روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۵ دي - شماره 4055

ایران درگیر بارش‌های سیل‌آسا؛

همدلی مردم و دولت در کمک به سیل زدگان

 روز سه‌شنبه دست‌کم ۱۰ نفر در جریان سیل و آبگرفتگی در استان‌های جنوبی کشور جان باخته‌اند.بر اساس گزارش منابع خبری، بارش‌های شدید باعث وقوع سیل و آبگرفتگی در ۱۴ استان این کشور شده است.
مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس گفت که در پی وقوع سیل و بارندگی چند روز گذشته در استان‌های فارس، کرمان و سیستان و بلوچستان شماری از شهروندان مفقود و شماری دیگر مجروح شده‌اند.
به گفته مهدی ولی‌پور، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، استان‌های بوشهر، هرمزگان، خوزستان، فارس، کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، زنجان، قزوین، خراسان جنوبی و آذربایجان غربی درگیر سیل هستند.
برخی مسئولان گفته‌اند که بارش‌های شدید چند روز گذشته به زمین‌های کشاورزی، زیرساخت‌های شهری و روستایی، راه‌های مواصلاتی، واحدهای مسکونی و در نهایت زندگی عادی مردم آسیب فراوانی رسانده است.
از همین رو پیش‌بینی می‌شود که فعالیت سامانه بارشی اخیر ، میلیاردها تومان خسارت برجای گذاشته باشد.
ولی‌پور گفته است که هلال احمر تاکنون برای بیش از ۳ هزار نفر اِسکان اضطراری فراهم کرده است و بیش از ۲۰ هزار نفر هم کمک‌های امدادی دریافت کرده‌اند.
تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد که نیروهای سازمان هلال احمر در حال برپایی چادر در سالن‌های ورزشی و کمک به خودروهای گرفتار در جاده‌های سیل‌زده هستند. یک مقام سازمان هواشناسی گفته است که انتظار می‌رود بارش‌ها تا روز جمعه ادامه داشته باشند.
بدی آب و هوا در روزهای گذشته نه تنها مناطق جنوبی بلکه کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس را هم تحت تاثیر قرار داده است. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، بارش شدید باران در امارات عربی متحده باعث وقوع سیل در این کشور شده است.
اگر چه  کشور در دهه گذشته با خشکسالی‌های پی‌درپی مواجه بوده اما سیل‌های منظمی را نیز تجربه کرده است.
مأموریت رئیسی به محرابیان
رییس‌جمهور، وزیر نیرو را به عنوان نماینده ویژه مامور کرد تا ضمن بازدید از مناطق سیل‌زده استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان، گزارشی از آخرین اقدامات انجام شده برای کمک و امدادرسانی به مردم در این استان‌ها ارائه کند. آیت‌الله سید ابراهیم رییسی با پیگیری وضعیت سیل‌زدگان استان‌های جنوبی، وزیر نیرو را مامور کرد تا به نمایندگی از رییس‌جمهور راهی مناطق سیل‌زده جنوب کشور شود.
همچنین غلامحسین اسماعیلی رییس دفتر رییس‌جمهور به نمایندگی از آیت الله رییسی در تماس‌های تلفنی جداگانه با استانداران استان‌های فارس، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان، آخرین اقدامات و تدابیر انجام شده برای رسیدگی به وضع سیل‌زدگان را جویا شد.
 اسماعیلی همچنین بر امدادرسانی سریع به سیل‌زدگان و انجام اقدامات جهادی با همکاری گروه‌های مختلف برای رفع آبگرفتگی و لایروبی معابر و منازل مسکونی و تامین اقلام مورد نیاز سیل‌زدگان تاکید کرد.
در این تماس‌ها مقرر شد استانداران خسارات وارده به مناطق مسکونی و باغات را برآورد کنند تا در جلسه آینده هیات دولت در خصوص نحوه جبران خسارت تصمیم‌گیری شود.
دستور مخبر برای آمادگی همه جانبه نیروهای امدادی برای کمک به سیل زدگان
معاون اول رییس جمهور در تماس با استانداران استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، فارس و کرمان بر لزوم بسیج امکانات برای کمک و رسیدگی فوری به سیل زدگان تأکید کرد.
محمد مخبر معاون اول رییس جمهور بر لزوم بسیج امکانات برای کمک و رسیدگی فوری به سیل زدگان در استان های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، فارس و کرمان تأکید کرد.مخبر در تماس های تلفنی با استانداران چهار استان درگیر سیل، ‌ضمن دریافت گزارشی از آخرین وضعیت این مناطق و میزان خسارات جانی و مالی، خواستار آمادگی همه جانبه نیروهای امدادی و به کارگیری تمام ظرفیت ها برای کمک به سیل زدگان و مهار سیل شد.
معاون اول رئیس جمهور همچنین با تأکید بر اینکه دستگاه های امدادی و نیروهای کمک رسان باید به صورت تمام وقت و تا پایان مشکلات در آماده باش کامل باشند، از استانداران این چهار استان خواست تمهیدات لازم را برای پیشگیری از بروز خسارات بیشتر و جبران آسیب ها و کاستن آلام مردم سیل زده در این مناطق بیاندیشند.
استانداران استان های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، فارس و کرمان نیز در این تماس های تلفنی گزارشی از آخرین وضعیت موجود، برآورد خسارات و اقدامات انجام شده برای امدادرسانی به سیل زدگان و رفع آبگرفتگی معابر ارائه کردند و از آماده باش کامل نیروهای امدادی برای مدیریت بحران خبر دادند.
دستور وزیرکشور برای رسیدگی فوری به وضعیت سیل‌زدگان
وزیر کشور به استانداران سیستان و بلوچستان، کرمان، فارس و هرمزگان دستور داد تا هر چه سریعتر به وضعیت هموطنان سیل‌زده رسیدگی کنند. احمد وحیدی با بیان اینکه سیل اخیر برای هموطنان عزیز در استانهای جنوبی کشور مشکلاتی را ایجاد کرده است، از استانداران چهار استان سیل زده خواست همه امکانات و ظرفیت‌های استانی‌شان را برای کمک به هموطنان سیل دیده بسیج کنند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه