اقتصاد
دبیر شورای عالی مناطق آزاد اظهار داشت: میدانیم که سالانه بیش از 20 میلیارد دلار درآمد کشور امارات از بانکرینگ سوخت و در واقع خدماتی که به کشتیها و شناورهای مختلف از منطقه خلیج فارس به سمت بندر فجیره میروند، به دست میآید و متاسفانه باید بگوییم که بخش عمدهای از سوختی که امارات برای بانکرینگ از آن استفاده میکند از ایران قاچاق و به سمت فجیره میرود. سعید محمد با بیان اینکه فاز اول پالایشگاه نفت سنگین قشم، با حضور رییس جمهوری به بهرهبرداری میرسد، گفت: این پالایشگاه با سرمایه گذاری بخش خصوصی به انجام رسیده و فاز اول آن تکمیل شده است. وی ادامه داد: فاز اول آن ظرفیت 35 هزار بشکه نفت فوق سنگین را دارد که این نفت فوق سنگین از میادین سروش و نوروز تامین میشود و محصولات بسیار استراتژیک مانند قیر که مورد نیاز داخل و کشورهای خارجی است، تولید میشود. همچنین بخش دیگر هم به نفت سبک تبدیل میشود که یک محصول صادراتی است و از اسکله مجاور پالایشگاه قابلیت صادرات آن وجود دارد. مشاور رییس جمهوری با بیان اینکه این مجموعه ارزش افزوده بسیار بالایی را برای کشور تامین میکند، گفت: از این پالایشگاه امکان استحصال سالانه یک میلون تن قیر و 6.5 میلیون بشکه نفت سبک وجود دارد. وی درباره فاز دوم پالایشگاه قشم افزود: فاز دوم با ظرفیت 35 هزار بشکه 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که با تامین منابع مالی توسط بخش خصوصی این فاز هم تکمیل و به اجرا میرسد. همچنین برنامهریزی شده علاوه بر بحث پالایش، بر روی تولید روغنهای روانساز هم در این منطقه سرمایه گذاری شود. دبیر شورای عالی مناطق آزاد با تاکید بر اینکه این پروژه تمام ایرانی است، گفت: این پروژه با ساخت و طراحی ایرانی به انجام رسیده و 95 درصد کل تجهیزات مورد استفاده در آن از داخل کشور تامین شده و نیروهای بومی در ساخت این پروژه مشغول به کار بوده و هستند. ساخت تمام ایرانی این پالایشگاه را یک افتخار برای کشور میدانم و این مجموعه ارزش افزوده بسیار بالایی برای کشور دارد و یک دستاورد مهمی در قشم که به عنوان هاب انرژی تعریف شده محسوب میشود و قصد داریم علاه بر پالایشگاه، سایر بخشهای انرژی را در قشم فعال سازیم. *مزیت بانکرینگ ایران در منطقه را احیا میکنیم محمد با اشاره به بازدید خود از بانکرینگ جزیره قشم در منطقه سلخ گفت: میدانیم که سالانه بیش از 20 میلیارد دلار درآمد کشور امارات از بانکرینگ سوخت و در واقع خدماتی که به کشتیها و شناورهای مختلف از منطقه خلیج فارس به سمت بندر فجیره میروند، به دست میآید و متاسفانه باید بگوییم که بخش عمدهای از سوختی که امارات برای بانکرینگ از آن استفاده میکند از ایران قاچاق میشود و به سمت فجیره میرود و این در شرایط ما باید بتوانیم این مزیت رقابتی ایران در منطقه احیا کنیم. مشاور رییس جمهوری با تاکید بر اینکه باید از تردد کشتیها به سمت امارات برای سوختگیری جلوگیری کنیم اظهار داشت: از اینکه کشتیها به سمت قشم جذب شوند فقط بحث فروش سوخت را دنبال نمیکنیم بلکه تیم اجرایی این کشتیها و کرو آنها به طور قطع در در قشم نیاز به اسکان و استراحت و همچنین برای تعویض کرو و تیم اجرایی نیاز به پرواز دارند که تمام این اقدامات آورده قابل توجهی از لحاظ درآمدهای ارزی برای مردم به ویژه بومیهای این منطقه خواهد داشت.