روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۱ شنبه ۱۱ تير - شماره 4160

افزايش ظرفيت توليد برق کشور راهکار دولت سيزدهم براي عبور از روزهاي سخت تابستان

 يکي از راهکارهايي که وزارت نيروي دولت سيزدهم براي عبور بدون خاموشي از پيک‌بار تابستان امسال برنامه‌ريزي کرده بود افزايش توان توليد برق از طريق افزايش ظرفيت نيروگاهي است که توانست آن را با موفقيت اجرا کند و تا امروز خاموشي در شبکه برق نداشتيم.
مردم در سال‌هاي گذشته بخصوص در دو سال گذشته با مشکل خاموشي‌ها (قطع برق) در تابستان و زمستان مواجه مي‌شدند به‌طوري‌که اين موضوع باعث افزايش نارضايتي عمومي شده بود. قطعي برق در سال گذشته (بهار و تابستان 1400) به اوج خود رسيد و مردم در روز چند ساعت برق نداشتند، اين در حالي بود که خاموشي‌ها از ارديبهشت‌ماه آغاز شد. در سال گذشته چند بار در روز برق هر بار به ميزان دو ساعت قطع مي‌شد.
علت خاموشي‌ها در سال‌هاي گذشته به عدم ساخت نيروگاه در دولت قبل و افزايش ندادن ظرفيت توليد برق مربوط مي‌شد؛ به‌نوعي دولت قبل با نيروگاه نسازي باعث ايجاد مشکل براي مردم شده بود. افزايش ظرفيت توليد برق يکي از تکاليف قانوني برنامه ششم بود که دولت و وزارت نيروي سابق از انجام آن سرباز زده بود. اين موضوع حتي بر توليد هم اثر گذاشته بود و واحدهاي توليدي مجبور بودند خط توليد خود را خاموش کنند.
بر همين اساس دولت وزارت نيروي دولت سيزدهم از پارسال همه همت خود را براي افزايش توان توليد برق از طريق افزايش ظرفيت نيروگاهي بکار بست و همان روزهاي نخست آغاز بکار وزارت «علي‌اکبر محرابيان» وي وعده افزايش 35 هزار مگاواتي نيروگاه‌ها را داد.
شرکت مادرتخصصي توليد نيروي برق حرارتي هم از همان ابتدا تلاش خود را براي تحقق اين وعده وزير نيرو کار گرفت.
افزايش توان توليد برق کشور راهکار دولت سيزدهم براي عبور از روزهاي سخت تابستان
در همين باره مديرعامل شرکت مادرتخصصي برق حرارتي گفت: نسبت به سال قبل چهار هزار و 300 مگاوات به ظرفيت توليد نيروگاه‌هاي حرارتي افزوده شده است. عبدالرسول پيشاهنگ ادامه داد: در حال حاضر 132 نيروگاه کشور با همه ظرفيت خود در حال توليد برق هستند. وي افزود: اين تعداد نيروگاه با برخورداري از 525 واحد نيروگاهي با همه ظرفيت خود در حال توليد برق هستند. مديرعامل برق حرارتي  گفت: نسبت به سال گذشته دو هزار و 300 مگاوات ظرفيت نيروگاهي جديد به چرخه توليد برق کشور افزوده شده است. پيشاهنگ  ادامه داد: وضعيت نيروگاه‌هاي موجود نيز از طريق سرويس و نگهداري و بهره‌برداري بهينه حدود دو هزار مگاوات نسبت به سال گذشته بهبود و افزايش‌يافته است. وي  افزود: در تلاشيم تا در روزهاي اوج مصرف بتوانيم ميزان خروج اضطراري واحدها را به حداقل رسانده و تمام ظرفيت نيروگاه‌ها را در مدار داشته باشيم.
مديرعامل برق حرارتي  خاطرنشان کرد: همکاران ما در سراسر کشور به‌صورت شبانه‌روزي و در شرايط دشواري در حال توليد برق موردنياز مشترکان هستند، ازاين‌رو انتظار داريم با همراهي مردم در روزهاي اوج مصرف شاهد عدم بروز مشکل براي مشترکان صنعت برق باشيم. بر اين اساس طرح‌هاي افزايش توان توليد برق براي روزهاي اوج مصرف تابستان امسال مجموعاً تاکنون بيش از سه هزار مگاوات از طريق ساخت دو هزار و 324 مگاوات نيروگاه حرارتي جديد، 654 مگاوات ارتقاي توان عملي واحدهاي گازي و سيکل ترکيبي و 100 مگاوات رفع محدوديت نيروگاه‌هاي بخاري به ظرفيت توليد برق حرارتي کشور افزوده شده است.
وزارت نيرو دولت سيزدهم امسال براي نخستين بار بيش از 94 هزار مگاوات برنامه تعميرات و آماده‌سازي نيروگاه‌هاي حرارتي را پيش از شروع خردادماه امسال و پيک مصرف برق تابستان به پايان رسانده است تا رکورد جديدي را در زمينه تعميرات نيروگاهي به ثبت برساند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه