روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۴ شهريور - شماره 3979

گازرسانی به فاز دوم نیروگاه غدیر قشم تکمیل شد

فاز دوم نیروگاه گازی غدیر قشم برای تولید برق به همت شرکت گاز استان هرمزگان و منطقه ۶ عملیات انتقال گاز عملیاتی شد. به گزارش شانا، فواد حمزوی، مدیرعامل شرکت گاز استان هرمزگان در نشستی با مصطفی تندرو، مدیرعامل نیروگاه غدیر قشم گفت: با تلاش شبانه‌روزی همکاران ما در شرکت گاز استان هرمزگان و همکاری منطقه ۶ عملیات انتقال گاز، عملیات گازرسانی به فاز دوم نیروگاه غدیر قشم با موفقیت انجام و عملیاتی شد که تحقق این موضوع بی‌شک عینیت‌بخشی به نام‌گذاری امسال توسط مقام معظم رهبری به سال تولید، پشتیبانی و مانع‌زدایی‌هاست.
وی افزود: در شرایطی که کمبود برق در کشور حکمفرما بود، با انتقال معکوس حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار مترمکعب گاز در شبانه‌روز از سرزمین اصلی به جزیره قشم در نیمه اردیبهشت امسال، واحد دوم گازی نیروگاه نیز عملیاتی شد و هر دو واحد نیروگاه فعال و با حداکثر توان در حال تولید برق هستند.
مدیرعامل شرکت گاز استان هرمزگان اظهار کرد: این نیروگاه با توجه به شرایط محیطی و دمای هوا با ظرفیت ۲۸۵ مگاوات برق در حال تولید است و تاکنون بیش از یک میلیون مگاوات ساعت برق تولید کرده و به شبکه سراسری منتقل شده است.
در این نشست مقرر شد نسبت به تأمین گاز پایدار نیروگاه با خطوط انتقال گاز مطمئن در آینده، اقدام‌های لازم انجام شود.

بهره‌مندی از توان دانش‌بنیان‌ها در شرکت پایانه‌های نفتی
 شرکت پایانه‌های نفتی ایران در حال ارزیابی ساخت داخل تجهیز turbine meter و PD meter است که در صورت داخلی‌سازی این دو محصول ازسوی شرکت دانش‌بنیان داخلی، صنعت نفت کشور از شرکت‌های خارجی و تأمین‌کننده‌های غیربومی بی‌نیاز می‌شود.
به گزارش شانا، عباس اسدروز، مدیرعامل این شرکت‌ به همراه مدیران و رؤسای عملیاتی، با هدف بررسی توانمندی‌های داخلی در حوزه ساخت سیستم‌های اندازه‌گیری سیالات، از یک شرکت دانش‌بنیان داخلی زیرمجموعه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران بازدید کردند.
اسدروز در این بازدید با اشاره به لزوم پشتیبانی و رفع موانع تولید گفت: شرکت پایانه‌های نفتی ایران در کنار ایفای مسئولیت خطیر خود در حوزه ذخیره‌سازی، اندازه‌گیری و صادرات نفت خام و میعانات گازی، بر بومی‌سازی و روزآمد کردن تجهیزات با حمایت حداکثری از توانمندی‌های داخلی نیز تأکید دارد.
مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران اظهار کرد: راهبرد این شرکت حمایت از تولید و ساخت داخل کالا و تجهیزات مورد نیاز است و با تکیه بر توان سازندگان داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان، در حوزه‌های مختلف عملیاتی توانسته‌ایم به خودکفایی در تأمین و تجهیز قطعات دست یابیم.
اسدروز عنوان کرد: کارت‌های الکترونیکی سیستم‌های اندازه‌گیری نفت، شیر چهارراهه سامانه‌ صحت‌سنجی سیستم اندازه‌گیری نفت‌خام (پروور)، اکچویتور شیرآلات صنعتی و قطعات الکترونیکی و مکانیکی سامانه‌های اندازه‌گیری نفت با تلاش متخصصان شرکت و استفاده از توان داخل ساخته‌شده که صرفه اقتصادی قابل توجهی برای شرکت داشته است.
وی اظهار کرد: شرکت پایانه‌های نفتی ایران در حال ارزیابی ساخت داخل turbine meter و PD meter است و در صورت داخلی‌سازی این دو محصول ازسوی شرکت دانش‌بنیان داخلی، صنعت نفت کشور از شرکت‌های خارجی و تأمین‌کننده‌های غیربومی کاملاً بی‌نیاز شده و از بروز مشکلات احتمالی عملیاتی جلوگیری می‌شود.

مجری طرح تضمین جریان و بهبود تولید میدان نفتی مشترک آذر مطرح کرد؛
تداوم همکاری پژوهشگاه نفت
در بهبود تولید میدان آذر
 مجری طرح تضمین جریان و بهبود تولید میدان نفتی مشترک آذر اعلام کرد: طرح بهبود تولید و تضمین جریان میدان نفتی مشترک آذر در قالب پروژه سوم، پس از حصول نتایج موفق دو پروژه همکاری شرکت مهندسی و توسعه سروک آذر و پژوهشگاه صنعت نفت در میدان نفتی آذر در دستور کار مشترک دو طرف قرار گرفت.
به گزارش کائنات به نقل از شانا، صابر محمدی، مجری طرح تضمین جریان و بهبود تولید میدان نفتی مشترک آذر گفت: این میدان با بیش از چهار میلیارد بشکه ذخیره نفت درجا و تولید نفت سبک، از پیچیده‌ترین میدان‌های نفتی در سطح کشور و منطقه است که ساختار زمین‌شناسی ویژه و توالی لایه‌های پرفشار و کم فشار، حفاری در این میدان را به یکی از سخت‌ترین و پرچالش‌ترین حفاری‌ها تبدیل کرده است.
وی با تأکید بر اینکه ترکیب سیال میدان آذر حاوی درصد بالایی گاز سولفید هیدروژن و دی‌اکسیدکربن است، افزود: وجود این گازها، شرایط به‌شدت خورنده‌ای را در این میدان ایجاد می‌کند و این موضوع استفاده از آلیاژهای خاص مقاوم در برابر خوردگی را در تجهیزات درون‌چاهی، خطوط لوله و تأسیسات سرچاهی و فرآورش اجتناب‌ناپذیر کرده و از سوی دیگر، به‌دلیل خورندگی بالای سیال، عملیات اسیدکاری در چاه‌های این میدان با چالش و مشکلات عدیده‌ای همراه است.
مجری طرح تضمین جریان و بهبود تولید میدان نفتی مشترک آذر به شرایط تحریم در کشور اشاره کرد و گفت: در اوایل شروع اکتشاف و توسعه این میدان، مقرر شده بود از تجربه شرکت‌های بین‌المللی بزرگ در توسعه این میدان عظیم و پیچیده استفاده شود که به‌دلیل شرایط تحریمی، میسر نشد. در این زمینه بخش مهمی از فعالیت‌ها به پژوهشگاه صنعت نفت واگذار شد.
محمدی تصریح کرد: در راستای طرح بهبود تولید و تضمین جریان در میدان نفتی مشترک آذر، ۲ پروژه مجزا میان شرکت مهندسی و توسعه سروک آذر و پژوهشگاه صنعت نفت تعریف شد و از طرف دیگر، پروژه سوم نیز مورد تأیید این دو مجموعه قرار گرفته که قرار است با نهایی شدن قرارداد آن از اواخر شهریورماه به مرحله اجرایی برسد.
وی با بیان اینکه بیش از ۶ ماه است که پروژه نخست میان پژوهشگاه صنعت نفت و شرکت سروک آذر پایان یافته، اظهار کرد: هدف اصلی انجام این پروژه، بررسی رفتار ترمودینامیکی سیال پیچیده در گستره میدان، تعیین شرایط تشکیل رسوبات آلی آسفالتین و وکس و انتخاب بازدارنده مناسب رسوبات آسفالتین - وکس است.
مجری طرح تضمین جریان و بهبود تولید میدان نفتی مشترک آذر به دستاوردهای حاصل از این پروژه اشاره کرد و گفت: شناخت سیال و تعیین شرایط عملیاتی و بحرانی تشکیل رسوبات آلی در چاه‌های میدان از مهم‌ترین دستاوردهایی است که پس از پایان این پروژه به‌دست آمده است و از سوی دیگر با اجرایی کردن پروژه نخست، بازدارنده‌های بهینه رسوبات آسفالتین و واکس در این میدان تعیین شد و سازوکارهای اصلی تأثیرگذار میان رسوبات و بازدارنده‌ها نیز شناخته شد و در چاه‌های تولیدی این میدان تزریق پیوسته بازدارنده رسوب آسفالتین در حال انجام است.
*بهینه‌سازی پکیج‌های اسیدکاری در چاه‌های آذر
محمدی، آسیب‌شناسی عملیات اسیدکاری در چاه‌های میدان آذر و بهینه‌سازی فرمولاسیون پکیج اسید در عملیات اسیدکاری چاه‌های آتی را از مهم‌ترین اهداف پروژه دوم میان این دو مجموعه برشمرد و اظهار کرد: مطالعه و بررسی ظرفیت آسیب سازندی ناشی از سیال حفاری گلایکولی از بخش‌های مهم این پروژه است و در مرحله پایانی این پروژه، مطالعه آزمایشگاهی فرآیندهای ازدیاد برداشت پایه آبی با تکیه بر سیالات نوین در این حوزه انجام می‌شود.
وی ادامه داد: از مهم‌ترین دستاوردهای این پروژه می‌توان به بهینه‌سازی پکیج‌های اسیدکاری در چاه‌های مختلف میدان آذر اشاره کرد. برای نخستین بار در ایران، بسته‌های اسیدکاری پیش از تزریق و استفاده در میدان، از سوی آزمایشگاه انگیزش چاه در پژوهشگاه صنعت نفت بررسی و پس از مطالعه، عملکرد آنها در صورت نیاز بهینه‌سازی می‌شوند.
مجری طرح تضمین جریان و بهبود تولید میدان نفتی مشترک آذر اعلام کرد: در سال‌های گذشته، در عملیات اسیدکاری در میدان‌های مختلف، سیالات اسیدکاری بدون بررسی دقیق در میدان استفاده شده که سبب شکست در عملیات و مشکلات عدیده‌ای در فرآیند تولید از میدان شده است؛ از این‌رو پروتکل بررسی بسته‌های اسیدکاری در مرحله سنتز مواد و پیش از استفاده در میدان، برای نخستین بار در میدان آذر و با مشارکت موثر پژوهشگاه انجام شد که این موضوع تولید ایمن به همراه صرفه اقتصادی بالا را به همراه خواهد داشت.
محمدی تصریح کرد: در این زمینه، پژوهشکده مهندسی نفت پژوهشگاه با استفاده از دستگاه‌ها و آزمایشگاه‌های منحصربه‌فرد شرایط لایه‌های مورد نظر مخزن از لحاظ دما و فشار را شبیه‌سازی کرده و پارامترهای مؤثر در عملیات اسیدکاری را بررسی و تعیین کرد. برای مثال در مطالعه چاه ۱۳ میدان آذر بهینه‌سازی بسته اسیدی در کمترین زمان ممکن سبب ارتقای عملیات اسیدکاری، حذف لجن‌های آسفالتینی و ورود یکی از زیرلایه‌های مخزنی به مرحله تولید شده است.
وی به ادامه همکاری پژوهشگاه صنعت نفت و شرکت سروک آذر اشاره کرد و گفت: با توجه به نتایج مؤثر حاصل از دو پروژه نخست، پروژه سوم در راستای بهبود تولید در میدان آذر و با تمرکز بر بهینه‌سازی سیالات پیش‌تزریق و پس‌تزریق و همچنین رویکرد جدید امکان‌ استفاده از اسیدهای هیبریدی به جای سیالات قدیمی و معمول در عملیات اسیدکاری تعریف شده است.
مجری طرح تضمین جریان و بهبود تولید میدان نفتی مشترک آذر تصریح کرد: در بخش مهمی از این پروژه عملکرد مواد شیمیایی مختلف مورد استفاده در میدان مانند بازدارنده/ دیسپرسنت/ حلال رسوب آسفالتین، آنتی‌فوم، دمولسیفایر و بازدارنده خوردگی پیش از استفاده در میدان بررسی و دوز بهینه و مشکلات احتمالی در تزریق هر ماده نیز تعیین می‌شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه