روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۲ دي - شماره 4060

غلامعلی افروز هشدار داد؛

ترک زودهنگام مدرسه در 30 درصد از جمعیت دانش آموزان

 استاد ممتاز دانشگاه تهران در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور، ضمن ترسیم وضعیت نظام تعلیم و تربیت، پیشنهاداتی ارائه کرد که از جمله آنها می‌توان به ادامه تحصیل دبیرستانی‌ها تنها در یک رشته عمومی در شاخه نظری و کاهش یک سال از دوره دبیرستان و اجباری شدن دوره پیش دبستانی اشاره کرد.
 غلامعلی افروز در نامه‌ای به رئیس جمهور ، نکاتی را در حوزه تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان مطرح کرده است که در ادامه به مهمترین نکات مطرح شده از سوی وی اشاره می‌شود:
۷۰ درصد نوجوانان بزهکار، واماندگانِ نظام رسمی تعلیم و تربیت
بیش از ۷۰ درصد از بزهکاران اجتماعی (گروه سنی زیر ۱۸ سال) مقیم کانون‌های اصلاح و تربیت سازمان زندان‌ها، واماندگان تحصیلی از نظام رسمی تعلیم و تربیت کشور هستند. بسیاری از آنها از دوره راهنمایی سابق و دوره اول متوسطه فعلی، دچار افُت یا واماندگی تحصیلی شده‌اند.
پژوهش‌های مستند انجام‌شده در دو دهه گذشته بیانگر آن است که ریشه اصلی واماندگی تحصیلی و کم‌اشتهایی ذهنی را باید در عدم تناسب ظرفیت هوشی درصد قابل‌توجهی از نوجوانان با ضریب دشواری محتوای دروس مدارس جستجو کرد. بدون تردید بزهکاران نوجوان هزینه‌های فوق‌العاده‌ای را بر کشور تحمیل می‌کنند.
تضییع ناخواسته حقوق پسرهای دبستانی
این استاد دانشگاه تهران در ادامه به تضییع ناخواسته حقوق عاطفی و اجتماعی اکثریت دانش‌آموزان پسر دبستانی در کشور اشاره و خطاب به رئیس جمهور نوشته است: بدون تردید حضرت‌عالی اذعان دارید که دبستان اولین و حساس‌ترین نهاد رسمی اجتماعی است. بچه‌ها بسیاری از مقررات انضباطی و آیین تعاملات اجتماعی را مستقیم و غیرمستقیم در دبستان تجربه می‌کنند. بسیاری از نگرش‌های و بازخوردهای اجتماعی کودکان در دبستان شکل‌گرفته و یا تکوین می‌یابد.
در کشورهای غربی نیز که در غالب مدارس، کلاس‌های درس مختلط است، رعایت حقوق حقه عاطفی و اجتماعی شاگردان مورد توجه خاص قرار می‌گیرد. یعنی دانش‌آموزان (دخترها و پسرها) می‌بایست در کلاس‌های درس خود هم حضور معلمان زن توانمند و صبور و مهربان را تجربه کنند و هم با معلمان مرد تلاشمدار، گشاده‌رو، صبور و با محبت محشور شوند.
کاهش سن تجربه بلوغ جنسی
رئیس سابق سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره با اشاره به کاهش قابل ملاحظه آغاز تجربه بلوغ جنسی به دلایل گوناگون نسبت به چند دهه گذشته تاکید کرده است که درصد قابل‌تأملی از  دخترها و پسرها در کلاس‌های چهارم، پنجم و ششم دبستان بلوغ جنسی را تجربه می‌کنند. شایسته و بایسته است که با یک نگاه عالمانه و عاقلانه  و به دور از باورهای کلیشه‌ای، در اندیشه به این مهم و تحقق بخشیدن به حقوق حقه روانی و اجتماعی همه کودکان و نوجوانان کشور به‌طور اعم و کودکان و نوجوانان دبستانی به‌طور اخص تدابیر و اقدامات مقتضی مبذول شود.
ترک زودهنگام مدرسه در ۳۰ درصد از جمعیت کودکان و نوجوانان
وی در ادامه نوشته است: متأسفانه در حال حاضر حدود ۳۰ درصد از جمعیت کودکان و نوجوانان سنین مدرسه قبل از ۱۸ سالگی به دلایل مختلف، عمدتاً به دلیل بی‌اشتهایی تحصیلی مدرسه را زودهنگام ترک می‌کنند، و چون عنوان این گروه از واماندگان تحصیلی دیگر «دانش‌آموز» نیست تحت پوشش، نظارت و هدایت وزارت آموزش‌وپرورش نیستند و البته این گروه یعنی خارج ‌شوندگان از چرخه کامل ۱۲ ساله نظام تعلیم و تربیت کشور به‌طور فراوانی بیش از همسالان شاغل خود در مدارس در معرض آسیب‌های روانی و اجتماعی قرار می‌گیرند.
هشدار نسبت به پدیده دیپلم ردی‌ها
این استاد دانشگاه تهران، «پدیده دیپلم ردی» را نیز به‌ویژه در میان آقاپسرها فوق‌العاده رایج دانسته و تصریح کرده است: در حال حاضر ده‌ها هزار نفر از جوانان قبل از پایان تحصیلات دبیرستانی عمدتاً به خاطر بی‌اشتهایی روانی و تحصیلی مدرسه را زودهنگام با عنوان نسبتاً جدید امّا معروف یعنی «مدرک دیپلم ردی» ترک کرده و ترک می‌کنند.
بسیاری از دیپلم ردی‌ها، به خصوص آن‌هایی که از نظر خدمت نظام‌وظیفه بلاتکلیف باقی می‌مانند، اشتغال چندان مفیدی ندارند. این گروه، یعنی دیپلم ردی‌ها نمی‌توانند وارد دانشگاه شوند، اگر پایان خدمت وظیفه یا معافیت از خدمت نداشته باشند موفق به اخذ گواهی‌نامه رانندگی و یا دریافت گذرنامه نیز نمی‌شوند، دیپلم ردی‌ها عموماً جایگاه حمایت‌آمیزی در خانواده ندارند، از آنجایی‌که اغلب احساساتی از ابهام و نگرانی و بلاتکلیفی بر شخصیت ایشان حاکم است از احساس خود ارزشمندی و مطلوب‌اندیشی اندکی برخوردار بوده و متأسفانه درصد قابل‌توجهی از این گروه، یعنی دیپلم ردی‌های بلاتکلیف دچار ناامنی‌های روانی و بعضاً آسیب‌های اجتماعی می‌گردند. بدون تردید این گروه نیازمند خدمات ویژه مشاوره‌ای، هدایتی و حمایتی هستند.

مراجعه بیش از 60 هزار نفر به دلیل نزاع
 به مراکز پزشکی قانونی استان تهران
 درهشت ماهه اول سالجاری ۶۶ هزارو۴۸۹نفر به دلیل آسیب های ناشی از نزاع به مراکز پزشکی قانونی استان تهران مراجعه کرده اند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل سه دهم درصد افزایش یافته است.
درهشت ماهه اول سالجاری شصت وشش هزارو ۴۸۹ نفر به دلیل آسیب های ناشی از نزاع به مراکز پزشکی قانونی استان تهران مراجعه کرده اند که این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۹ که تعداد مراجعین به دلیل نزاع به مراکز پزشکی قانونی ۶۶ هزار و۲۹۰نفر اعلام شده بودسه دهم درصد کاهش یافته است.
بنابر گزارش روابط عمومی اداره کل پزشکی قانونی استان تهران، از کل مراجعین به دلیل آسیب های ناشی از نزاع درهشت ماهه اول سالجاری ۴۲ هزار و۱۳۰نفر مرد و ۲۴ هزار و ۳۵۹ نفر زن بوده اند.

تعرفه برق کدام گروه افزايش مي يابد؟
 معاون وزير نيرو گفت: سال آينده در تعرفه برقي مصرفي خانوارها افزايشي اعمال نمي‌شود، اما يارانه مشترکان پرمصرف برق در سال آينده قطع مي‌شود.
همايون حائري صبح ديروز در سفر به اردبيل در گفت‌وگو با خبرنگاران در اردبيل اظهار داشت: سال آينده در تعرفه برقي مصرفي خانوارها افزايشي اعمال نمي‌شود، اما يارانه مشترکان پرمصرف برق در سال آينده قطع مي‌شود به صورت عادلانه به مشترکان کم‌مصرف اختصاص مي‌يابد.
وي بيان کرد: به دنبال تقسيم عادلانه يارانه‌هاي بخش برق در تعرفه سال آينده هستيم که به همين منظور براي مشترکاني که الگوي مصرف را رعايت کنند بيشتر مشمول استفاده از اين يارانه خواهند بود و مهم‌ترين هدف در اين زمينه اين است تا رعايت سطح انرژي توسط خانوارها مورد توجه واقع شود تا بتوانيم نسبت به حفظ رفاه و رفع نياز آن‌ها بتوانيم بهره‌مندي برق آن‌ها را رقم بزنيم.
معاون وزير نيرو گفت: يارانه کمتر به مشترکاني ارائه مي‌شود که بالاتر از الگوي مصرف انرژي مصرف کنند و در حال حاضر با تامين سوخت دوم نيروگاه‌ها سوخت لازم تامين شده و نيروگاه‌ها جايگزين شده‌اند که انتظار مي‌رود در زمستان براي توليد برق مشکلي نداشته باشيم و به اهداف خود در اين زمينه دست يابيم.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه