روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۲ يکشنبه ۲۰ اسفند - شماره 4562

در نشست خبری ویژه برنامه‌های رادیو مطرح شد؛

فرزاد حسنی مجری تحویل سال تلویزیون و رادیو


  فرزاد حسنی و علیرضا جاویدنیا اجرای برنامه‌های سال تحویل شبکه‌های رادیویی جوان و ایران را بر عهده دارند.
نشست خبری ویژه برنامه‌های نوروزی و ماه مبارک رمضان معاونت صدا با حضور حمیدرضا افتخاری مدیر شبکه رادیویی صبا و مسعود کاویانی، مدیر شبکه معارف روز شنبه ۱۹ اسفند در سالن جلسات ساختمان شهدای رادیو برگزار شد.
مدیر شبکه رادیویی صبا در این نشست با اشاره به اجرای فرزاد حسنی در رادیو گفت: برنامه شبکه نسیم تولیدی و ضبطی است و اگر نیاز به حضور زنده باشد با توجه به نزدیک بودن استودیوها پاسکاری می‌کنند.
فرزاد حسنی، آرزو جعفرپور و پیمان طالبی از ساعت ۲۲ شب قبل از نوروز تا ساعت ۱۰:۳۰ صبح روز عید برنامه «سحر سال سه» را در رادیو جوان اجرا می‌کنند.
وی با بیان این‌که همه شبکه‌ها برنامه‌های نوروزی و رمضانی دارند افزود: رادیو صبا حجم برنامه‌های نوروزی اش از برنامه‌های رمضانی‌اش بیشتر است. به صورت میانگین شبکه ها ۸ ساعت برنامه نوروزی دارند که بین ۵ تا ۱۰ ساعت متغیر است. امسال برنامه‌های افطار و عصرگاهی نوروز با هم تلفیق شدند.
افتخاری با یادآوری این‌که زمان سال تحویل نزدیک به سحر است اظهار کرد: برنامه سال تحویل رادیو ایران و رادیو جوان از شب ۲۹ اسفند شروع می‌شود.‌ علیرضا جاویدنیا مجری رادیو ایران در برنامه «سال شیرین» یک مهمانی بزرگ با حضور چهره‌های رادیویی را برگزار می‌کند. امیر نوری در این برنامه حافظ خوانی می‌کند. وی افزود: رادیو تهران برنامه «اینک بهار» را برای سال تحویل دارد که امیر تاجیک، خواننده مهمان آن است. علیرضا بیرانوند مهمان رادیو صبا می‌شود و مهمان رادیو فرهنگ عباس محبی است.
رادیو جوان با برنامه سحرگاهی خود در ۳۰ شب از حرم اباعبدالله حسین (ع) در کربلا معلی مهمان شنوندگان خواهد بودمسعود کاویانی، مدیر شبکه معارف نیز در ادامه جلسه شعار رادیو در ایام ماه رمضان و نوروز را «همدلی مومنانه و آیین مهربانی» عنوان کرد و گفت: این دو محور را همه شبکه‌ها در نظر گرفته‌اند. امسال ۴ هزار و ۷۹۴ برنامه به مناسبت ماه رمضان پخش می‌شود که شامل ۲۴۹ عنوان و بیش از ۳ هزار ساعت محتوا است. شبکه‌ها در مجموع ۴۷۳ ساعت برنامه تلاوت قرآن دارند.
وی با اعلام این خبر که امسال نیز برنامه‌های سحر و افطار از امامزاده صالح، شهر ری، برخی مساجد و… به صورت مستقیم پخش می‌شود گفت: رادیو جوان با برنامه سحرگاهی خود در ۳۰ شب از حرم اباعبدالله حسین (ع) در کربلا معلی مهمان شنوندگان خواهد بود.
مدیر شبکه معارف سیما درباره سیاست و اهداف کلی رادیو در ماه رمضان توضیح داد: مواسات و همدلی مومنانه و خدمت به خلق الله، ترویج فرهنگ و آداب مهربانی و سنت‌های پرشکوه ایرانی اسلامی، فرهنگ‌سازی صلح و سازش و کمک به حل مشکلات و مناقشات خانوادگی و اجتماعی، همدلی و وحدت مسلمین از جمله اهداف کلی ما است. صبر راهبردی و مقاومت در برابر نظام سلطه و استکبار، ترویج سفره‌های ساده افطار در خانه‌ها، مساجد و محله‌ها، نشاط معنوی در خانواده و برپایی جلسات تلاوت‌های خانوداگی و فامیلی از دیگر اهداف رادیو است. کاویانی افزود: همچنین پایگاه صدای قرآن در بانک جامع تلاوت تحقیق و ترتیل کشور بیش از ۲۰ هزار قطعه دارد که توسط قاریان ماندگار و بزرگ جهان اسلام تلاوت شده‌است. پایگاه دعا و نغمه‌های مذهبی در برنامه کاربردی ایران صدا نیز قابل بهره گیری از سوی مخاطبان است. کتاب گویای نهج البلاغه با صدای حسن سلطانی نیز در سایت ایران صدا قابل دریافت است حمیدرضا افتخاری مدیر رادیو صبا نیز افزود: رادیو اقتصاد با برنامه «پیشکش بهار» با اجرای ژاله اکبری و علیرضا بختیاری از ساعت ۵ صبح در خدمت مخاطبان خواهد بود. رادیو تهران با «اینک بهار» از ساعت ۵ صبح به مدت ۴ ساعت با حضور وزیر علوم و امیر تاجیک پخش می‌شود. همچنین رادیو صبا با برنامه «یک دو سه بهار» با اجرای محمد قریب یناه، لاله جلال آبادی و مهدی پر میزبان هنرمندان خواهد بود.
وی ادامه داد: رادیو فرهنگ «سال نو و حال نو» را با اجرای دانیال معنوی و سکینه آران پخش خواهد کرد. رادیو ورزش «توپ تحویل سال» را با اجرای اختر زورقچیان، محمدرضا منصوریان و غلامعلی پیرایرانی تقدیم شنوندگان خواهد کرد. در ایام نوروز «صبح عید با شما» و «دور هم باشیم» در رادیو ایران، «لاله سیاه»، «کلارا و خورشید» و «شب رویایی» در رادیو ایرانصدا پخش خواهد شد. شهر زیبا، سنگلج و تالار وحدت نیز در رادیو تهران پخش خواهد شد. افتخاری ضمن بیان اینکه رادیو همواره از افراد چهره و پیشکسوت بهره‌برده است، گفت: افرادی نظیر محمد صالح علا خودشان برخی برنامه‌ها را نمی‌پسندند و البته که تا جایی که می‌دانم وضعیت جسمی مناسبی ندارند. چهره‌ها اگر برنامه‌ای را نپسندند در آن شرکت نمی‌کنند.  وی افزود: الان سبد رسانه‌ای مخاطبان متفاوت شده و مخاطب محصولش را از یک یا دو شبکه برمی‌دارد. اما در تلویزیون مخاطب از برنامه‌ای به برنامه‌ای دیگر مهاجرت می‌کند. در رادیو یک برنامه نمی‌تواند خودش را در دل آحاد جامعه جا کند.

مکتب هنری خلیج فارس را رونق می‌بخشیم
جذب گردشگر با عودنوازی
  مدیرعامل منطقه آزاد قشم با اشاره به تاثیر برگزاری جشنواره عودنوازی در جذب گردشگر این جزیره گفت: در تلاش هستیم گردشگری و مکتب هنری خلیج فارس را با برگزاری چنین رویدادهایی در قشم رونق بدهیم.
عادل پیغامی در جمع خبرنگاران درباره هدف از برگزاری جشنواره ملی عودنوازی قشم اظهارداشت: در جزیره زیبا و جهانی قشم هستیم، جایی که یک امتداد تاریخی، هویتی و تمدنی بیش از حدود یکهزار و ۶۰۰ سال دارد که می‌توان بازیابی کرد. جزیره‌ای که شاید جزو معدود کانون‌های ارتباطات میان فرهنگی منطقه غرب آسیا تلقی شود. در این یکهزار و ۴۰۰ سال از سمت کشورهای اسکاندیناوی تا شرق دور و آسیای دور مانند چین تا اینجا نشانه‌ها، گفت و گوها، تعاملات و ارتباطات میان فرهنگی داریم. وی گفت: این هویت و تمدن تاریخی ایران در خلیج فارس، منطقه جنوبی ایران در ایران بزرگ فرهنگی، به نظرم کانونش در جزیره قشم می‌تپد، وقتی که عناصر فرهنگی و تمدنی جنوب ایران را در کنار هم قرار می‌دهیم، چیزی به نام مکتب هنری خلیج‌ فارس تداعی می‌شود، در همه عناصر، مولفه‌ها و عرصه‌های هنری می‌توانیم مشاهده کنیم.
پیغامی افزود: یکی از مهمترین این عرصه‌ها که همیشه قلب و جان مردمان جنوب و به خصوص قشم تلقی می‌شود، در این پویایی و نشاط، موسیقی بوده و در آن موسیقی هم مقوله عود یکی از سازهای اصیل این عرصه و این مرز و بوم در ایران و در حوزه خلیج فارس است.
مدیرعامل منطقه آزاد قشم بیان کرد: همه این موارد و ویژگی‌ها در کنار هم قرار گرفت و استعدادهای موجود در تک تک روستاهای قشم، در میان نوجوانان و جوانان، اساتید و پیشکسوتان این جزیره و کارگاه‌های سازسازی و در زندگی روزمره مردم قشم، مراسم و جشن‌های آنان که با ساز عود عجین است، ما را بر آن داشت که بعد از سالیان یک نقیصه‌ و کمبودی که احساس می‌کردیم وجود دارد را در قالب جشنواره ملی عودنوازی قشم ترتیب بدهیم. وی اظهارداشت: در این رویداد، یک مجموعه‌ای از استعدادیابی، رقابت و آموزش، مجموعه‌ای از حضور اساتید بنام و صاحب سبک کشورمان که برای جزیره قشم یک فرصت بسیار بی‌نظیری بود و تعامل و گفت و گویی که بین جوانان و نوجوانان با این اساتید در قشم، شکل گرفت، خدا را شاکریم و امیدواریم این جشنواره ادامه و ابعاد بین‌المللی خود را پیدا کند و بتواند مجموعه‌ها و استعدادهای دیگری را دور یکدیگر جمع کند و به نوعی مکتب هنری خلیج فارس را در قشم بتوانیم با برگزاری چنین رویدادهایی رونق بدهیم، این آغازی است، پایان نیست و علاقه‌مند هستیم که آن را ماه به ماه با رویدادهای متناسب و مرتبط ادامه بدهیم و سال آینده جشنواره را قوی‌تر برگزار کنیم. پیغامی خاطرنشان کرد: من خواهان تداوم برگزاری جشنواره عودنوازی قشم هستم و آن را وظیفه و تکلیفمان در بخش فرهنگی منطقه آزاد قشم می‌دانیم اما به نظر می‌رسد که باید یک همت همگانی اتفاق بیفتد. اصل مطالبه باید از اساتید، هنرمندان و مردم باشد، ما فقط خادم و کمک حال این رویداد باشیم.
نقش جشنواره عودنوازی در جذب گردشگر
مدیرعامل منطقه آزاد قشم در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره نقش جشنواره عودنوازی در جذب گردشگر در این جزیره اظهارداشت: جزیره زیبا و جهانی قشم، یکی از عرصه‌های فعالیت، نشاط و پویایی آن در حوزه گردشگری است، در این جزیره چند برابر بسیاری از نقاط کشور، گردشگر داریم، اگر آمار گردشگران دو شهر زیارتی مهم مشهد و قم را محاسبه نکنیم، شاید آمار و تعداد گردشگرانی که در طول سال و در ایام خاص در جزیره قشم سفر می‌کنند، رتبه سوم یا حداکثر چهارم را داشته باشند که نشان دهنده اهمیت بحث گردشگری است.
وی گفت: گردشگران می‌توانند، ۱۷ نوع گردشگری از جمله دریایی، تجاری، تفریحی و موسیقی را در جزیره قشم تجربه کنند که موسیقی یکی از موارد مورد توجه ماست. علاوه بر اینها برای ۱۵،۱۶ نوع دیگر گردشگری، معتقدیم وقتی که گردشگران در این جزیره حضور پیدا می‌کنند، باید از فرهنگ و هنر جزیره بهره‌مند شوند و طبیعتا موسیقی جزیره هم یکی از انواع گردشگری است، به همین دلیل هم در گردشگری موسیقی، این جشنواره برای ما یک محفل و رویدادی برای بسیاری اقدامات است و امیدواریم بتوانیم با موسیقی و ساز عود، گردشگری‌های دیگر را رونق ببخشیم.
به گزارش ایرنا، نخستین جشنواره ملی عودنوازی قشم در راستای ایجاد زمینه فعالیت‌های هنری در حوزه عودنوازی و ارتقای سطح فرهنگی مرتبط با موسیقی منطقه با توجه به فرهنگ موسیقایی خلیج فارس و رواج ساز عود (بربت) در زندگی اقوام ساکن در سواحل جنوبی ایران، اسفندماه امسال در دو رده سنی جوان (تا ۱۸ سال/ متولدین ۱۳۸۴ و پس از آن) و بزرگسال (متولدین ۱۳۸۳ و قبل آن) در دو بخش دستگاهی و نواحی، در مقیاس ملی (سراسر کشور) به صورت رقابتی و در دو مرحله برگزار شد.
علی ثابت‌نیا رئیس، ارسلان کامکار دبیر هنری، کیوان فرزین مدیر اجرایی این جشنواره بودند که اختتامیه آن ۱۸ اسفندماه در جزیره قشم برگزار شد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه