روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۵ دي - شماره 4055

90 درصد درآمد خانوار دهک‌های پایین به مسکن و خوراک اختصاص پیدا کرده‌ است

اقساط نهضت ملی مسکن چقدر باید باشد؟

  عضو شورای عالی مسکن اظهار داشت: در حال حاضر خانوار دهک‌های پایین با دو هزینه سنگین مواجه هستند. خانواری در این دهک اگر 5 میلیون تومان درآمد داشته باشد بیش از 4 میلیون تومان این رقم صرف بخش مسکن و خوراک می‌شود و به عبارت دیگر در حال حاضر 90 درصد درآمد دهک‌های پایین به دو بخش اختصاص دارد و تنها 10 درصد دیگر به بخش های اموزش و تفریحات اختصاص پیدا می‌کند.
احمد دنیامالی، عضو کمیسیون عمران در گفت وگویی درباره بررسی‌‌های مجلس از توان پرداخت اقساط دهک‌های کم درآمد در طرح نهضت ملی مسکن اظهار داشت: چیزی که در مجلس، کمیسیون عمران و شورای عالی مسکن مورد بحث است، پروژه نهضت ملی مسکن بتواند دهک‌های کم‌درآمد را پوشش دهد و به دنبال این هستیم که پروژه نهضت ملی مسکن در بحث تسهیلات و اقساط با پروژه مسکن ملی متفاوت باشد.
وی با بیان اینکه اقساط  نهضت ملی مسکن باید به گونه‌ای تنظیم شود که دهک های پایین بتوانند از تسهیلات آن استفاده کنند، ادامه داد: دو بحث بسیار مهم در پروژه نهضت ملی این است که اولا نرخ سود آن برای متقاضیان واجد شرایط پایین باشد و دوم اینکه اقساط برای دهک‌های کم درآمد قابل تحمل باشد و به طور قطع میزان نرخ سود و اقساط تسهیلات این طرح را پایین تر از اعداد موجود در سبد خانوار می‌بینیم.    
عضو شورای عالی مسکن تاکید کرد: اگر قرار باشد اقساطی که تعیین می شود از اعداد نُرمی که برای سبد خانوار دهک‌های پایین تعیین شده و امروز این ارقام را برای بخش مسکن پرداخت می‌کنند بالاتر باشد، نمی‌توانیم اهداف مدنظر برای اجرای این طرح را به اجرا برسانیم.
دنیامالی افزود: مهم‌ترین هدف از اجرای نهضت ملی مسکن و ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در چهار سال خانه‌دار کردن دهک‌های پایین و زوج های جوان است و به دنبال این هستیم شرایطی را فراهم کنیم که جوانان نسبت به امر ازدواج ترغیب شوند بنابراین باید این گروه‌ها بتوانند از عهده پرداخت اقساط مرتبط با تسهیلات این پروژه برآیند. وی با اشاره به کاهش نرخ سود تسهیلات نهضت ملی مسکن ادامه داد: نرخ سود در پروژه مسکن ملی 18 درصد تعیین شده بود اما در پروژه نهضت ملی قرار بر این است که از طریق صندوق ملی مسکن، نرخ سود کاهش یابد و صندوق ملی مسکن تاسیس می شود که مابه تفاوت سود بانکی را از طریق تامین منابع را پوشش دهد. منابع خوبی هم برای این صندوق پیش بینی شده‌ است.  
عضو شورای عالی مسکن با تاکید بر اینکه در این پروژه طبقات متوسط هم دیده شده‌اند و حق هر ایرانی است که در کشورمان مسکن و سرپناه داشته باشد، گفت: معتقدیم که طرح‌های مسکنی باید شامل حال همه شوند اما اولویت با دهک‌های پایین و کم‌درامد است و برنامه‌های حمایتی متوجه این اقشار می‌شود.  
دنیامالی با بیان اینکه به دنبال این هستیم سازوکاری تعریف شود که مشمولان شرایط، قابلیت و توان پرداخت اقساط نهضت ملی مسکن را داشته باشند، گفت: پیشنهاد مطرح شده این است که سقف بازپرداخت این اقساط کمتر از 40 درصد درآمد خانوار باشد. وی تاکید کرد: در حال حاضر خانوار دهک‌های پایین با دو هزینه سنگین مواجه هستند. خانواری در این دهک اگر 5 میلیون تومان درآمد داشته باشد بیش از 4 میلیون تومان این رقم صرف بخش مسکن و خوراک می‌شود و به عبارت دیگر در حال حاضر 90 درصد درآمد دهک‌های پایین به دو بخش اختصاص دارد و تنها 10 درصد دیگر به بخش های اموزش و تفریحات اختصاص پیدا می‌کند.  بنابراین تمام تلاش ما این است که درامد دهک های پایین فقط به سمت  مسکن و خوراک نرود و مباحث آموزش و تفریحات فراموش نشود و خانوار دهک‌های پایین هم باید توان پس‌انداز داشته باشند.

شناسایی انگیزه‌های مهم مهاجرت برای جذب هدفمند استعدادها در کشور
ایرانیان بیشتر به کجا مهاجرت می‌کنند؟
 بر اساس اطلاعات به دست آمده از رصدخانه مهاجرت ایران، مهاجرت‌های کاری و دانشجویی به ترتیب در شمار مهم‌ترین اولویت‌های مهاجرتی قرار دارند و بر همین اساس، سیاست‌ها و راهبردهای جذب بر مبنای همین الگوها پایه ریزی می‌شود.
مهاجرت، پدیده‌ای است که سبب شده تا بخشی از جمعیت یک کشور به دلایلی از جمله تحصیل، اشتغال، پناهندگی و ... به سمت کشورهای پیشرفته رهسپار شوند؛ روندی که در کشورهای کمتر توسعه‌یافته، بیشتر دیده می‌شود.
آلمان، سوئد و هلند به ترتیب سه کشوری بوده‌اند که طبق آخرین بررسی‌ها، بیشترین میزان ایرانی‌ها را در طول یک سال پذیرش کرده‌اند.
طبق اطلاعات به دست آمده از رصدخانه مهاجرت ایران، اروپا، یکی از مقاصد اصلی مهاجران ایرانی است. بر همین اساس و طبق آخرین اطلاعات موثق به دست آمده، در سال ۲۰۲۰، آلمان با ۱۵۲ هزار و ۵۹۰ نفر، سوئد با ۷۹ هزار و ۳۶۳ نفر و هلند با ۳۴ هزار و ۸۰۹ نفر مهاجر متولد ایران، به‌ترتیب سه کشور با بیشترین جمعیت‌ شهروندان ایرانی‌ در اروپا به شمار می‌روند.
به عنوان مثال، ایرانیان حاضر در آلمان به ترتیب به دلایلی چون شرایط کاری، ‎تحصیلی،  ‎خانوادگی و ‎پناهندگی، به این کشور راهی شده‌اند.
‏میزان درخواست ویزای شنگن ایرانیان برای کشور آلمان در سال‌های ۲۰۱۸، ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به ‌ترتیب ۵۳ هزار و ۶۵۷، ۵۶ هزار و ۴۶۵ و ۱۱ هزار و ۷۷۹ نفر بوده است.
‏تعداد ویزای شنگن صادرشده ایرانیان برای کشور آلمان به ‌ترتیب در سال‌های ۲۰۱۸، ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به میزان ۴۲ هزار و ۷۶۴، ۳۹ هزار و ۴۷۱ و هفت هزار و ۹۲ ویزا بوده است.
انگلستان هم که شرایط سخت‌گیرانه‌ای برای پذیرش مهاجران از سراسر جهان دارد، یکی از مراکز موردعلاقه ایرانی‌ها در زمینه مهاجرت به شمار می‌رود تا جایی که جمعیت ایرانیان در ‎انگلستان تا پایان سال ۲۰۲۰، تعداد ۸۳ هزار و ۵۳۱ نفر نفر بوده است.
‏ایرانیان در سال ۲۰۲۰، یک هزار و ۹۹۳ درخواست شهروندی به کشور ‎انگلستان داشته‌اند که به یک هزار و ۷۵۲ نفر از این تعداد، ‎شهروندی انگلستان داده شد.
به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، رصدخانه مهاجرت ایران ضمن توسعه پژوهش‌ها و مطالعات در این حوزه، تصویری روشن از وضعیت مهاجرتی و جابه‌جایی‌های بین‌المللی ایرانیان ارائه می‌دهد. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در قالب برنامه همکاری با متخصصان ایرانی غیر مقیم، زمینه را برای جذب و ماندگاری نیروی انسانی متخصص و استفاده از ظرفیت‌های آنان فراهم کرده است.
ایرانیان بیشتر به کجا مهاجرت می‌کنند؟
براساس داده‌های سالنامه مهاجرتی ایران، کشورهای دارای بیشترین جمعیت ایرانی (افراد متولد ایران) امارات متحده عربی، ایالات متحده آمریکا، کانادا، آلمان، انگلستان، ترکیه، سوئد، استرالیا، کویت، هلند، قطر، فرانسه، نروژ، اتریش، دانمارک، ایتالیا، عراق، سوییس و بلژیک هستند. آمارهای ‌سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد به‌طور کلی یک‌میلیون و ۳۰۱‌هزار و ۹۷۵ ایرانی به این کشورها مهاجرت کرده‌اند، درحالی ‌که در ‌سال ۱۹۹۰ آمار ایرانیان مهاجر در کل جهان ۶۳۱‌هزار و ۳۳۹ نفر بوده است. آمارهای جهانی همچنین می‌گوید غالب ایرانیان مهاجر تحصیلکرده و متخصص‌اند. وضع مهاجران ایرانی در کشورهای حوزه OECD یعنی کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی نشان می‌دهد اولین گروه شغلی در میان ایرانیان در این کشورها متخصصان هستند. سالنامه مهاجرتی ایران در ادامه در این‌باره نوشته است: «همچنین به‌طور کلی روند تعداد متخصصان از نیروی کار ایرانی در این کشورها صعودی بوده است و از ۲۵‌درصد در‌ سال ۲۰۰۰ به ۲۹.۶‌درصد در ‌سال ۲۰۱۵ افزایش یافته است. دومین گروه شغلی ایرانیان در این کشورها کارکنان ارایه خدمات و کارکنان فروش و بازاریابی بوده‌اند و کارکنان ماهر بخش کشاورزی و شیلات کمترین‌ درصد ایرانیان در بازار کار کشورهای OECD بوده‌اند.»

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه