روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۰ يکشنبه ۴ مهر - شماره 3986

طی یک بیانیه‌ در کنفرانس بزرگداشت احمدشاه مسعود در دانشگاه کمبریج انگلیس؛

احمد مسعود خواستار تشکیل نظام فراگیر در افغانستان شد

 فرمانده جبهه پنجشیر گفت: نظامی که تنها نماینده یک بخش از جامعه افغانستان باشد، غیرعملی بوده و شکست خواهد خورد.
«احمد مسعود»، رهبر جبهه پنجشیر با صدور بیانیه‌ای در کنفرانس بزرگداشت احمدشاه مسعود در دانشگاه کمبریج انگلیس ضمن انتقاد از طالبان، خواستار تشکیل دولت فراگیر در افغانستان شد.
مسعود در این کنفرانس با بیان اینکه مردم باید رهبران خود را انتخاب کنند، گفت: نظامی که تنها نماینده یک بخش از جامعه افغانستان باشد، غیرعملی بوده و شکست خواهد خورد.  مسعود در بخشی دیگری از اظهارت خود گفت: تاریخ افغانستان ثابت کرده که تشکیل دولت تنها براساس یک بخش از جامعه و تحمیل آن بر کل مردم ناکارآمد است. به گفته وی، مردم محلی باید قدرت انتخاب رهبران و پاسخگو کردن آنها را داشته باشند و این مدل از حکمرانی به نوعی طی قرن گذشته در افغانستان وجود داشته است. وی در ادامه ضمن انتقاد از عملکرد طالبان تاکید کرد: طالبان پس از به قدرت رسیدن در کابل، حقوق زنان را نادیده گرفته است. مسعود مدعی شد که طالبان افغانستان را به مکانی برای فعالیت تروریسم بین‌المللی تبدیل کرده است. وی خاطر نشان کرد که پس از به قدرت رسیدن، طالبان حقوق اساسی زنان از جمله حق تحصیل را از آنها گرفته و افغانستان را به مکانی برای فعالیت تروریسم جهانی تبدیل کرده است.
مسعود تاکید کرد: ما خواهان یک دولت فراگیری هستیم، دولتی که به حقوق زنان احترام بگذارد و نه تنها منزوی نباشد بلکه با تمام کشورهای دنیا رابطه حسنه داشته باشد. این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که طالبان در اواخر ماه گذشته میلادی موفق شده پنجشیر آخرین ولایت افغانستان را به کنترل خود در آورد.
  تماس تلفنی ۲ عضو کنگره آمریکا با احمد مسعود و حمایت از او
پنجشنبه دو عضو کنگره آمریکا در تماس تلفنی از مقاومت ملی افغانستان به رهبری احمد مسعود علیه طالبان قدردانی کردند.لیندسی گراهام و مایک واتز دو سناتور آمریکایی در تماس تلفنی با احمد مسعود رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان از تلاش های وی اعلام حمایت کردند.
این دو مقام آمریکایی در یک بیانیه مشترک گفتند: «گفت‌وگو با احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان افتخار و امتیاز بزرگی بود. از شنیدن تعهد مستمر وی برای مقاومت در برابر وحشیگری طالبان افغان و دفاع از حقوق و آزادی‌های اساسی بشر قدردانی می‌کنیم.”
آن‌ها ادعا کرده که کابینه و نیروهای طالبان شامل القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی است و به نفع آمریکاست که طالبان از سوی جامعه بین المللی مشروعیت پیدا نکنند.در بیانیه والتز و گراهام آمده‌ است: «ما از دولت بایدن می خواهیم در برابر هرگونه تلاش برای به رسمیت شناختن طالبان افغانستان به عنوان دولت افغانستان مقاومت کند و در برابر همه درخواست ها برای ارائه نمایندگی طالبان افغانستان در سازمان ملل مقاومت کند.” این درحالیست که پیش از این، پارلمان اتحادیه اروپا با صدور قطعنامه‌ای خواستار دعوت احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی، به اجلاس پارلمان و شورای اتحادیه اروپا شد.احمد مسعود نیروهای جبهه مقاومت ملی را در پنجشیر رهبری می‌کند. او پس از سقوط کابل به دره پنجشیر رفت. هرچند جبهه مقاومت و طالبان در ابتدا وارد مذاکره شدند؛ اما پس از شکست مذاکرات، طالبان حملات خود را به پنجشیر آغاز و پس از چندین روز دیگر اعلام کردند که این ولایت را به صورت کامل تصرف کرده‌اند. نیروهای مقاومت ملی اما می‌گویند که پنجشیر به صورت کامل سقوط نکرده است و مقاومت ادامه دارد.
  احمد مسعود کجاست؟
هفته پیش دفتر مطبوعاتی جبهه مقاومت تاکید کرد که رهبر مقاومت افغانستان در جای امن است. دفتر مطبوعاتی جبهه مقاومت افغانستان اعلام کرد که احمد مسعود، فرزند قهرمان ملی افغانستان در جایی امن به سر می‌برد. در بیانیه توییتری این جبهه آمده است: «احمد مسعود رهبر مقاومت افغانستان در جایی امن به سر می‌برد و نیروهای قهرمان در نقاط صعب‌العبور به مقاومت علیه تجاوز طالبان مزدور که افراد بی‌گناه را مورد شکنجه قرار می‌دهند، ادامه می‌دهند”. این جبهه تاکید دارد که کشتار افراد بی‌گناه توسط گروه طالبان نقض آشکار حقوق بشر است.قابل ذکر است که جبهه مقاومت ملی در حالی از ایستادگی در برابر طالبان سخن می‌گوید که تلاش‌ها برای ایجاد یک حکومت فراگیر جریان دارد.
در آخرین مورد عمران خان نخست وزیر پاکستان از گفت‌وگو با تاجیک‌ها، هزاره‌ها و ازبک‌ها خبر داد و امام علی رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان از حضور گروه‌های قومی در قدرت از جمله تاجیک‌ها حمایت کرد.طالبان تاکنون در مورد سخنان جبهه مقاومت، عمران خان و امام علی رحمان، واکنش رسمی نداشته‌اند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه