روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۴ شهريور - شماره 3979

به همت پژوهشگاه صنعت نفت؛

خاک‌های آلوده مرکز انتقال نفت گندمکار پاکسازی می‌شود

پاکسازی ۲۰ هزار تن خاک آلوده به ترکیبات نفتی مرکز انتقال نفت گندمکار در شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه اصفهان با دانش فنی پژوهشگاه صنعت نفت و با استفاده از روش‌های دوست‌دار محیط زیست آغاز شده است.
به گزارش کائنات به نقل از شانا، حنیف خداوردی، مسئول پروژه پاکسازی خاک در منطقه گندمکار، به انباشت خاک‌های آلوده به ترکیبات نفتی در سایت پاکسازی خاک‌های آلوده در مرکز انتقال نفت این منطقه اشاره کرد و گفت: به‌دلیل شکستگی خط لوله در پارسال، مقداری خاک‌های منطقه به ترکیبات نفتی آلوده شده‌اند.
وی افزود: مسئولان اچ‌اس‌ئی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران به‌دلیل وسعت آلودگی در مرحله نخست در یک اقدام فوری همه خاک‌های آلوده به مواد نفتی را در بخشی از سایت مورد نظر جمع‌آوری کردند تا آلودگی به نقاط دیگر تسری نیابد.
مسئول پروژه پاکسازی خاک در منطقه گندمکار تصریح کرد: در گذشته پژوهشگاه پاک‌سازی خاک‌های آلوده به مقدار ۱۰ هزار تن را نیز در دستور کار خود داشته است، اما در این پروژه، پاک‌سازی ۲۰ هزار تن خاک آلوده از سوی کارفرما به پژوهشگاه صنعت نفت واگذار شده است.
خداوردی اظهار کرد: در مرحله نخست این پروژه، به‌دلیل وجود سنگ‌های درشت در خاک موجود، جداسازی این قطعات در دستور کار قرار گرفت تا اینکه در نهایت پاک‌سازی خاک را بدون وجود این قطعات آغاز کنیم. در پاک‌سازی خاک‌های مرکز انتقال این منطقه از فناوری بایوپایل استفاده می‌شود که در این روش با کمک میکروارگانیسم‌های بومی تجزیه‌کننده ترکیبات نفتی، ترکیبات آلاینده در مدت زمانی مشخص تبدیل به آب، دی‌اکسیدکربن و زیست‌توده می‌شوند.
به گفته وی، سازمان محیط زیست به‌عنوان مرجع اصلی ناظر بر این‌گونه فعالیت‌ها در کشور همواره پژوهشگاه صنعت نفت را به‌عنوان برندی در این زمینه می‌شناسد.
خداوردی ادامه داد: در گذشته پژوهشگاه صنعت نفت تجربه‌های مشابهی در زمینه پاک‌سازی خاک‌های آلوده به مواد نفتی را با روش لندفارمینگ در جزیره سیری و با روش بایوپایل در منطقه خانگیران و پالایشگاه شازند در برنامه‌های خود داشته است که خوشبختانه در همه این مناطق پروژه‌ها با موفقیت انجام شده است. در روش لندفارمینگ آبیاری و هوادهی با مکانیسم‌هایی شبیه کشاورزی سنتی و در روش بایوپایل به‌صورت مکانیزه انجام می‌شود.
وی بایوپایل را وابسته به شرایط اقلیمی دانست و در این زمینه گفت: از آنجا که این روش فرآیندی بیولوژیک محسوب می‌شود، کاملاً تحت تاثیر شرایط اقلیمی است؛ از این‌رو این‌گونه فرآیندها باید در فصل‌های مناسب و با زمان‌بندی دقیق انجام شود.
مسئول پروژه پاکسازی خاک در منطقه گندمکار اعلام کرد: پژوهشگاه صنعت نفت در پاک‌سازی خاک‌های آلوده به مواد نفتی در مرکز گندمکار نیز همانند منطقه خانگیران و پالایشگاه شازند از روش بایوپایل استفاده کرده است، اما در روش جدید خود تغییراتی را در سیستم هوادهی و آبیاری خاک ایجاد کرده تا فرآیند به‌صورت بهینه‌تر اجرایی شود.
خداوردی تصریح کرد: انجام و اجرایی کردن این پروژه به‌طور حتم با همکاری و تعامل میان مجموعه‌های مختلف میسر است، از این رو نباید زحمات مسئولان اچ‌اس‌یی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران و مدیران حفاظت محیط زیست را در پیشبرد اهداف این پروژه نادیده گرفت.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه