روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۱ ارديبهشت - شماره 4126

معاون وزير نفت اعلام‌کرد:

روزانه 30 ميليون متر مکعب گاز همراه در کشور سوزانده می‌شود

  معاون نظارت بر منابع هيدروکربوري وزارت نفت گفت: روزانه 30 ميليون متر مکعب گاز همراه در کشور سوزانده مي‌شود که با سرمايه‌گذاري چند صد ميليون دلاري قابل جمع آوري است.
«سجاد خليلي» ديروز (سه‌شنبه) در نخستين نشست هم انديشي مديران عامل هلدينگ هاي پتروشيمي با اشاره به اينکه روند توسعه صنعت پرتوشيمي در مقايسه با صنايع بالادستي نفت اعجاب آور است، افزود: اين روند توسعه چه از لحاظ کميت و چه از لحاظ کيفيت، بايد ارتقا پيدا کند و تداوم داشته باشد.
وي تاکيد کرد: بايد توسعه ظرفيت‌ها را در برنامه هفتم و هشتم پيگيري کنيم و با همکاري اعضا محقق شود و حمايت همه جانبه خواهيم داشت.
خليلي بيان‌داشت: تکميل زنجيره ارزش از سياست‌هاي ابلاغي رهبر معظم انقلاب و برنامه وزير نفت است و تکميل زنجيره ارزش نکته کانوني همه اسناد است.
معاون نظارت بر منابع هيدروکربوري وزارت نفت ادامه‌داد: يکي از اصلي‌ترين مشکلات صنعت پتروشيمي، مشکل خوراک است و مجتمع‌ها با کسري خوراک زير ظرفيت فعاليت مي‌کنند.
وي با بيان اينکه پالايشگاه بيدبلند خليج فارس به دليل کمبود خوراک با 40 درصد ظرفيت کار مي‌کند، گفت: با وجود سرمايه گذاري چهار ميليارد دلاري، اما امکان استفاده از اين طرفيت به دليل کمبود خوراک وجود ندارد.  
خليلي اضافه‌کرد: قطعي خوراک در فصل سرد نيز براي واحدهاي پاروشيمي مشکل‌ساز است و باعث تاسف است که با وجود دارا بودن 33 تريليون ذخاير گاز و 17 درصد از گاز جهان، اما خوراک اقتصادي ترين صنعت کشور را نمي توانيم تامين کنيم.
وي، ميزان گازهاي همراهي که روزانه سوزانده مي شود را 30 ميليون متر مکعب برشمرد و افزود: اين گازها براي جمع آوري سرمايه گذاري بالايي نياز ندارد و با چند صد ميليون دلار قابل جمع آوري است.
خليلي تاکيد کرد: بر اساس تبصره «ع» بودجه 1401 برداشت محصولات فرعي گازهاي همراه مي تواند بازگشت سرمايه گذاري هلدينگ ها براي جمع آوري گازهاي همراه را تضمين کند.
وي با اشاره به اينکه موضوع بعدي توسعه بالادست است، گفت: از شرکت هاي معدني و فولادي هم دعوت شده تا ميادين بالادست گازي را توسعه دهند و توليدات آن ميدان براي تامين انرژي، مختص خودشان باشد که اين ميادين اعلام شده است.
اين مقام مسوول ادامه‌داد: براي حفظ و ارتقا سودآوري صنعت پتروشيمي همچنين بايد موانعي که به لحاظ داخلي در صادرات داريم را حل کنيم و فرايند جذب سرمايه و فناوري براي شرکت هاي فعال ساده سازي شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه