جبران سختیهای دوران کرونا؛
تام کروز برای اولین بار میلیاردی شد
«تاپ گان: ماوریک» فیلم جدید تام کروز هنوز در حال فتح گیشههاست و دیروز با فروشی که در تعطیلات آخر هفته داشت، از مرز یک میلیارد دلار عبور کرد.
به گزارش ورایتی، «تاپ گان: ماوریک» با بازی تام کروز به این ترتیب اولین فیلم سال ۲۰۲۲ و دومین فیلم دوران کووید است که پس از «اسپایدرمن: راهی به خانه نیست» از مرز یک میلیارد دلار عبور میکند. نکته قابل توجه این است که «ماوریک» در روسیه یا چین نمایش داده نشده است.
«ماوریک» پس از اکرانی ۳۱ روزه به این مرز رسیده و به تنها فیلم تام کروز بدل شده که از یک میلیارد دلار عبور کرده است. پرفروشترین فیلم تام کروز تا پیش از این «ماموریت غیرممکن: فال آوت» بود که سال ۲۰۱۸ با فروش ۷۹۱ میلیون دلار در راس فروش فیلمهای این بازیگر نشسته بود. بدون محاسبه فروش آخر هفته اخیر، «ماوریک» با فروش ۵۲۱ میلیون دلاری پرفروشترین فیلم سال در آمریکا هم شده بود. این فیلم ۴۸۴.۷ میلیون دلار هم در بازار بینالمللی فروخته است و از «دکتر استرنج در چند جهان دیوانگی» با فروش ۹۴۳ میلیون دلار که پرفروشترین فیلم در سطح جهان در سال ۲۰۲۲ بود، پیش افتاد. پارامونت اعلام کرده اکنون تماشاگران برای چندمین بار به سالنهای سینما میروند و نمایشگرهای آیمکس هم فروش را بیشتر کرده است. ۱۶ درصد تماشاگران در چهارمین تعطیلات آخر هفته نمایش این فیلم، بیش از یک بار است که آن را میبینند. «تاب گان: ماوریک» با بودجه ۱۷۰ میلیون دلاری توسط جوزف کوشینسکی ساخته شده است. پارامونت با این فیلم همه سختیهای دوران کرونا را که نتوانست هیچ فیلمی را اکران کند، جبران کرد.
«توماس عزیز» اسکار سینمای آلمان را تصاحب کرد
فیلم «توماس عزیز» به کارگردانی «آندرس کلینرت» با کسب 9 جایزه، برنده بزرگ جوایز سالانه سینمای آلمان نام گرفت.
به گزارش هالیوود ریپورتر، مراسم جوایز سینمای آلمان (جوایز لولا) برگزار شد و در نهایت فیلم «توماس عزیز» به کارگردانی «آندرس کلینرت» موفق به کسب اغلب جوایز اصلی از جمله بهترین فیلم و کارگردانی شد.
این فیلم بیوگرافی و سیاه و سفید، روایتی است از زندگی «توماس براش» نویسنده و فیلمساز اهل آلمان شرقی که «آلبرشت شوش» نقش وی را ایفا کرده و برای این فیلم جایزه بهترین بازیگر مرد این رویداد سینمایی را دریافت کرد.
«جلا هاس» نیز برای بازی در این فیلم برنده بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد و جایزه بهترین فیلمنامه هم به «توماس وندریچ» برای این فیلم سینمایی رسید.
«توماس عزیز» که سال گذشته جایزه بهترین فیلم جشنواره تالین را نیز به خود اختصاص داده بود، در مجموع 9 جایزه از جوایز آکادمی فیلم آلمان معروف به اسکار سینمای آلمان شامل بهترین تدوین، طراحی صحنه و فیلمبرداری را نیز به خود اختصاص داد. «رابی کورناز علیه جورج دابلیو. بوش» ساخته «آندرس درسن» و «آزادی بزرگ» به کاردانی «سباستین میسه» نیز به ترتیب جایزه لولای نقرهای و برنز بهترین فیلم را از آن خود کردند. در سایر بخشها نیز «ملتن کاپتان» در اولین نقشآفرینی مهم خود در فیلم ساخته «آندرس درسن» بهترین بازیگر زن این رویداد شد. «آنسوی رودخانه» به کارگردانی «آنتونیا کیلین» نیز برنده بهترین مستند جوایز فیلم آلمان شد. این مستند درباره دختری 19 ساله و سوری است که برای فرار از یک ازدواج اجباری از رود فرات عبور میکند و با پیوستن به نیروهای نظامی تلاش میکند، شهرش را از اسارات نیروهای داعش نجات دهد.
با اعلام سازمان سینمایی؛
فیلم شهاب حسینی پروانه نمایش گرفت
شورای پروانه نمایش فیلمهای سینمایی در جلسه اخیر با صدور پروانه نمایش دو فیلم موافقت کرد.
به گزارش کائنات به نقل از روابط عمومی سازمان امور سینمایی و سمعی بصری، شورای پروانه نمایش فیلمهای سینمایی در جلسه اخیر با صدور پروانه نمایش برای فیلمهای «شین» به تهیهکنندگی شهاب حسینی و کارگردانی میثم کزازی و «روز سیب» به تهیهکنندگی الهه نوبخت و کارگردانی محمود غفاری موافقت کرد.
پروانه نمایش برای فیلم سینمایی «روز سیب» در حالی صادر شده است که این فیلم پیش از این و بدون پروانه نمایش در جشنواره برلین به نمایش درآمده بود و بنابر قانون اعلامی از سوی سازمان سینمایی وضعیت این فیلم مشابه با فیلم «برادران لیلا» است که به همین دلیل از دریافت پروانه نمایش محروم مانده بود. نکته عجیبتر اظهارات محمود غفاری در حاشیه نمایش این فیلم در جشنواره برلین است که نسبتی با سیاستهای اعلامی از سوی سازمان سینمایی برای حضور هنرمندان در جشنوارههای جهانی ندارد و باید دید آیا سازمان سینمایی با اطلاع از این مواضع نسبت به صدور پروانه نمایش برای فیلم «روز سیب» اقدام کرده است؟ به نظر میرسد سازمان سینمایی در این زمینه دچار رفتاری دوگانه با آثار سینمایی شده است و فرآیند صدور پروانه نمایش برای آثار سینمایی نیازمند شفافسازی بیشتر است.
کنسرت محمد معتمدی در ناکجاآباد!
محمد معتمدی ـ خواننده آواز ایرانی ـ که گویا قرار است در روزهای آینده کنسرتی را برگزار کند، با شیوهای نامتعارف به تبلیغ این کنسرتها پرداخته و از نامشخص بودن زمان و مکان این کنسرتها میگوید!
معتمدی در حساب رسمی خود در اینستاگرام دربارهی اجازه نداشتن برای اطلاعرسانی درباره کنسرتهای پیشرو و مشخص نبودن زمان و مکان دقیق کنسرتهایش نوشته است! حال اینکه این شیوهی اطلاعرسانی از سوی یک خواننده، راهکار جدیدی برای بازار گرمی از سوی هنرمندان محسوب میشود و یا عامل دیگری در این زمینه دخیل است، شاید باید منتظر بود و خبرهای تکمیلی در این زمینه را مشاهده و سپس قضاوت کرد. در پست منتشر شده از طرف این هنرمند چنین آمده است: «سه چهار روز دیگه، طی سه روز توی سه تا شهر قراره کنسرت داشته باشیم. ولی هنوز اجازه نداریم خبرش رو اعلام کنیم و حتی نمیتونیم اسم اون شهرا رو بگیم! بیلبورد هم نداریم. دیتابیس چندانی هم از مخاطبین کنسرتهای اون شهرها نداریم. خلاصه دو سه روز دیگه حدودای عصر به سالن کنسرت شهرتون یه سری بزنید. شاید معتمدی کنسرت داشت. اگه بودم تشریف بیارید داخل...
فقط بین خودمون بمونه!»
این خواننده چندی پیش هم از برگزاری کنسرت خود در ۲۷ تیرماه در تالار وزارت کشور خبر داده بود.
سام درخشانی بازیگر نمایش کیومرث مرادی شد
کیومرث مرادی تئاتر جدید را خود با نام «مانش» با بازی مهدی حسینینیا، نازنین کریمی و سام درخشانی روی صحنه میبرد.
مرادی برای نخستین بار با این بازیگران همکاری میکند تا با ترکیبی متفاوت، تازهترین اثر خود را برای اجرا آماده کند.
تئاتر«مانش» براساس نمایشنامه «اهالی کاله» نوشته پیام لاریان برای اجرا آماده شده و قرار است از نیمه تیرماه در پردیس تئاتر«شهرزاد» روی صحنه برود.
مرادی زمستان سال ۹۹ در جشنواره تئاتر فجر نمایش «آژدهاک» نوشته بهرام بیضایی را در تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه برد. نمایشی که بیشتر تصویر محور بود و به عنوان تئاتری بدون بازیگر اجرا شد. مرادی اجرای این نمایش را در آن مقطع، ناشی از ترس از دست دادن تئاتر در دوران کرونا دانسته و گفته بود اگر وضعیت بهتر شود، اجرای عمومی این نمایش را در سالن سمندریان انجام خواهد داد و اگر شرایط اجازه ندهد، نمایشش را در فضای باز اجرا خواهد کرد.
حالا که شرایط تا حدود زیادی بهتر شده است، مرادی، متن دیگری را در سالنی دیگر روی صحنه خواهد برد. در کارنامه هنری این کارگردان و مدرس تئاتر اجرای نمایشهایی همچون «آرش»، «افسون معبد سوخته»، «رازها و دروغها»، «خواب در فنجان خالی»،«شکلک»،«خانه»، «رویا در شب نیمه پاییز»، «ژولیوس سزار به روایت کابوس»،«مرگ و شاعر»، «مرغ دریایی»، «نامههای عاشقانهاز خاورمیانه» و ... دیده میشود.
اولین فیلم بلند داستانی بدون دیالوگ
تاریخ معاصر ایران پروانه نمایش گرفت
در تجربهای جدید، اولین فیلم بلند داستانی بدون دیالوگ تاریخ معاصر ایران پروانه نمایش گرفت.
فیلم سوررئال، موزیکال و معمایی مدار موازی به نویسندگی، کارگردانی، آهنگسازی و تهیهکنندگی پژمان واثقی، با پایان یافتن مراحل فنی، موفق به دریافت پروانه نمایش شد. در خلاصه داستان این فیلم آمده: روایت بیکلام، از کوهستانی برفی و صعبالعبور آغاز میشود که انسانهایی سرگشته، شاهد شکارچی هستند که به قصد جان دختر بیگناه در تکاپو است. آنها برای نجات جان خود، از سرما به آخرین کلبه کوهستانی متعلق به مرد هیزمشکن و همسرش پناه میبرند. مرد تعمیرکار در تعمیرگاه اکترونیکی متروکهای در زیرزمین کلبه، در حال تعمیر و بازسازی سیستمهای الکترونیکی است و . . .
در این فیلم که نخستین اثر بلند داستانی بدون دیالوگ در تاریخ معاصر ایران محسوب میشود، تجانس، تقارن و تقابل اصوات و موسیقی، از ویژگیهای این اثر ۱۰۰ دقیقهای محسوب میشود.
در مدار موازی، بازیگرانی چون پژمان واثقی، مهدی اسدی، علی ناصری، محمدرضا لوانی، مسعود حیدرخانی، مرضیه دهقانپور، هدیه صارمه، مژده عنایتی ،هانیه رمضانی و ویدا یارمحمدی به ایفای نقش پرداختهاند. در این فیلم که محصول سال ۱۴۰۱ است، مدیر فیلمبرداری: پژمان واثقی، فیلمبرداران: محمد ناصری و سعید همتیوند، مدیر تولید: حمیدرضا طالبی، طراحی گریم: الهه ابطحی، دستیار گریم: سعیده شیرمحمدی، طراح لباس: زهرا یعقوبی و میکس، مسترینگ، تدوین و اصلاح رنگ: پژمان واثقی هستند.