روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۱ سه شنبه ۷ تير - شماره 4158

گزارش کائنات از ادامه واکنش‌ها به توقیف نمایش «شب شک»؛

تغییر قانون دلیل توقیف نمایش «نوید محمدزاده» بود؟!

  بنیامین صادقی- روز گذشته خبری مبنی بر توقف نمایشی به تهیه‌کنندگی نوید محمدزاده منتشر شد که حواشی آن هنوز هم ادامه دارد. از یک‌سو اعضای گروه و پردیس تئاتر شهرزاد بر قانونی بودن روند مجوز گرفتن این نمایش پافشاری می‌کنند و از سوی دیگر اداره کل هنرهای نمایشی بر قانونی بودن توقیف این نمایش. در همین حال روز گذشته خبر دیگری مبنی بر توقیف یک نمایش در کرمانشاه نیز منتشر شد که گمانه‌زنی‌هایی را‌ در مورد شکل‌گیری سونامی توقیف نمایش‌ها شکل داد.
* ماجرا چه بود؟
روز یکشنبه توقف اجرای نمایش «شب شک» به کارگردانی امیرحسین بریمانی و تهیه‌کنندگی نوید محمدزاده منتشر شد. نمایشی که شب گذشته، 5 تیر ماه اولین اجرا از چهارمین دور اجراهای خود را در پردیس تئاتر «شهرزاد» روی صحنه برد ولی به سرعت جلوی بلیت فروشی آن گرفته شد. کارگردان این اثر اعلام کرد که از سوی اداره کل هنرهای نمایشی به سالن شهرزاد گفته شده که جلوی فروش بلیت این نمایش گرفته شود. گروه اجرایی حدس می‌زدند مساله به حضور نوید محمدزاده به عنوان تهیه‌کننده کار برمی‌گردد ولی روابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی در توضیحاتی با تیتر محض استحضار اعلام کرد که دلیل توقیف این نمایش تمدید نکردن مجوز اجرا و تبلیغات بوده است.
این توضیحات با واکنش پردیس تئاتر شهرزاد مواجه شد و در جوابیه‌ای ضمن انتشار شماره مجوز تمدید اجرای این نمایش تاکید کرد که این اثر نمایشی همه مراحل لازم را برای دریافت مجوز اجرا طی کرده و اگر چنین نکرده بود، اصلا صفحه فروش بلیت آن فعال نمی‌شد و آنچه در این میان موجب تعطیلی این اجرا شده است، حضور نوید محمدزاده به عنوان تهیه‌کننده این اثر است.
در مهم‌ترین بخش‌های آن اطلاعیه این‌گونه آمده‌است: «مجوز تمدید نمایش شب شک با شماره ۱۴۵۲۴۱/ ۱۴۰۱ در دبیرخانه اداره کل هنرهای نمایشی ثبت شده است و به غیر از تایید شورای نظارت در گروه مشترک با سایت تیوال، امکان ندارد فروش نمایشی باز شود.»
حاشیه‌های حضور نوید محمدزاده در کن سبب شد مطالبی درباره ممنوع‌الفعالیتی این بازیگر به صورت شفاهی در محافل هنری مطرح شود ولی با اتفاق اخیر این شایعه قوت گرفته است.
* اداره کل: قانون تغییر کرده است
بعد از انتشار اطلاعیه پردیس تئاتر شهرزاد، خبرگزاری ایرنا گزارشی را منتشر که در آن مسئولان اداره کل هنرهای نمایش به اطلاعیه پردیس شهرزاد پاسخ داده بودند. در این گزارش آمده است که جوابیه این تماشاخانه را با مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای نظارت و ارزشیابی این اداره کل در میان گذاشته شده است. در صحبت با این مسئولان هر دو به تغییر قوانین اعلام شده متن آن در تاریخ اول تیرماه ۱۴۰۱ ازسوی اداره کل هنرهای نمایشی منتشرشده بود اشاره کردند. روابط‌عمومی اداره کل هنرهای نمایشی نیز ضمن تأکید بر آن اطلاعیه بر تغییر روند در ثبت آثار نمایشی برای دریافت مجوز اجرا و یا تمدید مجوز اجرا و همچنین نحوه دریافت مجوز ارئه اقلام تبلیغاتی که پیش‌از این از دو طریق خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها ونشریات که برای اطلاع کلیه هنرمندان و همچنین اطلاع‌رسانی به تماشاخانه داران منتشر و ارسال شده بود ارجاع داد.
براساس صحبت‌های روابط‌عمومی اداره کل هنرهای نمایشی با ایرنا بر این مؤلفه‌ها تأکید شد که اگر فرایند صدور پروانه نمایش به صورت کامل تکمیل شده باشد در نهایت مجور به شکل سیستمی برای سالن ارسال خواهد شد. اما اگر این روند به شکل دستی انجام شده باشد؛ تماشاخانه باید نسخه اصلی مجوز که ممهور به مهر اداره کل است را در اختیار داشته باشد که درمورد این نمایش چنین مساله‌ای و مستند قانونی وجود ندارد.
همچنین در این گفت‌وگو تاکید شد که بنا بر اطلاعیه منتشر شده در تاریخ اول تیر ماه؛ اعلام شده بود که از تاریخ چهارم ۴ تیر ماه تنها مجوزهایی مورد بررسی قرار می‌گیرند که به شکل اتوماسیون به این اداره کل ارسال شده باشد و مجوزهای دستی دیگر مورد پذیرش نخواهند بود. اما با توجه به آنکه فرایند درخواست تمدید اجرای نمایش شب شک پیش از تاریخ ۴ تیر ۱۴۰۱ بوده و به صورت دستی ارجاع شده؛ پس تماشاخانه و گروه باید اصل مجوز ممهور به مهر اداره کل و امضای مدیر کل هنرهای نمایشی در اخیتار داشته باشند که این مهم از سوی تماشاخانه و گروه تا کنون صورت نگرفته است.
روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر این مهم نیز تاکید و تصریح کرد: تمدید پروانه این نمایش که روند ارائه آن به شکل دستی صورت گرفته در مرحله بررسی و پیش‌نویس بوده و امضای نهایی نشده است. پس بنا به نص صریج قانون (که پیشتر تمامی گروه‌ها در جریان قرار گرفته‌اند) پروانه تمدید نمایش شب شک صادر نشده است. در ادامه این گفت‌وگو یادآور شده است که همچنین هر نوع تغییر در اقلام تبلیغاتی هم منوط به کسب مجوز مجدد از واحد تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.»
* توقیف یک نمایش دیگر در کرمانشاه
هنوز جامعه تئاتری در گیر و دار توقف اجرای نمایش «شب شک» بود که خبری دیگر این بار از کرمانشاه نشان داد دامنه تعطیلی تئاتر به دیگر استان‌ها هم کشیده شده است. زهرا طیوری، کارگردان تئاتر در کرمانشاه که قصد داشت نمایش «و چند داستان دیگر» نوشته پیام لاریان را روی صحنه ببرد، اعلام کرد که روز افتتاحیه نمایشش از سوی شورای نظارت و ارزشیابی به گروه اجرایی اعلام شده که اجرای نمایش‌شان منتفی است. این در حالی است که به گفته این کارگردان، این نمایش هم تمام مراحل کسب مجوز را طی کرده است. از سوی دیگر رییس اداره کل ارشاد استان کرمانشاه و شورای نظارت و ارزشیابی، هر یک دلیل تعطیلی این نمایش را متوجه دیگری دانسته است و حالا این کارگردان برای حل مشکلش به تهران آمده و شکایت خود را در مرکز هنرهای نمایشی پیگیری می‌کند.
در حال حاضر گروه اجرایی هر دو نمایش به دنبال رفع مشکلات اجراهای خود هستند و باید دید موانع اجراهای آنان به چه صورتی برداشته می‌شود.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه