روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۰ شنبه ۱۳ آذر - شماره 4031

محمدرضا علیمردانی:

به اختیار خودم از «شب های مافیا» نرفتم

 محمدرضا علیمردانی، بازیگر و صداپیشه باسابقه تلویزیون که اخیرا با «چهل تیکه»ای جدید به شبکه نسیم بازگشته است، از تجربه‌ گردانندگی در «شب‌های مافیا» گفت. او در بخشی از صحبت هایش همچنین از پیشنهادش به صداوسیما در راستای بهبود شرایط تلویزیون و پایان قهر هنرمندانی گفت که سال هاست کنار گذاشته شده‌اند.
این بازیگر، مجری و صداپیشه ابتدا درباره تغییرات برنامه «چهل تیکه» در فصل جدید و اینکه آیا قرار است علاوه بر محتوا، در اجرا هم متفاوت باشد؟ توضیح داد: با توجه به دو فصل گذشته که بنده حضور داشتم، این را تجربه کسب کردیم که اجراهای پلاتوی اول که تقریباً شکل استندآپ دارد، دیگر کافی است. چقدر باید خاطره را به همان شکل بیان کنیم. به غیر از ویژه نوروزمان، ما یک مجموعه ۹۰ قسمتی و یک مجموعه ۷۰ قسمتی داشتیم که در همه آنها این ساختار را رعایت کردیم؛ بنابراین این سری کمی آیتم طنز را کوتاه کردیم تا فرصت گفت‌وگو را از ما نگیرد؛ چون هم تایم زیاد می‌شد و هم اینکه فرصت گفت‌وگو با مهمانانی که خاطره‌های شنیدنی داشتند را از ما می‌گرفت؛ البته ما ضبط می‌کردیم ولی تایم برنامه بالا می‌رفت و متاسفانه از تایم گفت‌وگو حذف و حیف می‌شد. خلاصه در فصل جدید به پلاتوهای کوتاه و صرفاً خاطره‌انگیز اکتفا کردیم و بدون اینکه اجرا مفصل و طنز باشد و من با چند کاراکتر بازی کنم، صرفاً پلاتویی را می‌گویم که با شکل فصل قبل متفاوت‌تر و در عین حال ساده‌تر است.
علیمردانی در پاسخ به اینکه پیش‌بینی می‌کند «چهل تیکه» با تغییر ساختار و شکل اجرا، جذابیت و مخاطبانش را حفظ کند؟ می‌گوید: به هر حال ما آن مدل جاذبه را تجربه کردیم و دیدیم با انجام دوباره آن به تکرار مکرر می‌افتیم، به همین خاطر حذفش کردیم تا گفت‌وگوها را از دست ندهیم؛ یعنی این مدل را به مدل قبلی ترجیح دادیم. امیدواریم برنامه همچنان برای مخاطبان جذاب باقی بماند.
در این گفت‌وگو همچنین این پرسش را با محمدرضا علیمردانی مطرح کردیم که بعد از «شب‌های مافیا» با «چهل تیکه» بار دیگر به سمت برنامه‌ای می‌روید که فضایی متفاوت دارد و درواقع از گردانندگی در مسابقه‌ای که نیازمند مدیریت و کنترلی جدی روی شرکت‌کنندگان است، اجرای برنامه‌ای را بر عهده می‌گیرید که با حضور یک پیشکسوت نیاز به انعطاف بیشتری دارد؛ چگونه خود را با این تضاد هماهنگ می‌کنید؟
علیمردانی در این زمینه چنین پاسخ می‌دهد: «مافیا» یک بازی و گردانندگی بود؛ هر چند که در «چهل تیکه» هم من شکل اجرا نمی‌بینم و بیشتر میزبانی است. در «چهل تیکه» احساس می‌کنم میزبانِ بزرگترهایم، عزیزان، دوستان و هنرمندان و ورزشکارانی هستم که در برهه‌ای با زحماتشان خاطره ساختند. به نمایندگی از برنامه «چهل تیکه» و همه مردمی که با ما هم نظر هستند، به بهانه مرور خاطرات افراد، به گذشته آنها می‌رویم و زبان خودشان می‌شویم. در حقیقت یادی می‌کنیم از تاریخ گذشته و زحماتی که آن فرد کشیده و همچنین یادی می‌کنیم از برنامه‌هایی که زمانی در آن فضای پر از محرومیت، جنگ و فشار ساخته شدند و خاطره‌آفرینی کردند.
او می‌گوید: ما خودمان را مجبور کردیم اطلاعاتی در مورد مهمان‌های برنامه کشف کنیم که این کار دشواری زیادی هم دارد. به دلیل اینکه در مورد همه آنچه که در گذشته اتفاق افتاده است، اطلاعات به شکل جزئی وجود ندارد؛ البته تا حدودی وجود دارد ولی برای همه ندارد که این مسئله گاهی خیلی جذاب است. مثلاً ما تصویری را پخش می‌کنیم که توانستیم اطلاعات مختصری از آن کشف کنیم و مهمانی که در آنجا حضور دارد به ما اطلاعات بیشتر و دقیق‌تری می دهد. حتی برخی اشتباهاتی که در فضای مجازی و بعضا در ویکی‌پدیای افراد نوشته شده توسط صاحب و آفریننده آن خاطره اصلاح می شود.
این هنرمند که سال‌هاست علاوه بر بازیگری در عرصه‌های خوانندگی، صداپیشگی، اجرا و مدیریت دوبلاژ فعالیت دارد، درباره تجربه «مافیا» و دلیل رفتنش از این مسابقه، می‌گوید: مافیا برایم جذاب بود. اصلا «چهل‌ تیکه» و «مافیا» در یک زمان ضبط نمی شدند و من واقعاً به خواست خودم از مافیا بیرون نرفتم، بلکه ناچار شدم که بروم. وقتی مافیای جدید شروع شد، من سر سریال آقای نعمت‌الله بودم (دوستان تیم کارگردانی و تهیه‌کننده آقای ابوطالب) به من گفته بودند که به این زودی فصل جدیدی نخواهیم داشت، حتی در فصل قبلی که من حضور داشتم حالا نمی‌دانم مراجعی که مجوز صادر می کنند، گویا اینگونه خواسته بودند که مافیا آخرین فصل باشد. اگر دقت کرده باشید حتی مجبور کردند که عنوان را از شب های مافیا به آخرین شب های مافیا تغییر بدهند. مسلماً من هم با خود گفتم مافیا تمام شد، دیگر اجازه نمی‌دهند کار شود، با تأسف اینکه چه کار اشتباهی بود چون مردم خیلی استقبال می کردند به همین خاطر با خیال جمع سر کار آقای نعمت الله حاضر شدم، چون با ایشان وعده کرده بودم و مشغول سریال «حکم رشد» برای شبکه سه سیما شدم که دیری نپایید با من تماس گرفتند و گفتند آماده باش برای شب های مافیا! دوستان گفتند دوباره توانستیم مجوز بگیریم که من گفتم با توجه به این ذهنیت من سر سریال آقای نعمت‌الله هستم.او در تکمیل همین صحبت هایش می افزاید: در نهایت قرار شد با هماهنگی دو طرف این همکاری ادامه داشته باشد ولی متاسفانه زمان ها همخوانی نداشت؛ ضمن اینکه بنده در سریال سعید نعمت الله نقش اصلی داشتم، هرچند که برنامه‌ریز پروژه، جناب باقری خیلی محبت داشتند و با تیم مافیا راه آمد، با وجود حساسیت‌های آقای نعمت الله طوری برنامه‌ریزی شد که من به مافیا هم برسم و اصلاً می‌گفتند ما خودمان طرفدار مافیا هستیم، نمی شود شما نباشی؛ اما برنامه‌ریزی شب های مافیا نسبت به فصل های قبلی سنگین‌تر چیده شده بود و زمان بیشتری مرا می خواستند و متاسفانه نشد، به ناچار بنده هم سرکار ماندم که آن پروژه هم نقره‌داغمان کرد و کلا خوابید. آقای نعمت الله با مسئولان شبکه سه به اختلاف برخورد و پروژه را تحویل داد و گفت کار نمی کند، چون به ایشان توهین شده بود، در واقع توهین به کارگردان هم توهین به کل تیم بود؛ بنابراین به طور یک استثنا همه با هم از پروژه انصراف دادیم. با وجود اینکه یک ماه از تصویربرداری گذشته بود و یک چهارم سریال ضبط شده بود، تهیه کننده کار هم مهدی فرجی هر چه تلاش کرد نتوانست پروژه را به شبکه دیگری منتقل کند و راه حلی برای آشتی پیدا کند. به هر حال پروژه با تعدادی از هنرمندان خوب و عوامل حرفه ای از جمله خانم ها ثریا قاسمی، پریوش نظریه و آقای کامران تفتی و خیلی دوستان، از دست رفت.
وی ادامه می دهد: «حکم رشد»، کار زیبا و تمیزی بود. یک سریال پلیسی که حتی نماینده‌ پلیس هم همیشه سر ضبط حضور داشت و احساس رضایت داشت و می گفت بعد از سال ها در ژانر پلیسی یک سریال خیابان خلوت کن خواهیم داشت که متاسفانه این اتفاق برایش افتاد. مدیران شبکه سه فشارهایی آوردند، با وجود اینکه یک چهارم کار ضبط شده بود از سعید نعمت الله خواستند برخی پلان ها مجدد به گونه‌ای دیگر گرفته شود و یک چیزهایی از کارگردان خواسته بودند که به ایشان برخورد و ناراحت شد، البته حق هم داشت. اگر حق نداشت کل گروه پشتش نمی ایستادیم چون ما اول به خاطر کارگردان آمدیم، بعد تلویزیون. به هرحال حیف شد، به ویژه برای بنده که هم سریال نصفه و نیمه ماند و هم مافیا را که به قول خود سینمایی‌ها نماد برندش بودم، از دست دادم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه