روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۱ چهارشنبه ۴ خرداد - شماره 4136

سرنوشت مالک متروپل؛ بازداشت، فرار، مرگ؟

جنازه ای که پاسخگو نیست!

 برخی رسانه‌ها اعلام کرده بودندند مالک ساختمان متروپل «بازداشت شد»، اما دادستان مرکز خوزستان گفته دیروز صرفا «دستور بازداشت» صادر شده بود. برخی رسانه‌های غیررسمی مدعی شدند از سوی منابع محلی به آنها اعلام شده که عبدالباقی متواری شده است؛ اما حالا اعلام شده «حسین عبدالباقی» مالک مجتمع متروپل آبادان، در جریان ریزش ساختمان در محل حضور داشته و جان باخته و هویت جنازه تأیید شده است.
هویت جسد مالک ساختمان متروپل تایید شد
دیروز دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان از تایید هویت جسد حسین عبدالباقی متهم اصلی و مالک و پیمانکار ساختمان متروپل آبادان خبر داد. صادق جعفری چگنی اظهار کرد: بلافاصله پس از وقوع حادثه، دستور بازداشت نامبرده و تعدادی از متخلفین و مسببین حادثه از سوی مرجع قضایی صادر شده بود که تعدادی از آن‌ها بازداشت شده‌اند. به گزارش دادگستری خوزستان، وی افزود: با توجه به‌ کشف اسناد هویتی حسین عبدالباقی، مالک برج متروپل و یکی از متهمین اصلی پرونده در البسه یکی از قربانیان حادثه که غیر قابل تشخیص بوده، دستورات مقتضی جهت تشخیص هویت متوفی از طریق واحد تشخیص هویت فراجا و پزشکی قانونی صادر شد که در نهایت هویت وی مورد تایید قرار گرفت.
حسین عبدالباقی که بود؟
حسین عبدالباقی ، متولد 1360 ، مدیر عامل و رئیس هیات مدیره  هلدینگ عبدالباقی  و البته فردی متنفذ در استان خوزستان بود. با مراجعه به سایت هولدینگ متوجه می شویم که او ارتباطات متعددی با مسوولان استانی دارد، به گونه ای که برای کلنگ زنی و افتتاح پروژه های شخصی اش مسوولان رده بالای استانی هم حضور پیدا می کنند! مثلاً برای افتتاح همین برج «متروپل» شخص استاندار وقت نیز آمده بود. او حتی با ساختن کلانتری برای نیروی انتظامی توانسته است خود را به عنوان « خیّر امنیت ساز « معرفی کند و لوح تقدیر هم بگیرد. جالب اینجاست درست در روزهایی که برج متروپل با آن وضعیت نابسامان و غیر اصولی ساخته می شد، عبدالباقی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت دولت قبل به عنوان  چهره ماندگار صنعت ساختمان  معرفی شد و لوح تقدیر گرفت!
سال 97 و در بحبوحه ساخت غیر اصولی برج متروپل، حسین عبدالباقی چهره ماندگار صنعت ساختمان شد!
عنوان سازی همایش های بیهوده  ای که در این کشور بیداد می کنند، درباره عبدالباقی نیز صدق می کند و علاوه بر نامیده شدن او به عنوان چهره ماندگار صنعت ساختمان، در  اجلاس مدیران پیشرو   در دی ماه 1400 نیز عنوان مدیر منتخب به وی تعلق گرفت (5 ماه قبل از فاجعه متروپل).  نکته قابل توجه این که هلدینگ عبدالباقی، پروژه های متعددی را ساخته یا در دست احداث دارد. طبق آنچه در سایت این هلدینگ آمده،  برج های دو قلوی متروپل (شماره2) ، برج مسکونی پرستیژ ، برجهای مسکونی پریمو ، مجتمع تفریحی باکس پارک و مجتمع تجاری مهرگان پروژه های در دست احداث هستند و  مجتمع تجاری و پارکینگ طبقاتی الماس جنوب، مجتمع تجاری الماس اروند ، شهرک خودرویی آبادان، مجتمع اداری وزرا ، بازار سنتی فیدوس ، مجتمع مسکونی والا و مجتمع مسکونی مینیاتور نیز قبلاً احداث و تحویل شده اند. با توجه به حادثه اسفناک فرو ریختن برج متروپل، این پرسش باید به طور جدی درباره پروژه های ساخته شده یا در دست ساخت این هلدینگ مورد بررسی قرار بگیرد که آیا در این پروژه ها  موازین و اصول ساختمان سازی  رعایت شده اند یا همانند متروپل، بدون رعایت اصول ساخته شده اند و ممکن است هر کدام از آنها  آبستن حوادث تلخی چون متروپل  باشند؟ بررسی تخصصی این پروژه ها و تایید یا رد استحکام آنها همراه با قبول مسؤولیت، یکی از مهم ترین کارهایی است که مسوولان پرونده رسیدگی به پرونده هلدینگ عبدالباقی باید بدان توجه لازم را بنمایند؛ شاید لازم باشد پروژه ای تخلیه یا مقاوم سازی یا متوقف شود تا جان انسان ها نجات یابد. امید که قوه قضائیه بدون توجه به فشارها و توصیه های احتمالی، پرونده «متروپل» را به گونه ای رسیدگی کند که ضمن اجرای عدالت در این پرونده، درسی به همگان داده شود که جرات نکنند این گونه با  جان و مال مردم  بازی کنند.

 تاکید روانچی بر حق حاکمیتی کشورهای عضو سازمان ملل
 در مدیریت و نظارت بر سلاح‌های متعارف
همکاری های بین المللی باید حامی اجرای ملی تعهدات باشند
 اولین نشست محتوایی گروه کاری مهمات متعارف در چارچوب سازمان ملل متحد، با حضور نماینده عالی سازمان ملل در امور خلع سلاح و نمایندگان کشورهای عضو از تاریخ ۳ خرداد ۱۴۰۱ به مدت یک هفته کاری آغاز به کار کرد.
مجید تخت روانچی نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در ابتدای این نشست، مواضع و دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در خصوص موضوع مزبور را تبیین کرد. نماینده دائم کشورمان با اشاره به خطر حیاتی سلاح های کشتار جمعی تصریح کرد که در رابطه با سلاح ها  و مهمات متعارف، رویکرد جامعه بین المللی باید محتاطانه باشد. زیرا موارد اخیر برای دفاع مشروع  کشورهای عضو طبق ماده ۵۱ منشور سازمان ملل  مورد نیاز هستند. این دیپلمات ارشد کشورمان تاکید کرد که در امنیت و ایمنی سلاح ها و مهمات متعارف به این مسئله بایستی توجه کرد. وی با تاکید بر لزوم رعایت محدوده اختیارات گروه اعلام کرد که هرگونه نظارت و ارزیابی بر مدیریت سلاح ها و مهمات متعارف جزو حقوق حاکمیتی کشورهای عضو است و در بعد فنی اتخاذ یک رویکرد جامع در خصوص این مسئله بسیار حائز اهمیت است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه