روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۱ چهارشنبه ۸ تير - شماره 4159

آمریکا مشغول تحریم‌های پوشالی

ایران و آرژانتین درخواست عضویت در بریکس دادند

  ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد در حالی که آمریکا همچنان مشغول تحریم جهان است، ایران و آرژانتین برای عضویت در بریکس درخواست داده‌اند.
به گزارش خبرگزاری تاس، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: ایران و آرژانتین درخواست خود را برای عضویت در گروه بریکس ارائه داده‌اند.
زاخارووا با انتقاد از آمریکا افزود: درحالی که آمریکا به این فکر می‌کند که ارتباط چه قسمتی از جهان را قطع کرده یا تحریم و تخریب کند، ایران و آرژانتین قصد دارند در این گروه (بریکس) عضو شوند.
سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه پیشتر گفته بود که کشورهای بریکس یکی از ستون فقرات نظم نوظهور جهانی خواهند بود.
 بریکس که نام گروهی به رهبری قدرت‌های اقتصادی نوظهور است، از به هم پیوستن حروف اول نام انگلیسی کشورهای عضو برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی تشکیل شده‌ است.
چهاردهمین اجلاس سران پنج قدرت نوظهور اقتصادی «بریکس» با محوریت تقویت همکاری تجاری و اقتصادی میان اعضا و شرکای این گروه برگزار شد و جمهوری اسلامی ایران در قالب دیپلماسی پویا و به سبب برخورداری از قابلیت‌های فراوان در حوزه‌های انرژی، ترانزیتی، تجاری و اقتصادی از مهم‌ترین کانون‌های توجه در این نشست بود.
آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران روز جمعه به دعوت رسمی «شی‌جین پینگ» همتای چینی خود در نشست مجازی سران کشورهای گروه «بریکس» شرکت و دیدگاه‌های تهران را در خصوص مهم‌ترین مسائل بین‌المللی و توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی با سایر کشورها تشریح کرد.
این نشست با شعار «تقویت مشارکت با کیفیت بالای بریکس، آغاز دوره جدیدی برای توسعه جهانی» برگزار شد.
سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه در پاسخ به پرسشی در مورد سخنرانی روز جمعه رئیس جمهور در نشست بریکس پلاس گفت: بریکس یک سازوکار ابتکاری است که دارای ابعاد مختلف است. ۳۰ درصد تولید ناخالص جهان و ۴۰ درصد جمعیت جهان در این حوزه تعریف می‌شود.
وزیر خارجه ایران درخواست عضویت ایران را در این نشست ارائه کرده و روز جمعه نیز آقای رئیس جمهور در نشست بریکس پلاس به صورت مجازی سخنرانی کرده است.
به باور کارشناسان، برگزاری اجلاس سران بریکس در شرایطی که جهان به سبب تبعات ناشی از شیوع ویروس کرونا، جنگ اوکراین و خشکسالی‌های گسترده با مشکلات اقتصادی فراوانی در حال دست و پنجه نرم کردن است، از اهمیت فراوانی برخوردار است.

چین  ایدئولوژی خود را صادر نمی‌کند
ناتو از بی‌ثبات کردن آسیا دست بکشد
  سخنگوی وزارت خارجه چین ضمن اظهارنظر درباره گزارش بلومبرگ درباره اینکه باید چین را یک «چالش سیستماتیک» در مفهوم جدید استراتژیک ناتو نامید، گفت: دولت پکن از این ائتلاف نظامی می‌خواهد تا از بی‌ثبات کردن آسیا در پی بحران اروپا دست بردارد.
به گزارش خبرگزاری تاس، «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری گفت: آنچه ناتو باید انجام دهد این است که طرز تفکر جنگ سرد، بازی‌های حاصل جمع صفر و تمرین ایجاد دشمن فرضی را کنار بگذارد. پس از آشفتگی در اروپا، کشورهای ناتو باید تلاش‌های خود برای بی‌ثبات کردن آسیا و جهان را کنار بگذارند.
وی افزود: ناتو به‌ عنوان محصول جنگ سرد و بزرگترین اتحاد نظامی در جهان، مدت‌هاست که دیدگاه‌های منسوخ در مورد مسائل امنیتی را ابراز کرده است و مدت‌هاست که به ابزاری برای کشورهای عضو برای حفظ هژمونی خود تبدیل شده است.
سخنگوی وزارت خارجه چین ادامه داد: چین یک سیاست خارجی مستقل و صلح‌آمیز را دنبال می‌کند. در امور داخلی سایر کشورها دخالت نمی‌کند. همچنین ایدئولوژی خود را صادر نمی‌کند یا از صلاحیت فراسرزمینی، باج‌خواهی اقتصادی یا تحریم‌های یک‌جانبه بهره نمی‌برد. با توجه به این مسائل، چگونه چین می‌تواند یک چالش سیستماتیک باشد؟
این دیپلمات چینی همچنین گفت: توسعه و تحولات چین فرصتی برای جهان است نه چالش. ما قویا به ناتو تاکید می‌کنیم تا از اشاعه اطلاعات نادرست درباره ما دوری و از بیان اظهارات تحریک‌آمیز اجتناب کند. نشست ناتو در سطح سران کشورها و دولت‌ها در تاریخ ۲۸ تا ۳۰ ژوئن در مادرید در حال برگزاری است. شرکت‌کنندگان در این اجلاس یک مفهوم استراتژیک جدید را اتخاذ خواهند کرد که شامل راه‌های تقویت اتحاد و پیامدهای ناشی از تغییرات آب و هوایی جهانی در حوزه امنیت می‌شود.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه