روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۰ شنبه ۲ بهمن - شماره 4066

آل اسحاق تشريح کرد؛

تشريح جزئيات و اهداف اعزام دو هيئت اقتصادي ايران به عراق

 رئيس اتاق مشترک بازرگاني ايران و عراق گفت: در شرايط جديد عراق و بعد از انتخابات پارلماني اين کشور لازم بود وضعيت موجود روابط اقتصادي و همکاريهاي آتي با دولت مرکزي عراق مذاکراتي صورت گيرد.
به گزارش اتاق مشترک بازرگاني ايران و عراق، رئيس اين اتاق گفت: در شرايط جديد عراق و بعد از انتخابات پارلماني اين کشور لازم بود در رابطه با بررسي وضعيت موجود روابط اقتصادي دو کشور و همکاري‌هاي آتي با دولت مرکزي عراق و اقليم کردستان اين کشور مذاکراتي صورت گيرد بنابراين دو هيئت اقتصادي و تجاري به عراق اعزام شد.
يحيي آل اسحاق افزود: در جمع هيئت اعزامي به جنوب عراق و همراه رئيس اتاق بازرگاني ايران، رؤساي اتاق‌هاي بازرگاني مرزي هم‌جوار عراق، اينجانب، رئيس کميسيون اقتصادي و تعدادي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، مسئولان سفارت کشورمان در بغداد و فعالان حوزه عراق در زمينه‌هاي مختلف تجاري و اقتصادي حضور داشتند و جلسات کاري و همايش‌هاي تجاري مشترک در بغداد، کربلاي معلي و نجف اشرف با فعالان اقتصادي عراق برگزار شد.
وي ادامه داد: در اين سفر مذاکراتي با وزير تجارت عراق، رؤساي اتحاديه صنايع و اتحاديه اتاق‌هاي بازرگاني اين کشور و فعالان بخش صنعت و بازرگاني عراق انجام گرفت و تفاهم‌نامه‌اي به‌منظور راه‌اندازي مرکز داوري مشترک به امضاي رئيس اتاق ايران و رئيس اتحاديه اتاق‌هاي بازرگاني عراق رسيد.
آل اسحاق در مورد موضوعات مورد بحث در اين سفر بيان داشت: مذاکرات کلي در رابطه با آتيه روابط اقتصادي ايران و عراق صورت گرفت. همچنين حل مشکلات مربوط به نقل انتقالات ارزي، استاندارد، حمل و نقل و گمرکات و موارد اجرايي ديگر مورد بحث و بررسي قرار گرفت. رئيس اتاق مشترک بازرگاني ايران و عراق تصريح کرد: با توجه به اينکه مسئولان دولت و بخش صنعت عراق علاقه‌مند به توسعه روابط صنعتي با ايران در حوزه‌هاي سرمايه گذاري و توليد مشترک و واردات ماشين آلات، قطعات، خطوط توليد و تمام امور مربوط به صنعتي شدن هستند به جاست که فعاليان اقتصادي بخش صنعت کشورمان از اين فرصت پيش‌رو استفاده جدي کنند. آل اسحاق بيان داشت: اميدوار هستيم اين سفر آثار بزرگي در آينده تعاملات اقتصادي ايران و عراق داشته باشد. رئيس اتاق مشترک بازرگاني ايران و عراق در خصوص اعزام هيئت تجاري به اقليم کردستان عراق گفت: هيئتي متشکل از حدود 60 نفر از مديران شرکت‌هاي توليدي و بازرگاني کشورمان به اربيل اقليم کردستان عراق عزيمت کردند که هم‌زمان با سفر اين هيأت به اربيل دومين نشست تجاري جمهوري اسلامي ايران و اقليم کردستان عراق برگزار شد.
آل اسحاق عنوان کرد: تجار و فعالان اقتصادي ايراني و عراقي در اين رويداد اقتصادي ديدارهاي رو در رو خواهند داشت و از ديگر برنامه‌هاي اين هيئت تجاري در مدت حضور در اقليم کردستان عراق، برپايي نمايشگاه جانبي توليدات کشورمان و بازديد از مراکز عمده فروشي و فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي اربيل خواهد بود. وي اضافه کرد: از مسئولان اتاق بازرگاني ايران و عراق نيز يوسف باپيري (عضو هيئت مديره و رئيس کارگروه اقليم کردستان عراق) و جهانبخش سنجابي شيرازي (دبيرکل) در اين هيئت حضور دارند و در جريان اين سفر قرار است ديدارهايي با وزير بازرگاني و صنعت و رؤساي اتاق‌هاي بازرگاني و گمرک اقليم کردستان عراق داشته باشند و مباحث مربوط به رفع موانع و توسعه‌ي تجارت بين ايران و اقليم کردستان عراق مورد مذاکره قرار گيرد. رئيس اتاق مشترک بازرگاني ايران و عراق در مورد ميزان صادرات کالاهاي ايراني به عراق گفت: صادرات ايران به عراق در 9 ماهه سال‌جاري 6 ميليارد و 780 ميليون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 14 درصدي را نشان مي‌دهد و اميدواريم تا پايان سال به 10 ميليارد دلار برسد.

صادرات به روسيه 15 برابر افزايش مي‌يابد
 رئيس سازمان توسعه تجارت گفت: براساس برنامه‌ريزي انجام شده، تلاش مي کنيم تا 4 سال آينده صادرات ما به روسيه به 7.5 ميليارد دلار يعني 15 برابر افزايش پيدا کند.
عليرضا پيمان پاک در برنامه تيرامشب شبکه خبر، گفت:  مراودات تجاري روسيه با دنيا حدود 600 ميليارد دلار است، اما سهم ايران از واردات 300 ميليارد دلاري روسيه، از حدود 350 تا 400 ميليون دلار بيشتر نيست.
 وي افزود: برنامه حداقلي را تعريف کرده ايم که بر اساس آن تا 4 سال آينده صادرات ما به روسيه به 7.5 ميليارد دلار برسد يعني 15 برابر افزايش پيدا کند. معاون وزير صمت  با بيان اينکه اقتصاد روسيه و ايران مي‌تواند مکمل هم باشد، افزود: ايران ظرفيت خوبي در بخش‌هاي مختلف از جمله کشاورزي براي صادرات و تامين کالا‌ها و محصولات مورد نياز روسيه دارد و مي‌تواند بخش عمده‌اي از واردات 8 ميليارد دلاري روسيه در بخش کشاورزي را تامين کند. رئيس سازمان توسعه تجارت با اشاره به لزوم فراهم شدن و توسعه زيرساخت‌هاي لازم براي صادرات افزود: برنامه ما افزايش دو برابري صادرات غير نفتي کشور و رساندن آن به عدد 70 ميليارد دلار است و ظرفيت‌هاي خوبي براي رسيدن به اين هدف داريم. معاون وزير صمت ضمن مهم شمردن طرح کريدور شمال - جنوب در توسعه روابط اقتصادي ايران و روسيه گفت: ما در حوزه‌هاي صنعت و کشاورزي و نفت و پتروشيمي و گردشگري ظرفيت‌هاي خوبي براي توسعه روابط و تقويت همکاري‌ها با روسيه داريم. در اين برنامه مهدي اميري کارشناس مسائل بين‌الملل نيز با تمجيد از حرکت دولت سيزدهم در جهت متوازن سازي روابط خارجي، گفت: امروز امکان طراحي توافق راهبردي جديد متناسب با وقايع و شرايط و تحولات روز با روسيه وجود دارد. اميري گفت: روابط با روسيه را بايد در سطح سياست و مناسبات بين الملل مورد توجه و ارزيابي قرار داد. اين کارشناس با اشاره به جنگ سرد و پايان نظام دو قطبي در جهان، افزود: کشور‌هاي روسيه و چين و ايران همسويي و همراهي گفتماني در نظام بين الملل دارند و سفر رئيسي به روسيه هم در حقيقت موضع بازيگران منتقد نظام ليبرال و تک قطبي را تقويت مي‌کند و نتايج راهبردي مهمي براي ايران و روسيه خواهد داشت. اميري افزود: با ظهور قدرت‌هاي نوظهور مثل چين، نقش آمريکا در نظام بين الملل به چالش کشيده شده است. اين کارشناس روابط بين‌الملل با اشاره به سابقه 30 ساله همکاري‌هاي امنيتي و راهبردي ايران و روسيه در منطقه گفت: ما بايد در توسعه و تقويت روابط با روسيه متوازن عمل کنيم و لازم است که همکاري‌هاي ايران و روسيه توسعه يابد و تقويت شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه