روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۱ شنبه ۱۷ ارديبهشت - شماره 4122

مدير برنامه‌ريزي تلفيقي شرکت ملي نفت به ايرنا خبر داد:

توليد روزانه 14ميليون مترمکعب گاز از فاز 11 پارس جنوبي تا پايان سال

  مدير برنامه‌ريزي تلفيقي شرکت ملي نفت ايران با اشاره به هدف‌گذاري توليد 220 هزار بشکه‌اي نفت از ميدان مشترک آزادگان جنوبي تا پايان سال 1401، گفت: تا پايان امسال روزانه 14 ميليون مترمکعب گاز از فاز 11 پارس جنوبي توليد خواهد شد.
«کريم زبيدي» با اشاره به اينکه تا پايان سال 1401 در ميدان‌هاي غرب کارون، فاز نخست ميدان آزادگان جنوبي بايد به توليد 220 هزار بشکه نفت در روز برسد، افزود: افزايش توليد از ميادين مشترک نفتي غرب کارون در دولت سيزدهم ادامه دارد.
وي تاکيد کرد: در ميدان مشترک پارس جنوبي نيز در تلاشيم تا پايان امسال توليد 14 ميليون مترمکعبي از فاز 11 پارس جنوبي محقق شود.
زبيدي ادامه داد: در فاز 14 پارس جنوبي نيز 3 رديف باقي مانده از پالايشگاه، راه‌اندازي خواهد شد.
وي به حادثه‌اي که براي يکي از سکوهاي فاز 13 پارس جنوبي رخ داده بود، اشاره کرد و گفت: مشکلي که برخورد کشتي با يکي از سکوهاي فاز 13 ايجاد شده، در حال رفع است و امسال از اين سکو توليد خواهيم داشت.
مدير برنامه‎ريزي تلفيقي شرکت ملي نفت ايران تاکيد کرد: برنامه توليد از فازهاي 22 تا 24 پارس جنوبي نيز در دستور کار قرار دارد.
ظرفيت توليد نفت به 3.8 ميليون بشکه در روز رسيد
وي افزود: در سال 1401 يکي از مهم‌ترين دغدغه‌ها، موضوع تأمين گاز و سوخت زمستاني است. تلاش شرکت ملي نفت ايران بر اين است که توليد حداکثري از پارس جنوبي داشته باشيم. به عبارت ديگر فازهاي پارس جنوبي که تکميل نشده‌اند، فازهاي 13 و 22 تا 24 و پالايشگاه فاز 14 بايد نهايي و تکميل شوند. با توجه به اقداماتي که در دستور کار داريم، اميدواريم امسال کمبود گاز نداشته باشيم.   
زبيدي ادامه داد: در صورتي که با توافق در وين، تحريم‌ها برداشته شود، برنامه اين است که توليد نفت و گاز از سال 97 نيز بيشتر باشد.
وي با اشاره به اينکه در اسفند سال گذشته ظرفيت توليد نفت به 3.8 ميليون بشکه در روز رسيد، گفت: اکنون امکان توليد اين ميزان نفت از ميادين مختلف نفتي کشور وجود دارد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه