روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۱ سه شنبه ۳۱ خرداد - شماره 4153

همایش یک‌روزه «حکمرانی مردمی در گفتمان عدالت و جمهوریت» بیان شد؛

تبیین گفتمان دولت سیزدهم

همایش یک‌روزه «حکمرانی مردمی در گفتمان عدالت و جمهوریت» با همکاری مشترک مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و دانشگاه تهران و با حضور جمعی از وزرای دولت سیزدهم، نخبگان، استادان و صاحب‌نظران دانشگاهی در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد.وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و کشور در کارگاه «تبیین گفتمان دولت» این همایش به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند و در کارگاه «حکمرانی مردمی در اقتصاد» نیز «سید احسان خاندوزی» وزیر امور اقتصادی و دارایی پاسخگوی سؤالات دبیر و مهمانان این نشست بود.
وزیر ارشاد: میزان محبوبیت رئیس دولت قبلی بین ۵ تا ۷ درصد شده بود
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از سال ۹۷ با ورود کشور به بحران‌های اقتصادی و پیدایش شکاف در حوزه دولت و ملت، امید به آینده دچار تضعیف شده بود و میزان محبوبیت رئیس دولت قبلی که مردم آن را به عنوان دولت کم تحرک می‌شناختند، بین ۵ تا ۷ درصد شده بود.
«محمدمهدی اسماعیلی» در کارگاه «تبیین گفتمان دولت» در همایش «حکمرانی مردمی در گفتمان عدالت و جمهوریت» سخن می‌گفت، اظهار داشت: ما در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ شاهد وضعیت نابسامان اجتماعی و سیاسی در کشور بودیم و تبیین شرایط امروز ما نمی‌تواند بدون در نظر گرفتن وضعیت دو مقطع قبل و بعد از انتخابات باشد.
وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی افزود: از سال ۹۷ با ورود کشور به بحران‌های اقتصادی شاهد شکاف در حوزه دولت و ملت و کاهش اعتماد عمومی به دولت بودیم و این موضوع سرمایه اجتماعی ما را تهدید می‌کرد.
اسماعیلی با بیان این‌که در آن مقطع امید به آینده دچار تضعیف شده بود و دولت را با عنوان کم تحرک می‌شناختند، تصریح کرد: میزان محبوبیت رئیس دولت قبلی بین ۵ تا ۷ درصد رسیده بود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در دوران حضور آیت‌الله رئیسی در رأس قوه قضاییه، کارآمدی این دستگاه و اعتماد عمومی به آن افزایش یافت و ایشان به دلیل تحول در دستگاه قضایی مورد اقبال عمومی قرار گرفت.
اسماعیلی خاطرنشان کرد که آیت‌الله رئیسی در تداوم همین محبوبیت، با فاصله بسیار زیادی ‌از رقبایش با اقبال مردمی در صحنه انتخابات روبه‌رو و رئیس جمهور منتخب ملت شد.  
وی ادامه داد: شعار دولت مردمی و ایران قوی را آیت‌الله رئیسی با احتساب همه مشکلات و مسائل در کارزار انتخابات مطرح کرده بود.  
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که آیت‌الله رئیسی دولت را در شرایطی ناهموار تحویل گرفته است، اظهار داشت: دولت گذشته دولتی نشسته بود اما دولت سیزدهم پُرکار است.
اسماعیلی افزود: امروز همگان تحول را در دولت مردمی می‌بینند و سفرهای استانی و حضور کشورهای همسایه و تعاملات منطقه‌ای ایران در حوزه سیاست خارجی سند این سخن است.
وی با بیان این‌که مردم در حوزه اقتصادی دچار مشکلات هستند اما دولت سیزدهم همه توان خود را برای باز کردن گره‌ها به کار گرفته، تصریح کرد: مسیر دشواری پیش روی دولت است اما دولت نقطه اتکا خود را بر حل نظام مسائل بنا نهاده و جامعه ایران می‌تواند با دولت مردمی موانع را رفع کند.
وزیر کشور: افراد فاقد مرزبندی با آمریکا به دنبال پیشرفت کشور نیستند
وزیر کشور با بیان این‌که بهترین تعبیر و مفهوم برای دربرگیری عدالت و مردمی بودن «پیشرفت» است، اظهار داشت: کسی که مرزبندی با آمریکا نداشته باشد، به دنبال پیشرفت کشور نیست.
«احمد وحیدی» ‌ تصریح کرد: گفتمان‌ها بیش از این‌که خلق شوند، کشف می‌شوند و گفتمان‌ها دارای زمان و مکان هستند.
وی با بیان این‌که عدالت و مردمی بودن در جهان‌بینی اسلامی ارزش ذاتی دارند، افزود: مردم سالاری در جمهوری اسلامی هیچ نسبت و ارتباطی با دموکراسی غربی ندارد و فلسفه این دو با هم متفاوت است.
وزیر کشور ادامه داد: عدالت و مردمی بودن در حکمرانی اسلامی گفتمانی محدود به زمان و مکان نیست و فراتر از آن هست.
وحیدی درباره جلوه‌های مردمی بودن تصریح کرد: یکی از آن‌ها شرکت در انتخابات است اما انتخابات همه نماد مردم سالاری نیست.
وی با طرح این پرسش‌ها که عدالت و مردمی بودن کجا خود را نشان می‌دهد، ادامه داد: شاید بتوان گفت بهترین تعبیر و مفهومی که می تواند عدالت و مردمی بودن را دربربگیرد، پیشرفت است.
وزیر کشور با بیان این‌که لازمه پیشرفت در حوزه اجتماعی برخورداری از دو مؤلفه اعتماد به خود و اعتماد نکردن به دشمن است، متذکر شد: کسی که مرزبندی مشخصی با آمریکا نداشته باشد به دنبال پیشرفت کشور نیست.
وحیدی بر همین اساس خاطر نشان کرد «مسیر پیشرفت باید جریان‌ساز و یکپارچه شود و جریان اجتماعی هم باید بر پایه پیشرفت شکل بگیرد».
وزیر کشور در بخش پرسش و پاسخ مخاطبان حاضر در کارگاه «تبیین گفتمان دولت» درباره ابزارهای اجرایی عدالت فراگیر، گفت: شرط اول شناسایی ظرفیت هاست که شکوفایی آن در بخش آمایش سرزمینی تعریف می شود و دیگری توازن منطقه‌ای است.
وی درباره حلقه‌های میانی در لایه‌های حکمرانی توضیح داد: مردمی‌سازی از طریق لایه میانی شکل گرفته که باید تعمیق یابد و در وزارت کشور به دنبال این هستیم سازمان‌های مردم نهاد در این قالب رشد کنند و بخشی از کارها را از طریق همین سازمان‌ها پیگیری می‌کنیم.
وحیدی درباره اقدامات وزارت کشور در حوزه دانش‌بنیان هم اعلام کرد «ساختاری فناورمحور راه‌اندازی شده تا فعالیت‌های دانش‌بنیان در این وزارتخانه فعال‌تر شود».
خیاطیان: رأی به آیت‌الله رئیسی بازگشت به شعارهای اصیل انقلاب بود
رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری گفت: شعار دولت سیزدهم «مردمی بودن» و رأی مردم به آیت‌الله رئیسی بازگشت به شعارهای اصیل انقلاب اسلامی بود.
«محمدصادق خیاطیان» اظهار داشت: معتقدیم جمهوریت، به معنای مردمی بودن در همه عرصه‌هاست و تبیین این نگاه نیازمند تئوری پردازی است که بر عهده نخبگان ‌و دانشگاهیان قرار دارد.
وی افزود: دولت‌های مختلف سعی کرده‌اند به مفهوم عدالت بپردازند اما به فرموده رهبر معظم انقلاب، در این زمینه عقب‌ماندگی‌هایی داریم که دولت سیزدهم به‌دنبال رفع آن هست.
رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری تصریح کرد: آنچه مهم است و باید نهادینه شود، «مردمی بودن دولت» است که باید در همه‌ عرصه‌ها از جمله اقتصاد، آموزش، سیاست داخلی و خارجی و فرهنگ خود را نشان دهد.
خیاطیان تأکید کرد: شعار دولت سیزدهم «مردمی بودن» بود و رأی مردم به آیت‌الله رئیسی نیز بازگشت به شعارهای اصیل انقلاب اسلامی بود.
وی در ارزیابی و جمع‌بندی مباحث همایش گفت که هدف این نشست، تبیین گفتمان دولت مردمی و نشان دادن ارتباط مستحکم دولت با نهاد دانشگاه و علم است که با توجه به تأکیدات رئیس جمهور با قدرت پیگیری می‌شود.
رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک تصریح کرد: گفتمان دولت الصاقی نیست ‌و برآمده از جوهره‌ی انقلاب اسلامی و تبیین این گفتمان یکی از مأموریت‌های مهم مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری است.
در کارگاه «تبیین گفتمان دولت» نیز وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و کشور به سخنرانی و بحث و تبادل نظر می‌پردازند.
نماینده مجلس:نمره دولت سیزدهم در برقراری عدالت و جراحی اقتصادی ۱۹ است
نایب رییس کمیسیون برنامه و ‌بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمره دولت سیزدهم در برقراری عدالت و جراحی اقتصادی، ۲۰ نباشد، حداقل ۱۹ است‌، گفت:دولت سیزدهم در سلوک مردمی نمره بسیار خوبی کسب کرد
محسن زنگنه گفت: برخی واژگان باید توسط نخبگان تبیین شود  اقتصاد مقاومتی در جامعه نخبگانی تبیین نشد و لذا به یک تعریف سطحی از آن رسیدیم که ثمرات آن را در کشور نمی‌بینیم.
نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: حکمرانی مردمی دو شان دارد که نخست سلوک مردمی حاکمان است یعنی حاکمان باید از طبقه مردم باشند و مردم به آنها اعتماد داشته باشند. در دولت سیزدهم در این حوزه بدون اغراق شاهد ارتقای اعتماد عمومی هستیم. بین رییس دولت فعلی و قبلی تفاوت‌های زیادی وجود دارد.
زنگنه ادامه داد: در حوزه وزرا هم دولت نمره خوبی دارد. در سلوک مردمی به دولت سیزدهم نمره بسیار خوبی می‌دهیم.
وی شان دوم حکمرانی را حکمرانی بر محوریت مردم دانست وگفت: نخستین مبنا در این موضوع  اعتماد به مردم است و اینکه تلقی ما از مردم چیست. در دولت قبل عده‌ای شعارهای زیبا می‌دانند و با دمپایی وارد دولت شدند اما امروز سوپر میلیارد هستند.
وی با اشاره به جراحی اقتصادی با اصلاح توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی، گفت: ارز نیمایی بزرگترین ضربه را به نظام مراودات ارزی  کشور وارد کرد.
زنگنه ادامه داد: در سال ۹۲ که بازرگان و تاجر کشور در اوج تحریم ها فعالیت می‌کردند، با ارز نیمایی دست او را به عنوان حمایت از تولید بستیم و به اسم حمایت از تولید، ۲۵ کالا را مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی کردیم تا این ۲۵ کالا راهم با خاک یکسان شوند.
این نماینده مجلس با بیان اینکه دولت سیزدهم با شعار حکمرانی مردمی وارد عرصه شد، گفت: یکی از مهمترین اقدامات دولت برداشتن ارز ۴۲۰۰ تومانی بود. البته در سال ۱۴۰۰ که دولت بودجه را به مجلس تقدیم کرد، به عنوان مخالف حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی صحبت کردم. دلیل مخالفت بنده هم احتمال اخلال در نظام تولید کشور بود.
وی با اشاره به موضوع عدالت گفت: یکی از انتظاراتی که  از دولت داریم،  تحقق عدالت است. چرا که انصافا نجابت امروز مردم به دلیل سلوک رییس جمهور است. زیرا وقتی می بییند که وزرا شبانه روز تلاش می کنند و زحمت می کشند، مردم هم در برابر کمبودها نجابت نشان می‌دهند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد: در اجرای عدالت نباید تعریف جدیدی را ایجاد کنیم و عدالت این نیست که کف حقوق را به سقف حقوق برسانیم. یا عدالت این نیست که اگر فردی در طول ۳۰ سال تلاش کرده رییس دانشگاه یا استاد تمام یا مدیر شده،‌ در زمان بازنشستگی وی  عنوان کنیم چون به ۲۰ میلیون حقوق رسیده است، افزایش حقوق برای وی در نظر گرفته نمی‌شود ودر مقابل فردی که کف حقوق را می گیرد،‌۶۰ درصد افزایش حقوق دارد.
وی  با تاکید بر اینکه اگر نمره دولت سیزدهم در برقراری عدالت و جراحی اقتصادی، ۲۰ نباشد، حداقل ۱۹ است‌، خاطرنشان کرد: همه مردم از ما انتظار دارند راهبردها، اهداف و شعارهایی که منطبق با انقلاب اسلامی است، در حوزه اجرا با انسجام بیشتری پیش ببریم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه