روزنامه کائنات
7

شهرستان

۱۴۰۰ يکشنبه ۱۹ دي - شماره 4057

طرح وقف مشارکتی توسط سازمان اوقاف اجرایی می‌شود

الگوی زندگی حضرت زهرا(س) از طریق وقف فاطمی ترویج شود

 مدیرکل اوقاف استان قم گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه در حال برنامه‌ریزی طرحی است که حسابی را برای وقف مشارکتی در نظر بگیرد و بعد از جمع شدن مبلغی قابل توجه، موقوفه‌ای را به نیت همه آنها راه‌اندازی کند.
 به گزارش روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم، حجت‌الاسلام والمسلمین عباس اسکندری در ویژه برنامه شمیم بهشت که سه‌شنبه شب به مناسبت ایام فاطمیه و از جوار حرم مطهر امامزاده سید علی(ع) روی آنتن سیمای مرکز قم (شبکه نور) رفت اظهار کرد: هم کفو بودن حضرت زهرا(س) و امیرالمومنین(ع) فارغ از مسائل ظاهری، به مباحث باطنی و روحی آنها نیز مربوط می‌شد.
وی افزود: مسئله در واقع بحث طهارت نفس است، به این معنا که کسی شایستگی زندگی با صدیقه طاهره(س) را داشته که از طهارت باطنی برخوردار باشد و او کسی نبود جز حضرت علی(ع) که با ایشان ازدواج کردند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه خواستگاران فراوانی از قبائل مختلف برای حضرت فاطمه(س) به نزد پیامبر اسلام(ص) می‌آمدند و این مسئله را افتخار خود می‌دانستند گفت: حضرت نه تنها پاسخ منفی می‌دادند بلکه گویا خشمگین هم می‌شدند زیرا طرح این موضوع از سوی آنها نسبت به فاطمه زهرا(س) منطقی نبود.
وی ادامه داد: زمانی که حضرت علی(ع) به خواستگاری رفتند و البته با صراحت هم خواسته خود را بیان نکردند، حضرت محمد(ص) خوشحال شدند و از این مسئله استقبال کردند.
اسکندری با بیان اینکه این سوال به ذهن می‌رسد که آیا هیچ کس حتی از بین اصحاب رسول‌الله(ص) چنین طهارت روحانی را نداشتند خاطرنشان کرد: اصحابی از جمله سلمان فارسی که به فرموده پیامبر، جزو اهل بیت بودند، طهارت اکتسابی داشتند، واجبات الهی را انجام دادند، مطیع خداوند و رسول او بودند و هوی و هوس را کنار گذاشتند و به طهارت رسیدند اما طهارت حضرت علی(ع) لدنی بوده است چنانکه در قرآن کریم می‌خوانیم «إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذهِبَ عَنكُمُ الرِّجسَ أَهلَ البَيتِ وَيُطَهِّرَكُم تَطهيرًا». مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم تصریح کرد: حضرت زهرا(س) جز به خدا به چیز دیگری نمی‌اندیشید و جز در راه جلب رضایت الهی، به مسئله دیگری فکر نمی‌کرد بنابراین باید کسی با او ازدواج می‌کرد که این چنین باشد.
وی ادامه داد: بسیاری از مشکلاتی که در تاریخ اسلام و امروزه دیده می‌شود، به خاطر پیروی از هوی و هوس است وگرنه اگر همه انسان‌ها از ائمه اطهار(ع) الگو می‌گرفتند و رضایت الهی را ملاک و معیار قرار می‌دادند، وضع به اینجا نمی‌رسید و این همه انحراف در تاریخ مشاهده نمی‌شد. اسکندری در ادامه به مدل تربیت فرزند در خانواده علوی و فاطمی عنوان کرد: الگوی تربیت فرزند در چنین خانواده‌ای، آموزش عملی است نه اینکه فقط با گفتار سعی در پرورش انسان‌ها داشته باشند. مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم افزود: عشق و محبت در بین همسران در خانواده حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا(س) بروز و ظهوری کامل دارد و همین مسئله توسط فرزندان دیده می‌شود در واقع این عشق و محبت واقعی به نسل بعد منتقل می‌شود. وی با اشاره به برخی مصادیق این عشق و محبت خانوادگی بین حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) گفت: مثلا حضرت علی(ع) همسرشان را با القاب ایشان مخاطب قرار می‌دادند. اسکندری با تاکید بر اینکه باید لحظه لحظه زندگی خود را با این الگوهای کامل بشری منطبق کنیم خاطرنشان کرد: زندگی آن بزرگواران متعادل و متعالی بود، هر جا که احساس می‌کردند وظیفه الهی ایجاب می‌کند ورود می‌کردند، چه مسائل فردی، چه اجتماعی و چه در موضوعات سیاسی و فرهنگی که همه جا شاهد حضور آنها هستیم. مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه نه گوشه‌گیری و عبادت تنها و نه تلاش صرف برای مادیات و تجملات، پسندیده نیستند گفت: این الگوی برتر زندگی را جز در بین اهل بیت عصمت و طهارت نمی‌توانیم پیدا کنیم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه