روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۱ ارديبهشت - شماره 4126

حق بیمه هر ایرانی امسال چقدر است؟

 معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت درباره سرانه حق بیمه در سال جاری و همچنین وضعیت بیمه روی تخت بیمارستان با توجه به ازسرگیری موضوع ارزیابی وسع در پوشش‌های بیمه‌ای، توضیح داد.
مهدی رضایی ‌ درباره میزان حق بیمه در سال ۱۴۰۱، گفت: سرانه هر نفر حدود ۹۰ هزار تومان در ماه و حدود یک میلیون و ۸۰ هزار تومان سالانه خواهد بود. این سرانه افرادی است که خود را بیمه می‌کنند و اگر مثلا فردی بیمه‌گذار داشته باشد، قانون خاص خود را دارد و سهم پرداختی هر یک از طرفین مشخص است. سال گذشته سرانه بیمه یک ساله برای هر نفر حدود ۶۰۰ هزار تومان بود.
*بیمه روی تخت بیمارستان هنوز حذف نشده است، اما...
وی همچنین درخصوص برقراری پوشش بیمه روی تخت بیمارستان (برای افراد فاقد بیمه درمانی که با بروز بیماری اورژانسی، هنگام بستری، بیمه روی تخت می‌شوند)، اظهار کرد: با توجه به این که مجددا موضوع ارزیابی وسع پس از شیوع کرونا مطرح شده است،‌ جایگزین مصوبه ستاد کرونا مبنی بر برقراری پوشش بیمه روی تخت می‌شود؛ زیرا کرونا به یک شرایط کنترل شده رسیده است و باید به قوانین جاری بازگردیم که همین پیشنهاد دهک بندی است. در واقع به جز سه دهک درآمدی پایین که رایگان بیمه می‌شوند، دهک چهارم، ۱۰ درصد در پرداخت حق بیمه خود مشارکت کنند، دهک پنجم و ششم، ۲۵ درصد، دهک هفتم و هشتم، ۵۰ درصد و دهک نهم و دهم، ۱۰۰ درصد حق بیمه را خودشان پرداخت کنند. البته پوشش بیمه روی تخت بیمارستان به شکل رسمی هنوز حذف نشده است، اما این امر با قوانین بیمه سازگار نیست؛ زیرا افراد می‌بایست پیش از هرگونه حادثه‌ای خود را بیمه کنند.
*سهم بیمه‌های در پرداخت هزینه‌های درمانی
او درباره سهم بیمه‌ها در پرداخت هزینه‌های درمانی تاکید کرد: همچنان در بخش سرپایی سهم بیمه در پرداخت‌ها ۷۰ درصد و در بخش بستری ۹۰ درصد است.
معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت در پایان،‌ بیان کرد: علی‌رغم اینکه ما در قانون پوشش اجباری بیمه همگانی داریم اما التزام پوشش همگانی نداریم به عنوان مثال وقتی کارت ملی هوشمند الزامی شدند گفتند در ازای آن یک سری خدمات عمومی با کارت ملی اجباری است اما چنین قانونی برای بیمه نداریم و همین سبب می‌شود برخی افراد پیگیر بیمه کردن خود نباشند. پیشنهاد ما این است که برای اینکه پوشش اجباری همگانی برقرار شود چنین تمهیداتی در این حوزه نیز اندیشیده شود.
کشف بیش از ۹۰ درصدی جرایم جنایی در کشور
رئیس پلیس آگاهی فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران از کشف بیش از 90 درصدی مجموع جرایم جنایی در سال گذشته خبر داد و گفت: امسال نیز برنامه های متعددی از جمله کاهش فاصله کشف تا وقوع جرایم، تمرکز بر جغرافیای وقوع جرم، استفاده از ظرفیت کارآگاهان بازنشسته در کشف پرونده های معوقه در دستور کار قرار گرفته است.
سردار محمد قنبری در تشریح این خبر اظهار داشت: پلیس آگاهی در سال گذشته موفق شد با استفاده از ظرفیت های علمی، آزمایشگاهی، اطلاعاتی، فنی و استفاده از تجارب تخصصی کارآگاهان، تحرک عملیاتی خود را افزایش داده و بیش از 90 درصد مجموع جرایم جنایی به وقوع پیوسته در کشور را کشف کند.
وی با تاکید بر گسترش فعالیت گشت های آشکار پلیس آگاهی به منظور برخورد جدی و قاطع با مجرمانی که به صورت علنی مرتکب جرم می شوند، گفت: امسال نیز همچون سال گذشته برنامه های متعددی از جمله کاهش فاصله کشف تا وقوع جرایم، تمرکز بر جغرافیای وقوع جرم و استفاده از ظرفیت کارآگاهان بازنشسته در کشف پرونده های معوقه در دستور کار قرار گرفته است.
رئیس پلیس آگاهی فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران همچنین بر تقویت اشراف اطلاعاتی با توسعه اقدامات هوشمندسازی در حوزه مرکز اطلاعات جنایی تصریح و خاطرنشان کرد: تقویت و تجهیز این مرکز موجب خواهد شد اشرافیت کارآگاهان در شناسایی مجرمان تا حد زیادی ارتقاء یافته و تمامی تحرکات آن ها زیر چتر اطلاعاتی قرار بگیرد.
سردار قنبری سپس همکاری و تعامل با پلیس بین الملل به منظور جلوگیری از فرار متهمان، شناسایی و دستگیری مجرمان متواری در خارج از کشور را یکی دیگر از برنامه های پلیس آگاهی در سال جاری عنوان کرد و افزود: در همین راستا، جلسات کارشناسی برگزار و زمینه انجام این کار فراهم شده است.
این مقام ارشد انتظامی در پایان افزایش بیش از 5 درصدی کشف مجموع سرقت ها و کاهش 3 درصدی زمینه های وقوع جرایم جعل و کلاهبرداری را در سال گذشته قابل تقدیر و نتیجه طرح ریزی دقیق و هدایت ستادی رده های عملیاتی پلیس آگاهی دانست و بر ضرورت ادامه این روند تا پایان سال تاکید کرد.

انجام ۱۴۳۰ عمل کاشت حلزون شنوایی در سال ۱۴۰۰
 رییس هیات امنای صرفه جویی ارزی از انجام ۱۴۳۰ عمل کاشت حلزون شنوایی در سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: کمتر از بیست درصد از بودجه‌های مصوب برای خرید پروتز به هیات امنا تخصیص یافته و سازمان‌های بیمه‌گر نیز برای پوشش بیمه تجهیزات و خدمات مربوط به این اعمال اقدامی نکرده اند.
سید حسین صفوی، با اعلام این مطلب، افزود: در تاریخ بیست و نه‌ساله کاشت حلزون شنوایی در کشور، تعداد پروتزهای حلزون شنوایی تحویلی از سوی هیات امنای صرفه جویی ارزی به مراکز کاشت حلزون سراسر کشور در سال گذشته، یک رکورد محسوب می‌شود.
وی افزود: دستیابی به رکورد فوق در شرایطی محقق شده که در سال ۱۴۰۰، کشور با سه خیزش بزرگ همه گیری کووید ۱۹ مواجه شده بود و به دلیل آماده باش اکثر تخت‌های بیمارستانی برای بستری بیماران مبتلا به این بیماری، عملا بخش‌های کاشت حلزون کشور به حالت تعطیل و نیمه تعطیل درآمده بودند. با این وجود هیات امنای صرفه جویی ارزی جهت پاسخگویی به نیازهای درمانی بیماران ناشنوای کاندید عمل کاشت حلزون شنوایی، با تلاشی مضاعف نسبت به تامین پروتزهای مورد نیاز برای انجام این اعمال اقدام کرد.
رییس هیات امنای صرفه جویی ارزی همچنین درخصوص نحوه تامین این تعداد پروتز گفت: با توجه به محدودیت سنی جراحی‌های کاشت حلزون شنوایی، تمرکز و تلاش هیات امنای صرفه جویی ارزی بر تامین به موقع پروتز حلزون شنوایی است، اما آنچه در این مسیر باعث کندی حرکت می‌شود، عدم تخصیص اعتبارات مصوب کاشت حلزون شنوایی در قانون بودجه سالانه کشور به هیات امنای صرفه جویی ارزی است.
صفوی بیان کرد: در طی هفت سال گذشته ۷۹۵۰ پروتز حلزون شنوایی از سوی هیات امنای صرفه جویی ارزی به مراکز کاشت حلزون سراسر کشور تحویل شده، ولی کمتر از بیست درصد از بودجه‌های مصوب برای خرید پروتز به هیات امنا تخصیص یافته و سازمان‌های بیمه گر نیز برای پوشش بیمه تجهیزات و خدمات مربوطه به این اعمال اقدامی نکرده‌اند و عملا هیات امنا یک تنه سعی در انجام این خدمات با بهترین کیفیت دارد.
وی در پایان گفت: امیدواریم با همراهی سازمان‌های بیمه‌گر و سایر ارگان‌های ذیربط و همچنین تخصیص به موقع بودجه‌های مربوطه امکان تامین تعداد مکفی پروتز برای بیماران در نوبت انتظار این اعمال فراهم شود.

نسخه وزارت کار برای پیشگیری از اعتیاد کارگران
 معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: برای آنکه اثرگذاری کار را سنجش کنیم باید پیمایش‌های به روز و بالایی داشته باشیم که درباره پیشگیری از اعتیاد در میان کارگران باید به همین روش عمل کرد.
محمد چکشیان،معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آئین امضای تفاهم نامه  همکاری مشترک میان معاوت فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ستاد مبارزه با مواد مخدر، اظهار کرد: برای آنکه اثرگذاری کار را سنجش کنیم باید پیمایش‌های به روز و بالایی داشته باشیم که درباره پیشگیری از اعتیاد در میان کارگران باید به همین روش عمل کرد.
وی افزود: گزارش‌های راهبردی حکایت از آن دارد که ادامه کدام مسیر می تواند در راستای مبارزه با مواد مخدر در قالب یاریگران کار و تولید مناسب است.
معاون فرهنگی اجتماعی وزارت کار اضافه کرد: دیدار جامعه کارگری با رهبر معظم انقلاب به مناسبت هفته کارگر، نقطه عطفی برای حوزه کارگری به شمار می آید و گزارش های این حوزه به ایشان ارائه شد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه