روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۱ شنبه ۱۷ ارديبهشت - شماره 4122

بحران انرژی جدی است

  مهندس صفدر شاهینی- بانک جهانی هشدار داده که پیش‌بینی می‌شود قیمت‌های جهانی انرژی به‌طور چشمگیری افزایش یافته و به بزرگ‌ترین جهش قیمت کالاها در نزدیک به نیم قرن اخیر منجر می‌شود. بر اساس گزارش این بانک از چشم انداز بازار کالاهای ماه آوریل، انتظار می‌رود قیمت‌های جهانی انرژی که پیش از این به دلیل ادامه قرنطینه‌های کووید-۱۹ در چین و بحران روسیه و اوکراین شاهد افزایش چشمگیری بوده است، در سال ۲۰۲۲ به اندازه ۵۰.۵ درصد افزایش یابد.
با درنظر گرفتن هر سناریویی، ۱۸ ماه آینده زمان دردناکی برای اروپا خواهد بود؛ عواقب قیمت‌های بالای انرژی در سراسر جهان و بیشتر از آن در اروپا در حال گسترش است. در حالی که دولت‌ها تلاش می‌کنند انرژی مورد نیاز برای شهروندان خود را فراهم کنند بسیاری از ساکنان کشور‌های اروپایی برق را جایگزین گاز کرده اند.
تحقیقات نشان می‌دهد که ۵۵ درصد از مصرف گاز در شهرها برای گرمایش و سرمایش ساختمان‌های مسکونی استفاده می‌شود، از سوی دیگر شهروندان تلاش می‌کنند مصرف سوخت‌های فسیلی را کاهش دهند. در بازار بهره‌وری انرژی و مقاوم‌سازی اروپا نیز سه برابر بیشتر از سرمایه‌گذاری در گازهای فسیلی اشتغال ایجاد می‌شود. به‌این‌ترتیب شهرداران بارسلونا، گلاسکو، هایدلبرگ، لندن، میلان، اسلو و ورشو متعهد شده‌اند که با همکاری اتحادیه‌ها، دولت‌ها و آژانس بین‌المللی انرژی در جهت تبادل برنامه‌های عملیاتی دانش‌محور آب‌وهوایی تلاش کنند.
با توجه به آنچه آژانس بین‌المللی انرژی برای حل بحران ضروری می‌داند، شهرداران یک طرح اضطراری جامع را پیش برده‌اند که هدف آن تسریع در ارائه اقدامات و سیاست‌ها برای کمک به ساکنان و کارگران ساکن در شهرها است. آن‌ها همچنین از دولت‌های ملی خواسته‌اند تا برنامه‌های بلندپروازانه بیشتری داشته باشند و هنگام اولویت‌بندی، به بودجه‌های بازیابی و مالیات بر سود تصادفی در شرکت‌های انرژی بیشتر توجه خود را به انجام ارزیابی‌های اضطراری و واگذاری نیروهایی مبذول کنند که شهرها برای ارائه و تسریع اقدامات لازم به آن‌ها نیاز دارند.
علاوه بر این، آژانس بین‌المللی انرژی اقدامات اضطراری رهبران شهری و اتحادیه‌ها را اعلام و خاطرنشان کرده است که بخش اصلی برنامه ۱۰ ماده‌ای اخیر آن‌ها برای کاهش اتکای اتحادیه اروپا به گاز طبیعی روسیه، اقدامات شهرمحور است که شامل استقرار سریع‌تر انرژی خورشیدی برای کاهش مصرف گاز و تسریع انتقال به پمپ‌های حرارتی در خانه‌ها می‌شود.
گزارش چشم‌انداز انرژی جِی‌پی مورگان حکایت از آن دارد که در  مقیاس بسیار بزرگ، همه منابع انرژی کنونی برای گذار به انرژی ایمن‌تر، پاک‌تر و ارزان‌تر مدنظر خواهند بود. در بلندمدت، این گذار انرژی ممکن است تنها از طریق انرژی همجوشی هسته‌ای فراهم شود، بنابراین تا زمانی که فناوری‌های مقیاس‌پذیر، قابل اطمینان، پاک و مقرون‌به‌صرفه در دسترس نباشند، جهان باید با همه منابع کنونی انرژی ـ فسیلی و غیرفسیلی ـ و معایب آنها کار کند.
طبق این گزارش، انتظار می‌رود میانگین هزینه‌های مصرف نهایی انرژی جهان از ۸.۴ درصد طی سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ به ۹.۵ درصد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۲ افزایش یابد.بانک جِی‌پی مورگان معتقد است افزایش بیشتر در هزینه‌های انرژی، احتمال ناآرامی اجتماعی و کاهش سرعت گذار انرژی را افزایش می‌دهد.به گزارش اویل پرایس، حتی پیش از اینکه حمله روسیه به اوکراین بازار انرژی را متلاطم کند و همه پیش‌بینی‌ها را تغییر دهد، سرمایه‌گذاری ناکافی مزمن در نفت طی سال‌های اخیر منجر به توازن‌های بازار سخت‌تر و افزایشی شده بود، نااطمینانی درباره مقدار نفت خارج شده روسیه از بازار در ماه‌های آینده سبب کاهش شدید سرمایه‌گذاری در هفته‌های اخیر شده است.
افزون بر این، تحلیلگران و سازمان‌ها از جمله آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) می‌گویند منابع انرژی تجدیدپذیر سالانه به سرمایه‌گذاری بسیار بیشتری نسبت به مقدار کنونی نیاز دارند تا به اهداف خالص انتشار صفر تا سال ۲۰۵۰ دست یابند.فاتح بیرول، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اواخر سال گذشته میلادی گفته بود: اگر جهان بخواهد به اهداف موافقت‌نامه پاریس دست یابد، سرمایه‌گذاری در انرژی کم‌کربن باید سه برابر مقدار کنونی شود.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه