روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۱ شنبه ۱۱ تير - شماره 4160

وزير نفت:

بازار جهاني نفت نيازمند افزايش عرضه از سوي ايران است

بر هم خوردن امنيت انرژي يک بازي باخت - باخت است

 وزير نفت بر هم خوردن امنيت انرژي و شدت گرفتن نوسانات بازار را بازي باخت - باخت براي همه بازيگران اين عرصه دانست و گفت: بازار جهاني نفت نيازمند افزايش عرضه از سوي ايران است .
جواد اوجي روز پنجشنبه، نهم تيرماه پس از پايان سي‌امين نشست وزارتي سازمان کشورهاي صادرکننده نفت و متحدانش (ائتلاف اوپک‌پلاس) اظهار کرد: تصميم امروز اوپک پلاس در واقع اجراي تصميم ماه پيش يعني افزايش توليد نفت به مقدار 648 هزار بشکه در روز براي ماه‌هاي ژوئيه و اوت 2022 بود.
وي تصريح کرد: با توجه به کاهش توليد بعضي از توليدکنندگان اوپک‌پلاس و محقق نشدن سطوح توليد تعهد شده و کاهش سطح ذخيره‌سازي‌هاي تجاري نفت خام و فرآورده‌هاي نفتي در بعضي از کشورهاي بزرگ مصرف کننده، سي‌امين نشست وزارتي اوپک‌پلاس ضمن حمايت دوباره از تصميم نوزدهمين نشست وزارتي اوپک و غيراوپک (ژوئيه 2021)، بر اساس اجماع تصميم گرفت براي ماه اوت 2022 مجموع توليد کشورهاي اوپک و غيراوپک 648 هزار بشکه در روز افزايش يابد.
وزير نفت با تأکيد بر اينکه ائتلاف اوپک‌پلاس به رصد و نظارت مداوم و منظم خود بر تحولات بازار و انجام هرگونه اقدام لازم براي حفظ ثبات حاکم بر بازار نفت ادامه خواهد داد، افزود: براساس تازه‌ترين آمار و گزارش‌هاي منتشر شده، پايبندي مناسب کشورهاي اوپک‌پلاس، در ماه آوريل سال 2022 به سطح بي‌سابقه 256 درصد رسيد که دليل اصلي افزايش سطح پايبندي، توليد نکردن به مقدار تعهد شده از سوي بعضي از کشورها بوده است.
اوجي با بيان اينکه بازار جهاني نفت، با وجود برخي نگراني‌ها از پيامدهاي تنش‌هاي ژئوپليتيک براي رشد اقتصادي جهان و آسيب‌هاي احتمالي براي تقاضا، با هدف توازن و ثبات در حال حرکت است اما نگراني‌هايي درباره احتمال کمبود عرضه نفت در ماه‌هاي پيش رو همچنان وجود دارد، گفت: کشورهاي عضو ائتلاف اوپک‌پلاس به دقت شرايط بازار جهاني نفت و توازن عرضه و تقاضا را تحت نظر دارند و اين آمادگي وجود دارد تا به اقتضاي شرايط بازار نفت، به سرعت تصميم‌گيري و اقدام‌هاي لازم از سوي اوپک‌پلاس انجام گيرد.
وي افزود: تحولات اخير در اقتصاد جهاني نشانگر افزايش آثار تورمي در بسياري از کشورهاي جهان شده و قيمت انواع سوخت به‌طور قابل‌توجهي افزايش يافته است، همان‌گونه که در ماه‌هاي اخير بارها اشاره کردم، وضع بازار جهاني نفت به گونه‌اي است که بازگشت نفت ايران به بازار مي‌تواند پاسخگوي بخشي از مشتريان و کمک کننده به ايجاد تعادل و آرامش در بازار هاي جهاني باشد. به‌ويژه آنکه با نزديک شدن به فصل تابستان و آغاز مسافرت‌ها در اروپا و آمريکا، شاهد افزايش تقاضاي جهاني براي نفت و فرآورده‌هاي نفتي خواهيم بود و در چنين شرايطي، کشورهاي مصرف کننده احتمالا فشارهاي قيمتي مضاعفي را به‌ويژه در بازار فرآورده‌هاي نفتي متحمل خواهند شد. وزير نفت با بيان اينکه جمهوري اسلامي ايران همواره بر اين مسئله تأکيد دارد که بر هم خوردن امنيت انرژي و شدت گرفتن نوسان‌هاي بازار يک بازي باخت - باخت براي همه بازيگران اين عرصه است، تصريح کرد: ما به‌عنوان بزرگترين دارنده ذخاير نفت و گاز جهان آمادگي داريم در سريعترين زمان ممکن توليد نفت خام خود را به سطح پيش از تحريم‌ها برسانيم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه