روزنامه کائنات
7

شهرستان

۱۳۹۹ سه شنبه ۲۲ مهر - شماره 3763

بهره دهی 101 درصدی چاه های نفت و گاز شركت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان

  مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان از تحقق 101 درصدی برنامه های تولید نفت و گاز این شرکت در 6 ماهه نخست سالجاری خبر داد .
جلسه پیش بینی بهره دهی 5 ساله چاه های نفت و گاز این شرکت برای نیمه ی دوم سال 1399 با حضور مهندس احمد محمدی مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در ساختمان مرکزی شماره یک برگزار شد .
در این جلسه که بمنظور رعایت پروتکل های بهداشتی با حضور تعداد اندکی  از مدیران و کارشناسان فنی و عملیات شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان برگزار شد و سایر مدیران و کارشناسان فنی و عملیات شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب نیز با سیستم ویدئو کنفرانس در مباحثات حضور داشتند ، وضعیت تولید شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان در نیمه ی اول و دوم سالجاری مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت .
مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان طی سخنانی با اشاره به تحقق کلیه ی تعهدات این شرکت در نیمه ی نخست سالجاری اظهار داشت : علیرغم مشکلات فراوان ناشی از انتشار ویروس کرونا ، گرمای شدید تابستان و بحث های تحریمی توانستیم با همکاری صمیمانه و تلاش های مجاهدانه همه ی همکاران در همه ی بخش های سازمان ، تعهدات تولید نفت و گاز را عملی و محقق سازیم .
مهندس قباد ناصری افزود : علیرغم مشکلات فراوانی که از نظر بعد مسافت ، پراکندگی تأسیسات عملیاتی ، وجود رودخانه ها و دریاچه های آب شیرین و تلاقی خطوط لوله با این منابع مواجه ایم توانستیم ضمن عمل به کلیه تعهدات تولید ، 1 % نیز بیشتر نفت و گاز تولید نماییم و از این رو برآیند تولید این شرکت 101 % و مثبت اعلام می شود .
لازم به توضیح است در ادامه این نشست تخصصی ، مسایل و مشکلات مربوط به تولید از کلیه ی میادین و مخازن نفت و گاز این شرکت از سوی کارشناسان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و برنامه تولید این شرکت برای نیمه ی دوم سال 1399 مورد تصویب قرار گرفت .
شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان یکی از شرکت های 5 گانه بهره بردار تابع شرکت ملی مناطق نتفخیز جنوب است که براساس برنامه تولیدی تکلیفی ابلاغی از سوی شرکت ملی نفت ایران ، راهبری و مدیریت مخازن و میادین نفت و گاز شمال استان خوزستان و بخش های از استان های ایلام و لرستان را در حوزه ی به وسعت تقریبی 27000 کیلومتر مربع بر عهده دارد .

تولیدکنندگانی که در بازار فولاد ذوب می‌شوند
 ماه گذشته بود که در جریان بازدید نمایندگان مجلس و مسئولین امر، عنوان «مافیای فولاد» مطرح شد، عنوانی که پس از مدتی تیتر بسیاری از خبرها قرار گرفت و در پی آن گزارش‌ها و اخبار متعددی در سطح کشور منتشر شد؛ در این گزارش موضوع مشکلات تهیه فولاد برای تولیدکنندگان قزوینی بررسی شده است.
در راستای حل مشکل تولیدکنندگان، مسئولین در جلسات اعلام کردند که مشکل تأمین مواد اولیه واحدهای تولیدی از جمله فولاد حل شده است، بعد از یک ماه با تولیدکنندگان تماس گرفتیم تا پیگیری کنیم که آیا مشکل تهیه فولاد حل شده است یا خیر. تولیدکنندگان عنوان کردند نه‌تنها مشکل حل نشده بلکه افزایش قیمت فولاد از افزایش قیمت دلار پیشی گرفته است.
مدیران واحدهای تولیدی که سرمایه خود را برای تولید و اشتغال‌زایی در داخل کشور گذاشته‌اند از این امر گله‌مند هستند که چرا مسئولین امر بعد از سرکشی از شرکت‌ها سراغی از آن‌ها نمی‌گیرند، فقط  می‌آیند فیلم و عکس تهیه می‌کنند، می‌روند و پس‌ازآن مشکلات واحدها را فراموش می‌کنند.
مهدی حسنی، عضو هیئت‌مدیره شرکت ابداع البرز می‌گوید: از ابتدای فعالیت خود در عرصه صنعت تلاش کردیم تا از اداره صنعت کدبورسی بگیریم و ورق آهن موردنیاز خود را از بورس کالا تهیه کنیم ولی این فرآیند سه‌ساله است و بروکراسی سخت و پیچیده‌ای دارد که اغلب متقاضیان از خرید کالا در بورس پشیمان می‌شوند.
وی ادامه می‌دهد: اختلاف قیمت ورق آهن در بورس کالا و بازار آزاد فاحش و ۲.۵ برابر است قیمت هر کیلو آهن دولتی ۱۲ هزار تومان و در بازار آزاد نیز ۳۰ هزار تومان است که باید نام این حباب قیمتی را رانت بگذاریم. چون عده‌ای با دلال‌بازی موجب بر هم ریختن تعادل قیمت در بازار می‌شوند و همه این‌ها به ضرر تولیدکننده است.
این تولیدکننده تشریح می‌کند: مسئولین امر نیز هیچ نظارت و کنترلی روی این بازار ندارند و ما از سطح استان ناامید شدیم و مواد اولیه واحد تولیدی خود را از بازار آهن تهران تهیه می‌کنیم البته در بازار آزاد هم با مشکل مواجه هستیم. برای نمونه کالای موردنیاز خود را می‌خریم و پول آن را نقد حساب می‌کنیم ولی آن‌ها تعلل کرده و درنهایت کالا را به نرخ زمان بارگیری محاسبه کرده و هزینه اضافی طلب می‌کنند و ما نیز ناچاریم این هزینه را بپردازیم چون راهی به‌غیراز آن نداریم.
وی می‌گوید: بازار استیل هم با مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کند و قیمت‌ها از ۲ هفته قبل ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش داشته است و منطقی نیست که مسئولین بگویند خرید نکنیم چون من به‌شخصه به‌عنوان مدیر یک واحد تولیدی ۴۰ کارگر دارم و مجبورم تولید را حفظ کنم.
حسنی اشاره می‌کند: فلزات ازجمله کالاهای اساسی بخش صنعت محسوب می‌شوند. استنباط بنده این است کسانی هستند که هر روز با هر تنش در بازار، بار روانی ایجاد می‌کنند و در نرخ ارز و کالاهای اساسی حوزه تولید تأثیر می‌گذارند، متأسفانه در بازار دلال‌ها می‌کنند بیشتر موج‌سواری می‌کنند.
عزیزالله افضلی رئیس سازمان صمت استان قزوین به ایسنا می‌گوید: سهمیه‌های تخصیصی از تهران مدیریت می‌شود و یکسری اتفاقات در سهمیه‌بندی افتاده است و این سهمیه‌ها را معاونت امور سرمایه وزارت صمت بر اساس یکسری شاخصه‌ها به واحدها تخصیص می‌دهد، حالا برخی مشکلات به وجود آمده و قرار است با حضور وزیر جدید صمت اتفاقاتی رخ دهد که امیدواریم این اتفاقات به نفع صنایع فولاد و فولاد استان باشد؛ ما هم منتظریم ببینیم چه اتفاقی می‌افتد.
وی ادامه می‌دهد: بازار آزادی وجود ندارد چون فولاد به‌صورت سهمیه‌بندی از طریق بورس عرضه می‌شود و یکسری افراد و واحدهایی وجود دارند که از شرکت فولاد مبارکه طلب دارند و به‌جای طلب خود محصول می‌گیرند، متأسفانه چون خودشان مصرف‌کننده نهایی محصول نیستند آن را در بازار آزاد می‌فروشند و واحدهایی که سهمیه آن‌ها نسبت به تولیدشان پایین است مابقی را از بازار آزاد تهیه می‌کنند.
رئیس سازمان صمت استان قزوین بیان می‌کند: یکی از مباحث وزارت صمت این است که این وضعیت را ساماندهی کند و سهمیه‌ها را بر اساس ظرفیت‌ها تخصیص دهد ضمن اینکه امسال بحث جهش تولید مطرح‌شده و واردات برخی از کالاها ممنوع شده است و با توجه به اینکه برخی از کالاها مواد اولیه واحدهای تولیدی هستند میزان مصرف فولاد در کشور افزایش‌ یافته است.
بر اساس میزان افزایش تقاضا، میزان تولید واحدهای فولادی افزایش پیدا کرده و بایستی سهمیه‌های تخصیصی نسبت به ظرفیت‌های موجود افزایش پیدا کند. وزارتخانه در حال بررسی است که به زودی ابلاغ خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه