای شهروندان صورت گیرد، گفت: برای اطمینان خاطر و آسودگی خیال شهروندان از تامین دام مورد نیاز برای انجام مراسم قربانی، پیش بینی‌های لازم برای ذخیره سازی ۳ هزار تا ۴ هزار راس دام برای عرضه در روزهای عرفه و عید سعید قربان در دستور کار قرار دارد. ایوب فصاحت با تاکید بر اینکه در صورت تامین زمین مناسب و همکاری شهرداری های مناطق ۲۲ گانه، سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران برای احداث جایگاه‌های عرضه بهداشتی دام، از آمادگی کامل برخوردار است، افزود: در مناطقی که شهرداری ها همکاری خوبی با این سازمان داشتند، فرآیند ساخت جایگاه های عرضه بهداشتی دام تسریع شده است و پیشرفت ۳۰ تا ۴۰ درصدی دارند.
وی با اشاره به اینکه تسهیلات ویژه‌ای برای حضور دامداران عضو اتحادیه عشایری در جایگاه‌های عرضه بهداشتی دام در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: با هماهنگی های صورت گرفته با اداره کل دامپزشکی استان تهران، ۱۵۰ تا ۲۰۰ دامپزشک در جایگاه های عرضه بهداشتی دام حضور می یابند و به شهروندان خدمات ارائه می کنند.
مدیرعامل سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران با بیان اینکه مراکز ثابت عرضه بهداشتی دام در سه پهنه شهر تهران در روزهای عرفه و عید سعید قربان آماده ارائه خدمات به خانواده‌های تهرانی هستند، خاطرنشان کرد: شهروندان می توانند دام زنده مورد نیاز خود را از این مراکز که در مناطق ۴، ۱۵ و ۱۸ واقع شده‌اند، با نرخ مصوب، وزن دقیق و زیر نظر دامپزشکان حاضر در جایگاه‌های ثابت عرضه دام خریداری و در همان جایگاه ذبح کنند.
بر اساس گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران، نشانی جایگاه‌های سه گانه عرضه بهداشتی دام شهرداری تهران در مناطق ۴، ۱۵ و ۱۸ شامل
جایگاه منطقه ۴ به نشانی: تهران پارس، حکیمیه، خیابان سازمان آب (شهید برادران بابائیان)، کوچه شیدا
جایگاه منطقه ۱۵ به نشانی: بزرگراه امام رضا (ع)، بعد از گردنه تنباکویی، نرسیده به بازار گل امام رضا (ع)
جایگاه منطقه ۱۸ به نشانی: بزرگراه آزادگان، بعد از ورودی احمدآباد مستوفی، گلستان سوم است.

عمر بسیاری از کتاب‌های درسی گذشته است
 رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: زمان زیادی از عمر بسیاری از کتاب‌های درسی گذشته است لذا این کتاب‌ها نیازمند تغییر از نوع تحول هستند. البته طرح بهسازی و غنی‌سازی برخی کتاب‌های درسی را نیز در دست اقدام داریم.
علی لطیفی در گردهمایی معاونان پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع و رؤسای گروه تحقیق و پژوهش ادارات کل آموزش‌وپرورش استان‌ها یکی از اهداف برگزاری این گردهمایی دوروزه را احصاء نظرات معاونان پژوهش و برنامه‌ریزی و مدیران گروه تحقیق و پژوهش استانی درباره مسائل مرتبط با پژوهش همانند مسائل مربوط به اعتبارات پژوهشی استان‌ها و شیوه‌نامه معلمان پژوهنده دانست و از پیگیری سازمان و پژوهشگاه نسبت به حل این مسائل خبر داد.
وی با استقبال از برخی نظرات و پیشنهادهای نمایندگان استان‌ها درباره تألیف کتب درسی گفت: استفاده از نظرات نخبگان و فعالان آموزش‌وپرورش و در صدرآنان، معلمان، بخشی از فرآیند کارشناسی در دفاتر تألیف و گروه‌های درسی است و در حال طراحی برای گسترش آن با استفاده از سایت رشد هستیم.
وی افزود: در زمانی که به عنوان کارشناس یا عضو شورای برنامه‌ریزی در سازمان حضور داشتم، مکرر پیش می‌آمد که نظراتی از جانب معلمان به دست ما می‌رسید و با دقت نظر، نسبت به بررسی و در صورت نیاز، اعمال آن اهتمام داشتیم. سازمان به دلیل مأموریتی که دارد، خود را مکلف به بررسی این نکات می‌داند، خصوصاً اگر این نظرات برآمده از اقدامات گروهی و جمعی معلمان باشد. البته اختلاف ‌نظرهای کارشناسی حتی در میان این نظرات نیز وجود دارد و به همین خاطر، نمی‌توان دریافت نظرات را ملاک هر تغییر در کتاب درسی قرار داد.
لطیفی ادامه داد: عدم تناسب حجم کتاب‌های درسی با زمان آموزش نیز یکی از دیگر مسائل است که نیازمند بررسی همه جانبه است. متأسفانه زمان مصوب برای آموزش با آنچه عملا در مدارس اجرا می‌شود، فاصله زیادی دارد و این مسئله بر چگونگی اجرای برنامه درسی و محتوای آموزشی نیز اثرگذار است. هرچند حذف بخش‌هایی از محتوا، می‌تواند جزئی از راه حل باشد، اما این مسئله باید به صورت همه‌جانبه بررسی و کارشناسی شود. نگاه ما در سازمان پژوهش یک نگاه کلان کشوری است. به طور جد بخشی از چالش‌های کتاب‌های درسی در عرصه اجرا است که این ایده‌ها درست فهم نشده و به بیراهه رفته است. مسئله اجرا و تالیف به‌هم‌پیوسته است. به عنوان نمونه، در عناوینی مانند تفکر و سبک زندگی و یا درس آزاد در کتاب‌های فارسی، ‌ درصورتی‌که معلم خلاق و توانمند و با حوصله بوده، ساعات آموزشی جذاب و مفیدی برای دانش‌آموزان رقم خورده و از آن طرف، معلمانی هم بوده‌اند که کلاً درس آزاد را زائد و غیرمفید دانسته‌اند، در حالی که این درس اصلاً متناسب با اهداف تحولی و برای خلاق و فعال شدن معلم و دانش‌آموز پیش‌بینی شده است. رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در تأیید نکات یکی از حاضران درباره ضرورت دقت درباره چگونه معنا کردن علم نافع ادامه داد: علم نافع، به معنای انحصار بر آموزش‌های کاربردی و مهارتی نیست، زیرا آموزش و پرورش کشور پایه نظام علمی کشور را نیز بنا نهاده و اگر درباره وضعیت علوم پایه دغدغه داریم، باید در دوره آموزش عمومی هم به این مهم توجه داشته باشیم، همانگونه که مقام معظم رهبری نیز در سخنرانی ۲۱ اردیبهشت امسال به این مسئله اشاره داشتند که دانش‌آموز باید این علوم را نیز بیاموزد.
لطیفی گفت: افزودن عناوین کتاب‌های درسی جدید در اختیار سازمان پژوهش نیست، بلکه شورای عالی آموزش و پرورش است که چارچوب و عناوین دروس و ساعات آموزش را مشخص می‌کند و باید در این چارچوب عمل کرد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه