روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۲ يکشنبه ۲۷ اسفند - شماره 4567

وزیر تعاون تشریح کرد:

تلاش دولت برای تامین و تضمین زندگی متناسب برای کارگران


 وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: از سال ۱۴۰۱ به بعد یارانه‌ها افزایش پیدا کردند و این اتفاق باعث شد به ۲ شکل مستقیم و غیرمستقیم دولت تلاش کند تا حداقل‌ها به شکلی تامین و تضمین شود تا یک کارگر بتواند زندگی متناسبی داشته باشد.
«صولت مرتضوی» اعلام کرد: آن تعداد از خانواده ها که خانواده چهار نفری بودند، سال ۹۷ از سبد معیشت ۵۷ درصد استفاده کردند. یعنی حداقل حقوق‌شان معادل ۵۷ درصد سبد معیشت بوده است. آن خانواری که ۳.۳ نفره بودند که بٌعد خانوار مصوب مرکز آمار ایران است، ۵۵ درصد استفاده کردند. سال ۹۸ دوباره به همین شکل مصارف اتفاق افتاد.
وی تاکید کرد: سال ۹۹ خانوار چهار نفره ۶۳ درصد و خانوار ۳.۳ نفره ۶۰ درصد از سبد معیشت خود استفاده کردند. در سال ۱۴۰۰ این عدد برای خانوار چهار نفره به ۶۳ درصد و خانوار ۳.۳ نفره به ۶۱ درصد رسید.
وزیر تعاون افزود: این دولت در نخستین تصمیم خود یک گام بزرگ برداشت و در سال ۱۴۰۱ تصمیم گرفته شد که حداقل دستمزدی که متناسب با سبد معیشت است، به ۷۵ درصد برای خانواده چهار نفره و ۷۳ درصد به خانواده ۲ نفره برسد.
وی تصریح کرد: برخی می‌گویند چرا این عدد ۱۰۰ درصد نیست. باید بگویم یک دلیل مهم دارد و دلیلش این است که اساسا کارفرما به کارگر خود ۱۵ درصد حقوق در سال پرداخت می‌کند. این بخشی از سبد را پوشش می‌دهد و بخش دیگر یارانه مستقیمی است که دولت پرداخت می‌کند.
مرتضوی افزود: از سال ۱۴۰۱ به بعد یارانه‌ها افزایش پیدا کردند و این اتفاق باعث شد به ۲ شکل مستقیم و غیرمستقیم دولت تلاش کند که حداقل‌ها به شکلی تامین و تضمین شود تا یک کارگر بتواند زندگی متناسبی داشته باشد.
دلیل دیگر این است که بعد شاغلان در خانوار یک نفر نیست. بر اساس گزارش‌هایی که مراکز رسمی اعلام کردند، ۱.۲ درصد است. این مساله توانسته است قدری آلام و مشکلات کارگران را رفع کند. 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه