روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۴ شهريور - شماره 3979

برای اولین بار در ایران؛

تولید نیروگاه‌های مقیاس کوچک از مرز ۱۱۰۰ مگاوات عبور کرد

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: برای اولین بار در کشور تولید نیروگاه‌های مقیاس کوچک از مرز ١١٠٠ مگاوات عبور کرد.
در سال گذشته تولید نیروگاه های مقیاس کوچک، بیش از دو درصد برق کشور را تأمین و کمک خوبی به گذر از پیک تابستان و شرایط دشوار زمستان در سال ۱۳۹۹ داشت. از ابتدای سال جاری تا تیر ماه این نیروگاه ها بیش از ۱۷۰۰ گیگاوات ساعت انرژی تولید کرده اند که رشدی ۹.۵ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد.  با ادامه روند توسعه و احداث این نیروگاه ها، پیش بینی می شود نسبت تولید به ظرفیت فعال این نیروگاه ها در تابستان جاری به ۶۵ درصد افزایش یابد.  این نیروگاه ها با دارابودن راندمان بالاتر از میانگین راندمان نیروگاه های حرارتی شبکه و نزدیک بودن به محل مصرف علاوه برتامین برق، مزایایی از جمله کاهش تلفات و بهبود کیفیت توان را دارند. مصطفی رجبی مشهدی در این باره اظهار کرد: متوسط تولید نیروگاه‌های مقیاس کوچک به ۱۰۶۹ مگاوات رسید که رکورد جدید و قابل توجهی محسوب می‌شود.
به گفته وی حداکثر تولید نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور ۴۲۱ مگاوات و متوسط تولید این نیروگاه‌ها ۲۱۲ مگاوات بوده است.
با توجه به ظرفیت های جدید در دست احداث در سال جاری، پیش بینی شده که سهم انرژی تولیدی نیروگاه های مولد مقیاس کوچک به ۲.۵ درصد از کل تولید نیروگاهی کشور برسد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه