روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۰ يکشنبه ۱۹ دي - شماره 4057

چرا وزیر خارجه طالبان عازم تهران شد؟

زمستان سخت افغانستان

 سخنگوی وزارت خارجه طالبان اعلام کرد که یک هیئت بلندپایه در رأس وزیر خارجه طالبان برای دیدار با مقامات ایران عازم تهران شد.«عبدالقهار بلخی» سخنگوی وزارت خارجه طالبان اعلام کرد که یک هیئت عالی‌رتبه به سرپرستی «امیرخان متقی» وزیر خارجه طالبان عازم تهران شده است.
بلخی گفت که هیئت طالبان در این سفر درباره مسائل سیاسی، اقتصادی، ترانزیتی و مهاجرین افغان رایزنی‌هایی خواهد کرد.
سخنگوی وزارت خارجه طالبان اظهار داشت که پیش از این سفر نشست تدارکاتی در محل وزارت خارجه افغانستان برگزار شد و پس از بررسی‌ها، موضوعات مهم در دستور کار قرار گرفت
وزیر امور خارجه طالبان چندی قبل در دیدار با معاون سفیر ایران در کابل تاکید کرده بود که جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت بین‌المللی خود برای برون رفت افغانستان از مشکلات جاری استفاده کند
طرح طالبان برای واردات نفت و گاز از ایران و ایجاد بازار مشترک مرزی
روز جمعه دفتر معاونت رئیس دولت طالبان اعلام کرد که در نشست کمیسیون اقتصادی با کارشناسان و مقامات این کشور، واردات نفت و گاز از کشورهای همسایه از جمله ایران و ایجاد بازار مشترک با جمهوری اسلامی ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
دفتر عبدالسلام حنفی در توئیتی نوشته است که در این نشست اوضاع اقتصادی افغانستان، به ‌ویژه طرح‌های مختلف در مورد واردات نفت و گاز از کشورهای همسایه افغانستان مورد بحث قرار گرفته است.
در ادامه این توئیت آمده است که اعضای کمیسیون اقتصادی طالبان در این نشست در مورد ایجاد بازار مشترک در مرز میان افغانستان و ایران و نیز کنترل پول ملی افغانستان (افغانی) تصمیم‌های لازم را گرفته ‌اند.
همچنین بررسی راه آهن از مرز ازبکستان در شمال افغانستان تا مرز تورخم در شرق افغانستان با پاکستان و پارک‌های صنعتی از دیگر محورهای بحث در این نشست بوده است.
سقوط دولت محمداشرف غنی و شکست آمریکا در افغانستان باعث شد که اقتصاد این کشور با چالش های جدی مواجه شود و میلیونها افغان با خطر گرسنگی مواجه اند.
این وضعیت در پی مسدود شدن میلیاردها دلار پول نقد این کشور توسط آمریکا بوجود آمده که تاکنون شماری زیادی از کشورهای منطقه و جهان و مردم افغانستان خواهان آزاد سازی این پول ها شده اند اما آمریکا همچنان این پول ها را مسدود نگهداشته است.
امینیان: دولت فراگیر را در افغانستان به رسمیت می شناسیم، دولت طالبان فراگیر نیست
سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل اعلام کرد که دولت کنونی طالبان فراگیر نیست و ایران تنها دولتی را برسمیت خواهد شناخت که فراگیر و ملی باشد.بهادر امینیان در یک گفت‌وگوی اختصاصی با طلوع‌نیوز گفت: حکومت تازه در افغانستان فراگیر نیست و تهران نمی‌تواند به این شکل، این حکومت را به رسمیت بشناسد.
امینیان تاکید کرد که اگر کابل در ساختار حکومت تغییراتی را به وجود بیاورد، تهران می‌تواند دیگران را نیز تشویق کند تا آنرا به رسمیت بشناسد.سفیر ایران در افغانستان گفت: اگر یک گروهی بیاید و این گروه تک قومیتی باشند و همه اقوام را در حکومت شریک نکنند، این را هم ما قبول نداریم، به همین خاطر  از سر خیرخواهی به حاکمان طالبان می‌گوییم که حکومت فراگیر تشکیل دهند.
وی تصریح کرد که اگر حکومت تازه در افغانستان از سوی ایران به رسمیت شناخته شود، روسیه، چین، کشورهای آسیای مرکزی و برخی از کشور های عربی نیز این حکومت را به رسمیت خواهند شناخت.
بهادر امینیان هشدار داد که ادامه چالش‌های اقتصادی کنونی در افغانستان سبب گسترش فعالیت‌های تروریستی، به ویژه فعالیت گروه داعش در این کشور خواهد شد.سفیر ایران در کابل در این باره گفت: «اگر مشکل اقتصادی ادامه یابد، نتیجه‌اش مهاجرت مردم و گسترش گروه‌های افراطی و داعش است که نه فقط برای مردم افغانستان بلکه برای منطقه تهدید است.
 
پایان ماموریت مقدم السفرا در تهران
۴ دهه با صلاح الزواوی
   صلاح الزواوی، دومین سفیر فلسطین در تهران است که به دلیل حضور طولانی مدت در سمت سفیری در ایران، به وی لقب مقدم‌السفرا هیات های سیاسی را داده‌اند، اکنون پس از ۴ دهه ماموریت وی در تهران به پایان رسیده و به زودی نیز جانشین وی معرفی خواهد شد.
صلاح زواوی متولد فلسطین و سفیر دولت فلسطین در ایران بود که پس از هانی الحسن عهده دار این مسئولیت شد.
هانی الحسن از اعضای شورای مرکزی جنبش فتح و از رهبران برجسته فلسطینی بود و در ایامی که ایران  در جنگ تحمیلی با عراق به سر می برد، عرفات، الحسن را از تهران فراخواند تا عهده دار مسئولیت در وزارت کشور  شود، بنابراین پس از او صلاح زواوی به عنوان دومین سفیر فلسطین در ایران پس از هانی الحسن شد.
مقدم السفرا هیات های سیاسی در تهران در سال ۱۹۸۰ پس از پیروزی انقلاب اسلامی با عنوان سفیر فلسطین در تهران منصوب شد. او خود از آغاز ماموریتش در ایران می گوید که در اوایل فوریه ۱۹۸۱ همراه شهید ابوعمار به ایران آمدم و مسئولیتم را آغاز کردم. برادر ابوعمار (یاسر عرفات) مرا به حضرت امام (ره)، رییس جمهور وقت و دیگر رهبران بزرگ انقلاب معرفی کرد.
صلاح الزواوی از اولین بنیانگذاران جنبش فتح می باشد. به گفته وی وقتی انقلاب فلسطین مبارزات مسلحانه خود را در سال ۱۹۶۵ آغاز کرد یکی از کسانی بوده که در این انقلاب حضور داشته است. پیش از این که به عنوان سفیر در تهران مشغول به کار شود، در سال ۱۹۶۸ سفیر فلسطین در الجزایر، سال ۱۹۷۵ سفیر فلسطین در برزیل و در سال‌های ۱۹۷۷ تا ۱۹۷۹ به عنوان سفیر فلسطین در کنیا مسئولیت سفارت خانه را به عهده داشته است. زواوی برخلاف عرف دیپلماتیک که دوران ماموریت و مسئولیتش به پایان رسیده بود اما به درخواست دولتش همچنان به عنوان سفیر در ایران فعالیت داشت که به گفته وی «ماندن در این سمت فراتر از سیاست است».
وی پس از درگذشت همسرش دلال الاعرج که فرزند مجاهد بزرگ  «شکری الاعرج» بود، او را در محل بهشت زهرای تهران دفن کرد.  
این دیپلمات فلسطینی همواره تاکید داشت که این پروژه و دولت صهیونیستی قابل شکست است این مساله اثبات هم شده، با وحدت خودمان، جهان عرب و اسلام می‌توانیم آن‌ها را شکست دهیم. ما به‌عنوان ملت فلسطین هرگز دست از مبارزه مسلحانه نخواهیم کشید و برای آزادی سرزمین خودمان از یک وجب از خاک فلسطین چشم پوشی نمی‌کنیم. دشمن  ما را در تنگنا قرار داده و راهی نمانده جز مبارزه و وحدت برای این‌که فلسطین آزاد شود.
وی تاکید داشت که ما صاحب حق هستیم و دیر یا زود به حق خودمان می‌رسیم به شرطی که وحدت ملی فلسطین ایجاد شود. وقتی قرار است موضع گیری انجام شود، بر دو رکن است، اولا شرایط موضوعی که با آن مواجه هستیم و حجم مشکلات باید در نظر گرفته شود، لذا اکنون شرایط امت ما و فلسطینیان این است که به سرنوشت سرخ‌پوست‌ها تهدید می‌شویم، یعنی هم‌پیمانی صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها به فلسطینیان به‌عنوان سرخ پوست نگاه می‌کنند، همان کاری که با سرخ پوست‌ها کردند، می‌خواهند با ما هم انجام دهد. صلاح زواوی همچنین معتقد است که مبارزه برای آزادی هر وجب از خاک فلسطین ادامه دارد و هیچ شکی نیست که فلسطین آزاد خواهد شد. خداحافظی صلاح الزواوی با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در حالی انجام شد که این دیپلمات برجسته و قدیمی فلسطینی حدود ۴ دهه به عنوان سفیر دولت فلسطین در تهران عهده دار این مسئولیت بود. با توجه به اینکه هنوز سفیر جدید فلسطین در تهران به طور رسمی معرفی و اعلام نشده است اما حمیدرضا دهقانی سفیر ایران در دوحه در مطلبی که در صفحه اینستاگرام خود درباره صلاح زواوی منتشر کرده، نوشته است : امیدوارم آقای زواوی که همچنان میهمان ماست، عمرش بلند باشد و فرزندش راه پدر را ادامه دهد و نگذارد چراغ سفارت در این خاندان خاموش شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه