روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۱ دوشنبه ۱۹ ارديبهشت - شماره 4124

رئیس دومای دولتی روسیه:

آمریکا مستقیما در جنگ اوکراین شریک است

 ارشدترین قانون‌گذار روسیه، آمریکا را به سازماندهی عملیات‌های نطامی در اوکراین متهم کرد و آن را به معنای شرکت آمریکا در اقدام نظامی علیه روسیه دانست.
به گزارش خبرگزاری رویترز، ویاچسلاو وولودین، رئیس مجلس دومای دولتی روسیه در کانال تلگرامی خود نوشت: اساسا واشنگتن دارد عملیات‌های نظامی را سازماندهی و توسعه می‌دهد و در نتیجه مستقیما در اقدام نظامی علیه کشور ما (روسیه) شرکت می‌کند.
واشنگتن و اعضای اروپایی ناتو کی‌یف را به تسلیحات سنگین مجهز کرده‌اند تا در برابر حمله روسیه که منجر به تصرف بخش‌هایی از شرق و جنوب اوکراین شده است، به این کشور کمک کنند.
در عین حال، آمریکا و متحدانش در ناتو مکررا اعلام کرده‌اند که مستقیما در این جنگ شرکت نخواهند کرد تا طرف مناقشه نباشند.
مقامات آمریکا گفته‌اند که واشنگتن در دفع حمله روسیه، به اوکراین کمک اطلاعاتی کرده است اما ارائه جزئیات دقیق با هدف کشتن ژنرال‌های روسیه را تکذیب کرده‌اند. اخبار کمک‌های اطلاعاتی آمریکا به اوکراین تا آنجا پیش رفت که مقامات سابق اطلاعاتی آمریکا و رئیس‌جمهوری این کشور به مقامات اطلاعاتی کنونی توصیه کردند تا کمتر در این باره صحبت کنند. بیشتر بخوانید
ویاچسلاو وولودین یکی از حامیان سرسخت «عملیات ویژه نظامی» روسیه در اوکراین با هدف کاهش توانایی‌های نظامی نواحی جنوبی این کشور است، عملیاتی که روسیه هدف آن را ریشه‌کن کردن عناصر فاشیستی می‌داند که بر دولت و ارتش اوکراین هم تسلط دارند.
اوکراین و غرب می‌گویند که اتهامات فاشیسم بی‌اساس است و روسیه را به انجام یک اقدام تهاجمی بی‌دلیل متهم می‌کنند. این مناقشه تا کنون به مرگ هزاران تن در اوکراین و فرار بیش از پنج میلیون تن از شهروندان این کشور منجر شده است. وولودین، پیروزی «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهوری اوکراین در انتخابات ریاست جمهوری 2019 این کشور را یک «کودتا» دانسته و گفت، از همان زمان مشاوران خارجی در اوکراین فعالیت داشتند.

بلینکن:
 پوتین تاریخ را  تحریف می‌کند
  وزیر امور خارجه آمریکا، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را به تلاش برای «تحریف تاریخ برای توجیه جنگ» مسکو علیه اوکراین متهم کرد.
به گزارش پایگاه ریپابلیک ورلد، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا همچنان که این درگیری بی‌وقفه در این حوزه از اروپای شرقی ادامه دارد، ولادیمیر پوتین را به تلاش برای تحریف تاریخ برای توجیه جنگ کشورش علیه اوکراین متهم کرد.
بلینکن این اظهارات را در بیانیه‌ای به مناسبت هفتاد و هفتمین سالگرد «روز پیروزی در اروپا» (سالگرد پذیرش تسلیم آلمان نازی از سوی متفقین در پایان جنگ جهانی دوم) بیان کرد. در ادامه، بلینکن در سخنان خود تأکید کرد افرادی که تاریخ را مطالعه کرده‌اند، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین را درک می‌کنند و افزود که مردم اوکراین روحیه کسانی را که «در طول جنگ جهانی دوم غلبه یافتند» به نمایش گذاشته‌اند.
آنتونی بلینکن گفت: «پوتین رئیس جمهور روسیه سعی می‌کند تاریخ را تحریف کرده تا تلاش کند جنگ بدون تحریک قبلی و بی‌رحمانه خود علیه اوکراین را توجیه کند. کسانی که گذشته را مطالعه می‌کنند، می‌دانند زلنسکی و مردم شجاع اوکراین مظهر روحیه کسانی هستند که در جریان جنگ جهانی دوم غلبه یافتند.”
آنتونی بلینکن در ادامه اظهار داشت که آنها باید حقیقت را در مورد گذشته بیان کنند و بر لزوم حمایت از کسانی که برای آزادی خود و حاکمیت میهن خود مبارزه کرده‌اند، تأکید کرد. بلینکن در این بیانیه اظهار کرد که اوکراینی‌ها «شجاعانه» از کشور خود، دموکراسی و آینده برحق اوکراین در اروپا دفاع کرده‌اند.
وی همچنین افزود که در بحبوحه جنگ در اروپا، آنها باید عزم خود را برای مبارزه با کسانی که می‌خواهند حافظه تاریخی را برای دستیابی به اهداف خود تحریف کنند، تقویت کنند. وزیر خارجه آمریکا اظهار کرد، به منظور بزرگداشت هفتادوهفتمین سالگرد روز پیروزی در اروپا، آنها باید انعطاف و عزم غیرنظامیان و نیروها که منجر به پیروزی بر نازی‌ها شد را گرامی بدارند. او همچنین نسبت به «کشتار بی‌رحمانه» مردم در جنگ اظهار تاسف کرد.
وزیر خارجه آمریکا در بیانیه خود بیان کرد: همانطور که ما پایان جنگ جهانی دوم را در اروپا گرامی می‌داریم، وظیفه مقدسی در قبال کشته‌شدگان داریم؛ گفتن حقیقت در مورد گذشته و حمایت از همه افرادی که در زمانه ما برای آزادی ایستادگی می‌کنند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه