روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۱ چهارشنبه ۴ خرداد - شماره 4136

عبودتیان از آسان‌سازی مشکلات با اعتنا به ظرفیت‌های مردمی می گوید؛

ایجاد بسترهای جدید در امر مطالبه‌گری مردم

  دستیار رئیس‌ جمهور در امر مردمی‌سازی دولت گفت: «مردمی‌سازی» بسترسازی برای حضور مردم در حل مسائل و آسان‌سازی مشکلات با اعتنا به ظرفیت‌های آنهاست.
«سید احمد عبودتیان» در گفت‌وگویی، درباره مردمی‌سازی دولت و فلسفه ایجاد ساختاری برای آن در دولت، گفت: انقلاب اسلامی مبتنی و متکی بر مردم بود و مردم خوب به یاد دارند که امام راحل (ره) نه به دنبال اقدام مسلحانه و نه مستظهر به حمایت نیروهای خارجی بودند اما توانستند مردم را نسبت به شرایط آگاه و مبارزه‌ای را آغاز کنند که به پیروزی انقلاب اسلامی منجر شد.
وی افزود: با پیروزی انقلاب، امام برای مقابله با ناامنی‌ها جوانان را فراخواند و کمیته‌هایی را تشکیل دادند و بعد از آن هم با توجه به بی‌توجهی تاریخی به روستاها، جهاد سازندگی را ایجاد کردند و از افراد خواستند هر کسی بسته به توان و تخصص در روستاها برای روستاییان کار انجام دهد.
عبودتیان متذکر شد: حضرت امام در ادامه مسیر توجه به مردم برای ریشه‌کنی فقر سواد و بی سوادی در جای جای کشور دستور دادند نهضت سواد آموزی تشکیل شود و ۱۴ نهاد دیگر هم مانند اینها از دل انقلاب اسلامی جوشید.
دستیار رئیس‌ جمهور در امر مردمی‌سازی دولت، با اشاره به حضور اقشار مختلف مردمی در دفاع مقدس خاطرنشان کرد: در دوران جنگ علاوه بر ارتش، چیزی که به کمک مردم آمد نیروهای مردمی و بسیج در قالب جهاد و سپاه بود و اگر جبهه نیاز به حفاری داشت، مقنی‌ها و اگر به راننده نیاز داشت، راننده‌ها رفتند. خانم‌ها رختشویخانه‌ها را شکل داده‌اند و مردم به انحای مختلف به رزمندگان در خطوط جنگی کمک کردند.
وی ادامه داد: پس از رحلت امام با مستقر شدن دولتی متمایل به لیبرالیسم، فضای مردمی‌سازی به سوی بخش خصوصی رفت و عملاً کارهای عمومی و نقش مردم کمرنگ شد، اما در دهه ۹۰ نهادهای خودجوش مردمی در قالب مطالبات فرهنگی، اجتماعی تشکل‌های مردمی شکل گرفت که در سیل و زلزله و در مورد اخیر نیز در مواجهه با شیوع بیماری کرونا به کمک مردم آمدند. عبودتیان با اشاره به صدور بیانیه رهبری درباره گام دوم انقلاب اسلامی در سال ۹۷، گفت: پیام کلی این بیانیه دعوت عمومی مردم به حرکت و کنشگری با پیش‌رانی جریان جوان بود تا مردم در قالب مواسات به یکدیگر کمک کنند و منتظر نهادهای حمایتی نمانند.
دستیار رئیس‌جمهور در امر مردمی‌سازی دولت، تولید اقلام بهداشتی مورد نیاز برای مقابله با بیماری کرونا توسط گروه‌های جهادی مردمی را از برکات حضور مردم برشمرد و اضافه کرد: قیمت ماسک اوایل شیوع کرونا بسیار افزایش یافته بود و پس از آن‌که خانم‌ها وارد عرصه شدند و در منزل شروع به تولید ماسک کردند، قمیت ماسک تا هزار تومان کاهش یافت و این یعنی آسان‌سازی مشکلات با اعتنا به ظرفیت‌سازی مردمی.
وی با بیان این‌که شعار آیت‌الله رئیسی هنگام شکل‌گیری دولت، «مردم‌مداری» بود، دولت مردمی را به حکمرانی مردم تعبیر کرد و گفت: این‌که مردم در چه حوزه‌هایی می‌توانند مطالبه‌گری حل مسأله داشته باشند و در بخش‌های مختلف فعالیت کنند، به یک طراحی و پیگیری نیاز دارد تا حضور مردم در عرصه‌های مختلف را سازماندهی کند تا شاهد یک حرکت منظم و منسجم و مؤثر باشیم.
دستیار رئیس‌ جمهور در امر مردمی‌سازی دولت گفت: با طراحی و پیگیری در امر مطالبه‌گری مردمی می‌توان بسترهایی ایجاد کرد که مردم در امر سیاست، فرهنگ، اقتصاد، مسائل اجتماعی و اجرای طرح‌های عمرانی و جهادی فعالیت مؤثر داشته باشد.
عبودتیان ادامه داد: هدف آیت‌الله رئیسی از حکم به مردمی‌سازی دولت در بخش‌های مختلف این بود تا مطالبات مردمی را پیگیری کنیم و امثال بنده که در حوزه فرهنگی و اجتماعی کار می‌کنیم باید با ایجاد ساختاری کارآمد و تهیه نقشه راه، الگویی را معرفی کنیم که قرار است به‌صورت نهضتی اداره شود.
وی خاطرنشان کرد: مردمی‌سازی دولت در حقیقت یعنی گفتمان‌سازی و بسترسازی حضور مردم برای کمک به حل مسائل و آسان‌سازی مشکلات با اعتنا به ظرفیت‌های مردمی و بهره‌گیری مطلوب از آن.
دستیار رئیس‌جمهور در امر مردمی‌سازی دولت، در پاسخ به این‌که آیا مردمی‌سازی همان حلقه میانی مورد تأکید مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم محسوب می‌شود، گفت: ما هم می‌توانیم حلقه میانی باشیم اما این بسیار متفاوت است.
وی افزود: مردمی‌سازی دولت در حقیقت جریان‌های حلقه‌های میانی یعنی گروه‌هایی است که خودشان فقط کار نمی‌کنند، بلکه فکر، طراحی و برنامه‌ریزی می‌کنند که مردم چگونه این کار را انجام دهند.
عبودتیان با ابراز امیدواری نسبت به موفقیت روند مردمی‌سازی دولت با کمک مردم و رسانه‌ها، تأکید کرد: گاهی اوقات یک مسئول یا تشکل مردم نهاد یا حتی یک خانم خانه‌دار می‌تواند حلقه میانی باشد و خانم‌های دیگر را برای کمک جمع کند و این زنجیره نقش مهمی در توفیق یک طرح یا ایده دارد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه