روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۱ چهارشنبه ۸ تير - شماره 4159

پنجاه و دومین ماراتن کنکور با یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر داوطلب

در ِ تنگِ سرزمین ِ رویاها

  الناز مقدمی -  حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر داوطلب کنکور ۱۴۰۱ از امروز هشتم تیر ماه به مدت چهار روز برای کسب صندلی‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در سراسر کشور به رقابت با یکدیگر می پردازند.
پنجاه و دومین ماراتن آزمون سراسری برای پذیرش دانشجو در دوره‌های روزانه، نوبت دوم شبانه، نیمه‌حضوری، مجازی، پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و موسسات‌ آموزش‌ عالی، دانشگاه‌ پیام‌ نور و موسسات‌ آموزش‌ عالی غیرانتفاعی و غیردولتی و همچنین رشته‌های تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی با رقابت یک میلیون و ۴۸۹ هزار و ۲۲۰ نفر داوطلب فردا در گروه های آزمایشی هنر شروع می شود. ‌گروه های آزمایشی علوم انسانی و  علوم ریاضی و فنی نیز روز پنجشنبه، علوم تجربی روز جمعه و زبان های خارجی هم روز شنبه در این آزمون سراسری به رقابت می پردازند. آمارها نشان می دهد که از مجموع داوطلبانی که امسال در کنکور ثبت نام کرده اند، ۹۱۵ هزار و ۴۱ نفر معادل ۶۱.۴۴ درصد را زنان تشکیل می‌دهند که از تعداد مردان (۵۷۴ هزار و ۱۷۹ نفر) و حتی زنان شرکت کننده در کنکور سال قبل، پیشی گرفته اند. همچنین بررسی آمارهای سازمان سنجش نشان می دهد بیشترین تعداد زنان در گروه آزمایشی زبان های خارجی حضور دارند.
بر اساس آخرین آمارها، داوطلبان آزمون سراسری امسال نسبت به سال قبل حدود ۶۳ هزار نفر افزایش تعداد دارد اما با توجه به اینکه داوطلبان می توانند علاوه بر گروه اصلی در گروه های هنر و زبان های خارجی هم شرکت کنند، در کل تعداد ۱۲۰ هزار شرکت کننده آزمون سال ۱۴۰۱ بیش تر از سال قبل است و بیشتر این افزایش در گروه علوم انسانی و ۴۲ هزار و ۱۸ نفر است.
یک مشاور تحصیلی با بیان اینکه هر چند که اضطراب در حد متعادل مورد نیاز داوطلبان کنکوری برای موفقیت لازم است اما اگر از اندازه طبیعی فراتر برود، مانعی بر سر راه موفقیت خواهد بود، برای کنترل اضطراب در شب کنکور توصیه‌هایی ارائه کرد.
مجتبی احمدی ، اظهار کرد:  داوطلبان هر چه به روزهای پایانی و نزدیک به کنکور می‌رسند. میزان استرس و اضطراب‌شان بسیار بالا می‌رود. هر چند که اضطراب در حد متعادل مورد نیاز داوطلبان کنکوری برای موفقیت لازم است اما اگر از اندازه طبیعی فراتر برود، مانعی بر سر راه موفقیت خواهد بود. در این شرایط می‌توان با انجام تکنیک‌هایی استرس کنکور را کاهش داد. وی با اشاره به چند نکته کاربردی برای کاهش استرس ادامه داد:  شب کنکور با یاد و نام خداوند با نفس عمیق بخوابید و بدانید تا اینجا تلاش و کوشش خود را انجام داده‌اید، بعد از این نتیجه دست شما نیست؛  فراموش نکنید یاد خدا آرامش قلب‌ها است. در این روزهای آخر، زمانی را به استراحت تفریح و سرگرمی بپردازید.
این مشاور تحصیلی با اشاره به اهمیت خواب کافی در شب کنکور بیان کرد:  برای داشتن ذهنی سالم و سرحال باید به اندازه کافی بخوابید و خواب کافی داشته باشید. احمدی با اشاره به اهمیت تغذیه سالم عنوان کرد: روز قبل از کنکور از مصرف فست‌فودها، شیرینی‌ها و غذاهای پرچرب خودداری و سعی کنید از غذاهای پروتئین‌دار،  تنقلات،  سبزی‌ها و میوه‌ها استفاده کنید.  وی گفت: از خوردن نوشیدنی‌های کافئین‌دار، چای و قهوه در شب قبل از کنکور و نوشیدنی‌های انرژی‌زا و قرص‌ها در روز کنکور جدا خودداری کنید.  احمدی افزود: در روز کنکور خوردن صبحانه را فراموش نکنید و برای صبحانه روز کنکور از پروتئین‌ها مانند گردو و پنیر استفاده کنید. این مشاور تحصیلی با اشاره به لزوم رعایت چند نکته در روز آزمون یادآور شد: سر جلسه کنکور نوشیدن آب فراموش نشود.  مصرف سیب و موز نیز سر جلسه کنکور توصیه می‌شود؛ سیب دارای قند طبیعی و برای تقویت حافظه مناسب است.  وی افزود: کارت ورود به جلسه، کارت ملی، ساعت و لوازمی از قبیل مداد، پاک کن، مداد تراش و دستمال کاغذی باید به همراه داوطلبان کنکوری باشد. احمدی در پایان گفت: در نهایت پدر و مادر در خانه سعی کنند از رفتارهای استرس‌زا پرهیز کنند و یک محیط آرامش‌بخش را برای فرزندان‌شان در خانه مهیا کنند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه