روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۰ يکشنبه ۱۹ دي - شماره 4057

آیا جاده باید جابه جا و منتقل شود؟

تَرَک عظیم هراز

 علت تَرَک عظیم کوهستان هراز براساس آخرین پیگیری‌ها زمین‌شناسان با سنسورهایی تعبیه شده در منطقه و رصد و ارزیابی دائمی طی ۱۰ روز آینده اعلام می‌شود.
خبر ایجاد یک تَرَک عظیم در بخشی از کوهستان جاده هراز موضوعی بود که طی هفته‌های اخیر در فضای مجازی دست به دست شد که برای تردد در این مسیر نگرانی‌هایی به وجود آورد.
این خبر در فضای مجازی با طرح احتمال بروز فاجعه انسانی در جاده هراز و سقوط بخشی از کوه در منطقه پلور منتشر شد که به‌عنوان هشدار مهم پیش روی مسئولان قرار گرفت تا به دنبال چاره باشند و جلوی حادثه‌ ناگوار گرفته شود.
در این زمینه با توجه به وجود ترک در محور هراز، به مردم توصیه شده تا حد امکان سعی کنند از جاده هراز شمال نروند؛ به این دلیل که محدوده آب‌اسک بعد از پلور از مسیر تهران به شمال در جاده هراز در آستانه تخریب بزرگ با سقوط کوه و ناپدید شدن تونل و جاده قرار گرفته است.
علی نوری‌پور، رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هراز اظهار کرد: این موضوع در حال بررسی است و در این زمینه مکاتبه‌ای با استان انجام شد که هماهنگی برای بازدید زمین‌شناسان صورت گیرد.
وی با اعلام اینکه این ترک‌ها دست‌کم به چهار یا پنج دهه قبل برمی‌گردد، گفت: احتمال اینکه زلزله روی این موضوع اثرگذار بوده است هم وجود دارد  که در این زمینه تا بررسی نهایی و بررسی زمین‌شناسان نمی‌توان اظهارنظر کرد.
گفته می‌شود؛ براساس آخرین پیگیری‌ها در این زمینه گروهی از زمین‌شناسان از این محل بازدید کردند. همچنین سنسورهایی در این منطقه تعبیه شده است. طی هفته‌های گذشته این تَرَک‌ها در حال رصد و ارزیابی دائمی هستند که طی ۱۰ روز آینده در این زمینه تصمیمات لازم اطلاع‌رسانی خواهد شد.
ماجرا چیست؟
رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص ترک‌های ایجاد شده در جاده هراز توضیحاتی را ارائه کرد.
علی بیت‌اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص ترک های ایجاد شده در محدوده جاده هراز گفت: ترک‌خوردگی‌های بزرگی در صخره‌های سنگی بعد از پلور نرسیده به آب اسک (در یک کیلومتری آب اسک) در جاده هراز ایجاد شده اند و در این منطقه، دماغه و پرتگاهی وجود دارد که اگر از مسیر جاده خاکی به سمت این پرتگاه برویم ترک‌ها نمایان است.
بیت‌اللهی گفت: این ترک‌ها در سنگ‌های تراورتن ایجاد شده که خصلت طبیعی این سنگ‌ها است و موضوع جدیدی نیست و بررسی عکس‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد که از سال ۲۰۰۰ میلادی یعنی حدود ۲۰ سال قبل نیز این شکاف و ترک‌ها وجود داشت.
از اوایل دهه ۱۳۷۰ منطقه آب اسک در کنار رودخانه از سمت تهران به آمل بعد از پلور  به دلیل ریزش‌های ممتد مسدود شد.
در این منطقه هم‌اکنون دریاچه‌ای از بقایای ریزش دامنه که دریاچه را تشکیل داده مشاهده می‌شود؛ بنابراین این زون یک زون با خطر بالا از نظر ناپایداری دامنه و حرکات دامنه‌ای و ریزش سنگ محسوب می‌شود.
حدود چهار نقطه شاخص در رابطه با حرکات دامنه و پهن شدن شکاف زمین برای اندازه‌گیری زمین در نظر گرفته شد.
به گفته بیت الهی مهم ترین کاری که باید انجام بشود با توجه به وسعت این زون که طول آن ۵۰۰ متر است به نظر می‌آید که جاده باید جابه جا و منتقل شود و تغییر مسیر پیدا کند تا خطر ریزش و زمین لغزش منتفی بشود که این یک راهکار بنیادین است.
در عین حال تا حصول به این نتیجه که زمان بر نیز خواهد بود پیشنهاد می‌شود تا پایش چشمی برای گزارش سریع ریزش‌های سنگی و دستور بر عدم تردد خودرو‌ها در این زون، ضروری باشد که سازمان راهداری این کار را در دستور کار قرار داده است.
وسعت ناحیه پرخطر مشرف به جاده هراز ۱۵۰ در ۴۰۰ متر است و ارتفاع ترک خوردگی از کف جاده هراز نیز حدود ۱۲۵ متر محاسبه شده است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه