روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۰ شنبه ۲ بهمن - شماره 4066

هزينه برق چه کساني تغيير نمي کند؟

  سخنگوي صنعت برق گفت: مشترکي که زير الگوي مصرف برق در زمستان 200کيلووات است مصرف کند ماهانه کمتر از 20هزار تومان هزينه مي دهد.
« مصطفي رجبي مشهدي « روز پنج شنبه با اعلام اينکه تعرفه هاي جديد برق از فردا اعمال خواهد شد خاطرنشان ساخت: تعرفه براي مشترکاني که در حد الگوهاي تعيين شده براي هر منطقه و يا حتي کمتر از آن مصرف کنند هيچ تغييري نخواهد داشت.
وي ادامه داد: الگوي تعيين شده براي اين فصل 200 کيلوات در ساعت براي همه مشترکان است و مشترکاني که تلاش کنند زير اين الگو مصرف کنند هزينه اي کمتر از 20 هزار تومان بايد پرداخت کنند .
سخنگوي صنعت برق  با اشاره به اينکه در اثر افزايش برودت هوا به خصوص در غرب کشور، مصرف گاز افزايش يافته است خاطرنشان کرد: افزايش مصرف گاز در بخش خانگي و تجاري سبب شده بخشي از تامين گاز نيروگاه ها با محدوديت روبرو شود تا نياز بخش خانگي و تجاري تامين شود. رجبي مشهدي افزود: براين اساس نيروگاه ها ناگزير به سمت استفاده از سوخت دوم که همان گازوئيل است مي روند که تامين اين سوخت با سختي هاي زيادي همراه است.
وي گفت: براين اساس از همه مشترکان به خصوص مشترکان بزرگ در خواست مي کنيم مصارف خود را کاهش دهند تا امکان تامين گاز نيروگاه ها فراهم شود. مديرعامل شرکت مديريت شبکه برق ايران ادامه داد: تاکنون هيچ خاموشي ناشي از کمبود گاز نيروگاهي در کشور نداشته ايم اما در برخي مناطق به دليل بارش سنگين برف برخي مشکلات براي شبکه ايجاد شده که به سرعت در حال برطرف شدن هستند. رجبي مشهدي با بيان اينکه در چند سال اخير سهم مصرف در بخش خانگي افزايش يافته افزود: اين درحالي است که سهم بخش خانگي از مصرف انرژي در جهان 27 درصد است. وي گفت: اين سهم در ايران 35 درصد است که در بخش صنعت نيز 33 درصد است که نشان از پيش افتادن بخش خانگي از ساير بخش ها است.
سخنگوي صنعت برق ادامه داد: اغلب خانواده هاي ايراني مصرفي در حد الگو دارند اما 25 درصد مشترکان بيش از الگو مصرف مي کنند. وي افزود: 50 درصد مصرف برق انرژي کشور توسط اين 25 درصد مصرف مي شود و 50 درصد هم سهم 75 درصد مشترکان است که نشان از ناعادلانه مصرف کردن انرژي توسط 25 درصد مردم است. رجبي مشهدي گفت: بدمصرفي، استفاده همزمان از چندين وسيله برقي، روشن گذاشتن طولاني مدت وسايل سرمايشي در تابستان از عمده دلايل مصرف بيش از حد مشترکان پرمصرف است. مديرعامل شرکت مديريت شبکه برق ايران ادامه داد: افراد متمول جامعه فکر مي کنند هر چقدر مي توانند بايد از انرژي بيشتر استفاده کنند و اين نوع تفکر سبب شد تابستان گذشته صنعت برق نتواند 7ميليارد کيلوات ساعت برق را تامين کند که آن مشکلات ايجاد شد.
وي افزود: براين اساس و با هدف رعايت عدالت در مصرف وزارت نيرو دو برنامه را در دستور کار قرار داده است که يکي اصلاح تعرفه ها و ديگري نصب کنتورهاي هوشمند است.
سخنگوي صنعت برق با تاکيد براينکه از فردا تعرفه هاي جديد اعمال خواهد شد گفت: در اين تعرفه ها اگر مشترکان پر مصرف به رفتار خود ادامه دهند يارانه هاي برقي براي آنها حذف خواهد شد و بايد برق را به نرخ برق تجديدپذير پرداخت کنند. رجبي مشهدي افزود: اين مشترکان چنانچه به رفتار خود ادامه دهند هزينه برق آنها به صورت پلکاني افزايش خواهد داشت. اساس مصوبه هيات وزيران، بهاي برق مشترکان کم مصرف (در سقف مصرف 50 درصد الگوي مصرف) تحت پوشش کميته امداد امام خميني (ره) و سازمان بهزيستي برابر صفر محاسبه مي‌شود.
تعرفه‌هاي برق مصارف خانگي مشترکان کمتر از الگوي مصرف بر اساس تصويب نامه سال 1397 هيات وزيران تعيين مي‌شود. همچنين تعرفه برق مشترکان خانگي با مصرف بالاتر از الگوي مصوب براي مصارف کمتر از الگو بر اساس جدول فعلي، مازاد بر آن تا 1.5 برابر، تا 2 برابر و مصارف بيش از 2 برابر به ترتيب با ضريب (1.5)، (2.5) و (3.5) برابر هزينه تأمين برق (متوسط نرخ قراردادهاي خريد تضميني برق از نيروگاه‌هاي حرارتي دو سال گذشته به علاوه هزينه نقل و انتقال برق (ترانزيت) و هزينه سوخت با تعرفه نيروگاهي) محاسبه و دريافت مي‌شود.
در محاسبه صورت‌حساب برق ماه‌هاي گرم براي مشترکان مشمول اين مصوبه جز در مناطق گرمسير يک و ساير مناطق گرم، به ترتيب ضريب نيم و هشت دهم اعمال مي‌شود.
با هدف تشويق مشترکاني که الگوي مصرف را رعايت مي‌کنند و مصرف خود را در ماه‌هاي گرم نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش مي‌دهند، به ميزان کاهش مصرف نسبت به الگوي مصرف يا مصرف دوره مشابه سال قبل (هر کدام کمتر باشد)، پاداش صرفه جويي معادل هزينه تامين برق پرداخت مي‌شود. اعمال ضريب 2 براي پاداش صرفه‌جويي در ساعت‌هاي اوج بحراني بلامانع است و براي فرهنگ‌سازي و تشويق به کاهش مصرف، وزارت نيرو مجاز به تعيين و اعمال تشويق (پرداخت پاداش) بيشتر يا اهداي جوايز است. براي خانوارهاي داراي بيش از يک واحد مسکوني، مجموع مصارف واحدهاي مزبور (بر اساس دستورالعمل ابلاغي وزارت نيرو)، براي تشخيص پله مصرف و محاسبه صورت‌حساب مبناي عمل قرار مي‌گيرد. با هدف اطلاع مشترکان از ميزان مصرف و ايجاد زمينه اصلاح مصرف برق، ساز و کار لازم به گونه‌اي طراحي و اجرا شود که مشترکان امکان پيش‌بيني و انتخاب پله مصرفي خود را داشته باشند. وزارت نيرو مجاز است براي مشترکاني که سطح مصرف انتخابي خود را مراعات کنند پنج درصد تشويق اعمال کند. تعرفه برق مصارف اشتراکي، عمومي (به‌جز مصارف مشمول معافيت قانوني، مراکز نيکوکاري و خيريه و مراکز بهزيستي و نگهداري جانبازان، معلولان، سالمندان، کودکان و غيره) و ساير مصارف (شامل مصارف تجاري) به ترتيب با ضريب يک و 1.5 برابر هزينه تأمين برق محاسبه و دريافت مي‌شود.
تعرفه برق مصارف پمپاژ آب بر اساس تعرفه‌هاي جاري محاسبه و دريافت مي‌شود. در صورت تجاوز از قدرت مجاز، شرکت‌هاي برق نسبت به محدود کردن مصرف اقدام و مصارف مازاد معادل هزينه تأمين برق محاسبه و دريافت مي‌شود.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه