روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۱ ارديبهشت - شماره 4126

مديرعامل شرکت ملي نفت اعلام کرد؛

تبديل ديپلماسي انرژي به ديپلماسي ميدان در دولت سيزدهم

 مديرعامل شرکت ملي نفت ايران گفت: در مدت 7 ماه در دولت سيزدهم ديپلماسي انرژي به ديپلماسي ميدان تبديل شد.
«محسن خجسته مهر» ديروز در نخستين نشست هم‌انديشي مديران عامل هلدينگ‌هاي پتروشيمي کشور با اشاره به اينکه يک دهه است که جهش پتروشيمي در کشور مطرح شده است، ادامه داد: ايجاد ظرفيت بدون پرکردن آن طرفيت جهش به شمار نمي‌رود. همچنين طرح‌هايي که متناسب نباشند جهش نيستند.
وي ادامه داد: امروز جهش پتروشيمي را بايد در سرمايه‌گذاري تعريف کنيم. البته سرمايه‌گذاري جهت ايجاد واحدهاي جديد پتروشيمي نيست بلکه سرمايه‌گذاري براي تأمين خوراک است.
خجسته مهر تاکيد کرد: بايد تغيير رويکرد نسبت به گذشته داشته باشيم تا صنعت پتروشيمي ارتقا پيدا کند.
وي گفت: از همين رو بايد جهت تأمين خوراک واحدهاي پتروشيمي سرمايه‌گذاري کنيم تا نگراني‌ها برطرف شود. اين کار شروع شده اما هنوز نهادينه نشده و به سرانجام نرسيده است.
معاون وزير نفت با اشاره به اينکه هنوز شناخت کاملي که بتوانيم در خوراک سرمايه‌گذاري کنيم وجود ندارد، افزود: شرکت ملي نفت ايران تا 8 سال آينده بايد 160 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري انجام دهد.  
وي تاکيد کرد: از اين ميزان 70 ميليارد دلار در ميدان‌ها گازي و 90 ميليارد دلار در  ميدان‌ها نفتي خواهد بود.
خجسته مهر با اشاره به اينکه با اين سرمايه‌گذاري ظرفيت توليد نفت را به 5.7 ميليون بشکه مي‌رسانيم، گفت: ظرفيت توليد گاز نيز به 1.5 ميليارد مترمکعب در روز مي‌رسد.
وي با تاکيد بر اينکه سودآوري پتروشيمي قابل‌توجه است، افزود: اينکه پول را در نيما تزريق کنيم خوب است اما بهتر است پول را براي تأمين خوراک پتروشيمي سرمايه‌گذاري کنيم.
مديرعامل شرکت ملي نفت ايران ادامه داد: اگر به دنبال جهش پتروشيمي هستيم بايد منابع مالي را که در مسيرهاي غيرمولد هزينه مي‌شود به سمت صنايع مولد ببريم.
وي به تعريف طرح‌هاي توسعه برخي ميدان‌ها در شرکت ملي نفت اشاره کرد و گفت: طرح‌هاي کوچک از 200 ميليون دلار تا يک ميليارد دلار در حوزه مناطق نفت مرکزي وجود دارد که  جمع اين طرح‌ها 3.5 ميليارد دلار است و از طريق مناقصه و مذاکره قابل‌واگذاري است.
خجسته مهر افزود: طرح‌هاي ديگري نيز وجود دارد. ميدان گازي پارس شمالي که 4 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري نياز دارد و معادل 4 فاز پارس شمالي است و 100 ميليون مترمکعب توليد گاز در روز خواهد داشت قابليت سرمايه‌گذاري دارد.
وي به طرح توسعه ميدان کيش اشاره کرد و گفت: توليد از ميدان گازي کيش 130 ميليون مترمکعب خواهد بود. طرح توسعه فرزاد A و B نيز در دستور کار قرار دارد.  
معاون وزير نفت ادامه داد: براي اينکه توليد گاز  را توسعه دهيم 6 ميليون دلار در توسعه توليد گاز در  اهواز و مارون  تعريف شده و گاز غني دارد که مي‌تواند خوراک موردنياز ماهشهر را تأمين کند.
وي تاکيد کرد: بايد محل توليد و مصرف خوراک نزديک به هم باشد.
به گفته خجسته مهر، نبايد اجازه دهيم خوراک موردنياز زنجيره صادر شود.
وي از امضاي چند قرارداد و تفاهم‌نامه با روسيه اشاره کرد و گفت: در مدت 7 ماه در دولت سيزدهم ديپلماسي انرژي به ديپلماسي ميدان تبديل شد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه