روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۱ دوشنبه ۲ خرداد - شماره 4134

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفتگو با کائنات:

نمایندگان تلاش کردند سطح زندگی مردم را ارتقاء دهند

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اعتقاد دارد هویت قوه مقننه دربرگیرنده انقلابی بودن است از این رو رویکرد مجلس یازدهم مبتنی بر توجه به خواسته های مردمی است.
مهرداد گودرزوند چگینی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی روزنامه کائنات در رابطه با برخی اظهارنظرها نسبت به اینکه مجلس یازدهم انقلابی نیست، گفت: انقلابی بودن مولف های است که از ابتدای شکل گیری مجلس یازدهم همراه با نمایندگان است زیرا هویت قوه مقننه دربرگیرنده انقلابی بودن است.
نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نمایندگان مردم در خانه ملت از ابتدای آغاز بکار خود پیگیر مطالبات جامعه بودند و هیچگاه به حواشی توجه نکرده اند، اظهار کرد: پرداختن به اموری مانند تسهیل کسب و کارها و صدور مجوزها، تولید مسکن، اخذ مالیات از خانه های خالی، بهبود معیشت مردم و غیره از جمله مواردی است که نشان می دهد رویکرد مجلس مبتنی بر انقلابی گری و در راستای توجه به مردم است. وی با بیان اینکه مجلس وظیفه سیاستگذاری، قانونگذاری و نظارت بر حسن اجرای قوانین را دارد و امور اجرایی بر عهده دولتمردان است، ادامه داد: بنابراین نمایندگان تلاش کردند سطح زندگی مردم را ارتقاء دهند و در این راستا ارتباط نزدیکی میان مردم و بهارستان نشینان وجود داشته است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: این مهم در حالیست که علی رغم گذشت دو سال از عمر مجلس یازدهم، سرعت پرداختن به امور مردم و تحقق عدالت شتاب یافته تا مطالبات مردمی رفع شود.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: قوه مقننه درصدد ریل گذاری است و بدون شک در آینده شاهد به ثمر نشستن این مهم هستیم؛ بنابراین روحیه و رویکرد انقلابی گری با مجلس یازدهم به طور مستمر همراه خواهد بود.

۲۵۰ شرکت فقط واردکننده آیفون بودند
آیفون دارها، یک شبه میلیاردر شدند
گزارش‌ها حاکی از این است که تلفن‌های همراه با برند اپل در گروه کالایی ۲۷ قرار گرفتند که امکان ثبت سفارش آن وجود ندارد.هفته گذشته واردکنندگان در سامانه جامع تجارت با این پیام مواجه می‌شدند که ثبت سفارش برند اپل تا روز شنبه ۳۱ اردیبهشت محدود شده است.اما دیروز این پیام تغییر کرده و در سامانه اعلام شده که با توجه به قرارگیری تلفن همراه با برند اپل در گروه کالایی ۲۷ امکان ثبت سفارش آن وجود ندارد.گروه ۲۷، گروه کالاهای لوکس و غیرضروری است که امکان تأمین ارز برای آنها وجود ندارد.
البته هنوز ابلاغیه رسمی از سوی سازمان‌های متولی از جمله وزارت صمت در این رابطه منتشر نشده و این وزارتخانه در هفته گذشته هم پاسخ روشنی درباره ممنوعیت ورود موبایل‌های لوکس نداده است.لازم به ذکر است، وزیر صنعت، معدن و تجارت  اخیراً طی‌نامه‌ای به رییس جمهور، اختصاص یک میلیارد دلار به واردات اپل در سال گذشته را تایید کرده بود.گفتنی است ممنوعیت موبایل‌های لوکس و مشخصا آیفون تاکنون چندین بار، به ویژه در مجلس شورای اسلامی مطرح شده، تا جایی که حتی اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اوایل اردیبهشت وعده دادند که تا نیمه اول سال ۱۴۰۱ واردات آیفون ممنوع شود.   
با توجه به ارز بری یک میلیارد دلاری واردات این برند موبایل به نظر می‌رسد با اعمال این ممنوعیت  و تخصیص منابع آزادشده ارزی به کالاهای مصرفی ضروری، شاهد تعادل در سایر بازارها خواهیم بود.
دبیر اجرایی انجمن واردکنندگان موبایل درباره تصمیم ممنوعیت واردات تجاری آیفون، بر این عقیده است که این کار نه تنها صرفه‌جویی ارزی به دنبال ندارد، بلکه ممکن است به افزایش قیمت آیفون و رونق گرفتن قاچاق این کالا با خرید و فروش پاسپورت و واردات مسافری منجر شود.
امیر اسحاقی دبیر اجرایی انجمن واردکنندگان موبایل درباره تبعات این تصمیم توضیح داد: در بازار ما ۵۰۰۰ واحد صنفی وجود دارد و ۲۵۰ شرکت فقط واردکننده آیفون هستند، این واحدها سرپرست خانوار هستند و وضعیت امرار معاششان به این گروه کالایی بستگی دارد، مگر می‌شود برای این حوزه یک‌شبه تصمیم بگیرند و تبعات آن را در نظر نگیرند. همچنین این تصمیم ممکن تبعات دیگری در جامعه داشته باشد؛ اولا قیمت این کالا به‌شدت افزایش پیدا کند و تجارت آن سوداگرانه شود و هرکسی که این گوشی را داشته باشد، از ترس سرقت آن احساس خطر کند. اسحاقی ادامه داد: از طرف دیگر سال گذشته بالغ بر یک میلیون گوشی بالای ۶۰۰ دلاری وارد کشور شده، با ممنوعیت واردات، خدمات این کشورها به چه صورت باید ارائه شود؟ ما تا ۱۸ ماه خدمات پس از فروش داریم و کسی به این فکر نکرده در حالی که ما نمی‌توانیم قطعه وارد کنیم، بلکه گوشی وارد کرده و قطعات آن را جدا و برای خدمات استفاده می‌کنیم، در این شرایط حوزه خدمات پس از فروش یک آسیب جدی خواهد دید و مشکل آن هم به این زودی برطرف نمی‌شود و مردم نمی‌دانند که چطور برای کالایشان سرویس بگیرند. وی همچنین با بیان اینکه با ممنوعیت قانونی واردات آیفون، قاچاق مسافری در این حوزه به‌شدت رونق می‌گیرد، افزود: همین الان در دو ماه اخیر به‌شدت کالای قاچاق مسافری وارد کشور شده که هم ارز قاچاق از کشور خارج می‌کند و هم گوشی‌هایی وارد شده که گارانتی ندارد، بلکه یک کالای بی‌اصالت است و در صورت مشکلات‌ آن، دست مردم به جایی بند نیست. حتی اگر این گوشی‌ها رجیستری هم نشوند، باز هم با وای‌فای یا روترهای جیبی از آنها استفاده خواهند کرد، با این کار تنها واردات را از بخش قانونی گرفتند و کالای با اصالت و با خدمات وارد کشور نشود، اما قاچاقچی‌ها گوشی را وارد می‌کنند و همین الان تبلیغات زیادی از فروش کالا به صورت مسافری و خرید و فروش پاسپورت وجود دارد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه