روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۱ شنبه ۲۸ خرداد - شماره 4150

ایمن سازی به گود پرخطر «برج میلاد» رسید

 علاوه بر ساختمان های ناایمن،گودهای رها شده پرخطر نیز بلای جان تهران شده‌اند؛ اما حالا قرار است یکی از پرخطرترین گودها یعنی گود برج میلاد ایمنی سازی شود.
هر روزه در ابر شهر تهران پروژه‌های عمرانی زیادی اجرایی و عملیاتی می‌شود؛ اما همه این پروژه ها به سرانجام نمی رسد و برخی در همان مراحل ابتدایی و برخی دیگر در مراحل بالاتر ساخت و ساز متوقف می‌شوند که این توقف علاوه بر زشت کردن چهره معابر می‌تواند عوارض دیگری نیز داشته باشد که یکی از این عارضه‌ها وجود گودهای رها شده در شهر است.
گودهای رها شده به دلیل خطراتی که می‌تواند برای فضاهای پیرامونی خود ایجاد کند مثل ریزش و بلعیدن فضاهای جانبی بسیار مهم هستند. به همین دلیل مدیریت شهری در دوره گذشته در اقدامی اعلام کرد که در صورت رها شدگی گود، مالک باید گود را ایمن سازی کند و در صورت عدم توجه شهرداری می‌تواند به استناد قانونی، گود را پر کند که در سالهای اخیر گود مجموعه خلیج فارس و تعدادی گود دیگر پر شد.
یکی از گودهای پر خطر شهر تهران،گود برج میلاد بود که در کنار مرکز همایش و پارکینگ برداشته شده بود که به دلیل مشکل حقوقی بین شهرداری و شریکش سالها رها شده بود، وضعیت گود برج میلاد بگونه ای است که صدای اعضای شورای شهر را در آورد بگونه‌ای که مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران نسبت به وضعیت گودهای رعا شده در تهران هشدار داده و اعلام کرده بود: مهم‌ترین این گودها، گود برج میلاد است که با صراحت اعلام می‌کنم و عاجزانه تمنا دارم که شهرداری در بحث گود برج میلاد اقدام کند چرا که نتایج مطالعات انجام شده ما را نگران می‌کند و ما به اندازه کافی زمان را از دست داده‌ایم.
وی اضافه کرده بود: حادثه در گود برج میلاد علاوه بر خسارات جانی، خسارت مالی زیادی نیز خواهد داشت و لازم است شهردار تهران هرچه زودتر در این خصوص تدبیر کند.
حالا با وجود هشدارها و اخطارها و بعد از پس گرفتن گود برج میلاد از شریک شهرداری یعنی نیروی انتظامی، شهرداری به فکر ایمن سازی گود افتاده است؛ بگونه ای که رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران آخرین وضعیت ایمن سازی گود پرخطر برج میلاد را تشریح کرد.
 مهدی عباسی درباره آخرین وضعیت گود برج میلاد گفت: بر اساس قانون شهرداری‌ها، شهرداری باید در مورد گودهای ناایمن اقدامی عاجل انجام داده و اگر مالک همکاری نکرد نسبت به رفع خطر از گودها اقدام کند.
* تجهیز کارگاه و مشاور طرح برای پایدارسازی گود برج میلاد انجام شده
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه بر اساس قانون یا گودها باید ایمن سازی شده، یا پر شود و یا پروژه باید در آنها اجرا شوند، گفت: یکی از گودهای پرخطر تهران گود متعلق به شهرداری تهران یعنی برج میلاد بود که خوشبختانه طی جلسات مختلف شهرداری پیمانکار را مشخص کرد و تجهیز کارگاه و مشاور طرح برای پایدارسازی گود انجام شده است.
وی افزود: با انجام اقدامات ایمن سازی، گود برج میلاد دیگر ناایمن نیست.

آیا سربازی برای دکتری و پسادکتری حذف می‌شود؟
 رییس بنیاد نخبگان ستادکل نیروهای مسلح حذف سربازی برای فارغ التحصیلان دوره دکتری و پسادکتری را رد کرد.
سردار حجت الله واعظی نژاد، درباره جزئیات سربازی نخبگان گفت: حدود ۱۵ سال است که طرح سربازی نخبگان اجرا می‌شود و طی این مدت بیش از ۲۲ هزار نخبه یا استعداد برتر وظیفه ازسوی بنیاد ملی نخبگان در اختیار نیروهای مسلح قرارگرفته‌اند. این عزیزان دوره سربازی خود را با انجام یک پروژه تحقیقاتی یا یک پروژه فناورانه سپری می‌کنند. وی با بیان اینکه ظرفیت سالانه نیروهای مسلح برای اجرای این طرح در حدود ۲۰۰۰ نفر است، گفت: در واقع حدود ۲۰۰۰ استعداد برتر وظیفه در طرح‌های مختلف نظیر نخبگان دانشگاهی، نخبگان فناور، سرباز فناور، سرباز پژوهشگر، نخبگان مقیم خارج از کشور و ...در خدمت مراکز تحقیقاتی نیروهای مسلح و سازمان‌های کشوری قرار می‌گیرند که این یک ظرفیت بسیار کم نظیر برای کشورمان است. به گفته رییس بنیاد نخبگان ستادکل نیروهای مسلح درحال حاضر بیش از ۳۰ دستگاه کشوری اعم از دانشگاه، پژوهشگاه، شرکت‌های دانش‌بنیان، پارک‌های علم و فناوری و ... در بخش غیرنظامی از ظرفیت نخبگان وظیفه استفاده می‌کنند.
* حذف سربازی برای دوره دکتری و پسادکتری نداریم
واعظی‌نژاد درباره شایعات مطرح شده پیرامون حذف سربازی در دوره دکتری و پسادکتری نیز تصریح کرد: درباره این موضوع متاسفانه اطلاع‌رسانی اشتباهی انجام شد. چیزی به نام حذف سربازی برای دوره دکتری و پسادکتری نداریم. یک پیشنهادی از سوی وزارت علوم به ستادکل نیروهای مسلح داده شد که بر اساس آن عرصه جدیدی برای محققین دوره پسادکتری داشته باشیم و این پیشنهاد به معنای حذف سربازی برای این افراد نیست. در واقع می‌توان گفت که این طرح سربازی در یک عرصه علمی دیگر است که بتوان برای افرادی که دوره پسادکتری را می‌گذرانند شرایطی را پیش‌بینی کرد. وی درباره اینکه آیا این طرح جدید اجرایی شده یا خیر خاطرنشان کرد: این پیشنهاد از سوی وزارت علوم به ستادکل نیروهای مسلح ارائه شده و در مرحله بررسی کارشناسی است و به زودی تعیین تکلیف می‌شود، قطعا پس از نهایی شدن و تعیین تکلیف درباره آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.
گفتنی است، پیش از این طرح برخی اخبار نادرست، سبب ایجاد شایعه‌ای پیرامون احتمال حذف سربازی برای فارغ التحصیلان دوره دکتری و پسادکتری شده بود. موضوعی که البته بارها نیز از سوی مسئولان مختلف در نیروهای مسلح و وزارت علوم رد شده بود.

شهردار منطقه ۱۳:
۵۰ هکتار از اراضی دوشان‌تپه به بوستان‌
 و خیابان تبدیل می‌شوند
  شهردار منطقه ۱۳ تهران از تبدیل ۵۰ هکتار از اراضی دوشان تپه به بوستان و خیابان تا پایان سال خبر داد.
محمدهادی علی‌احمدی در این باره اظهار کرد: درباره پادگان نیروی‌ هوایی توافقی انجام شد که به امضای اولیه رسیده است و بعد از کسب مجوزهای لازم، پرونده آن به شورای‌ عالی معماری و شهرسازی می‌رود. احتمالا تصویب این طرح چند ماه در شورا طول خواهد کشید.
وی افزود: در گذشته قرار بود ۲۰ هکتار از پادگان تغییر پیدا کند اما بعد از مذاکرات مکرر در این هشت ماه برای ۵۰ هکتار توافق شد؛ به همین دلیل نیروی هوایی باید از ستاد کل نیروهای مسلح مجوز مورد نیاز را بگیرد. در مرحله بعدی شورای‌ عالی معماری و شهرسازی این تغییرات را تأیید می‌کند و وقتی که به شهرداری ابلاغ شود کار به‌ صورت عملی شروع خواهد شد. در قسمت بزرگی که برای استفاده عمومی اختصاص پیدا می‌کند کاربری‌های زیادی می‌توان تعریف و اجرا کرد.
شهردار منطقه ۱۳ همچنین با بیان اینکه بخشی از اراضی نظامی منطقه به نهاد مربوطه داده می‌شود که باید سرانه‌های لازم بهداشتی، فرهنگی، مذهبی، تفریحی و... تامین شود، ادامه داد: در بیشتر خیابان‌های منطقه، مجوز ۵ طبقه تراکم داده می‌شود اما حدود ۴۰۰ - ۳۰۰ پلاک در مجاورت پادگان نیروی‌هوایی به‌ دلیل اینکه مجاور تاسیسات نظامی قرار داشتند، نمی‌توانستند بیشتر از ۳ طبقه بسازند.
بنا بر اعلام روابط عمومی شهرداری منطقه۱۳، علی‌احمدی در پایان گفت: مدتی قبل توافق کردیم و محدودیت ارتفاع اطراف نیروی‌هوایی را برداشتیم تا این پلاک‌ها هم بتوانند ۵ طبقه بسازند که بر مرغوبیت زمین‌ها تأثیر می‌گذارد. عرض خیابان‌های جدید و میزان خودرویی که وارد آنها خواهد شد هم با طرح تفصیلی و هم با کمیته تخصصی شبکه معابر شهر تهران تطبیق پیدا می‌کند تا تأثیر ترافیکی آن در منطقه قابل کنترل باشد.

مدیرکل حمل و نقل عمومی شهرداری تهران اعلام کرد
افزایش سرقت تجهیزات ترافیکی شهر
 مدیرکل حمل و نقل عمومی و امور مناطق معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره آمار خسارت سرقت تجهیزات ترافیکی معابر و بزرگراه‌های سطح شهر تهران و همچنین حوادث ناشی از سرقت تجهیزات، توضیحاتی ارائه کرد.
اگر قسمت نخست سریال «یاغی» را تماشا کرده باشید، در همان دقایق اولیه فیلم، گروهی متشکل از مردانی جوان را می‌بینید که شبانه با پوششی شبیه به نیروهای خدماتی شهرداری و همراه با تجهیزاتی کاملاً حرفه‌ای سوار بر کامیونی که به نظر می‌رسد متعلق به پیمانکار شهرداری‌ست، شده‌اند.
اما در ادامه فیلم متوجه می‌شوید که خودرو متعلق به شهرداری نیست بلکه این آدم‌ها، سارقانی هستند که خود را از همه لحاظ شبیه به نیروهای خدماتی درآورده‌اند که حین دزدی و سرقت، کسی به آن‌ها شک نکند تا به راحتی بتوانند اموال بیت المال و تجهیزات شهری را که اکثرا ساخته شده از فلز هستند را به سرقت ببرند، در کوره ذوب کنند و سپس به فروش برسانند.
در همین رابطه مهدی گلشنی با بیان اینکه یکی از فعالیت‌های ترافیکی سطح شهر، توسعه یا نگهداشت تجهیزات ترافیکی (تابلو و علائم عمودی، گاردریل، نیوجرسی، مینی نیوجرسی، دوربین‌ها و دیگر اقلام ترافیکی شهر) است، بیان کرد: باید بر اساس اعتبارات سالیانه، رسیدگی به تجهیزات ترافیکی صورت گیرد. این اقلام در جهت افزایش ایمنی حرکتی شهروندان در معابر و بزرگراه‌ها نصب می‌شود تا علاوه بر کاهش خطر تصادفات، راهنمای صحیحی برای رانندگان باشد.
مدیرکل حمل و نقل عمومی و امور مناطق معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره سرقت از تجهیزات ترافیکی اظهار کرد: انواع و اقسام تجهیزات ترافیکی نظیر گاردریل و نرده‌ها فلزی سطح شهر به سرقت برده می‌شوند. با توجه به سرعت بالای خودروها در بزرگراه‌ها، استفاده از گاردریل‌ها در بزرگراه‌ها ضرورتی جدی است. مهم‌ترین عنصر بزرگراهی در تجهیزات ترافیکی گاردریل است که  نوعی حفاظ طولی محسوب می‌شود.
گلشنی با اعلام اینکه اخیراً میزان سرقت تجهیزات ترافیکی افزایش پیدا کرده است، افزود: این موضوع یک معضل برای شهرداری تهران به شمار می‌رود. سال گذشته حدود ۵۵ میلیارد تومان از تجهیزات ترافیکی مناطق ۲۲گانه شهر تهران به سرقت رفته است یا به بیانی دیگر ۵۵ میلیارد تومان به بیت المال و  مدیریت شهری خسارت وارد شده است.
وی درباره آمار سرقت تجهیزات ترافیکی توضیح داد: بیشترین سرقت‌ها مربوط به گاردریل، پایه تابلوهای خطرنما و مسیرنما، هندریل‌ پل‌های سواره رو، دوربین‌ها، نرده‌های فلزی، نرده‌های پلکان عابرپیاده، تجهیزات الکترونیکی ایستگاه‌های اتوبوس، کابل و ... است، البته از بین تمامی سرقت‌ها، گاردریل و تجهیزات مربوطه‌اش و همچنین تابلوها بیشتر از همه به سرقت می رود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه