روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۲ يکشنبه ۲۰ اسفند - شماره 4562

یادی از ستاره تابناک موسیقی تاجیکستان «شاه پناهم بده»


  یکی او را ستاره تابناک موسیقی تاجیکستان دانست؛ دیگری او را «موذن زاده» تاجیکستان خواند و یکی هم با خواندن شعر «هنگام محرم شد» در عزای امام حسین(ع) اشک ریخت.
 ۲۰ روز پیش (۲۹ بهمن) یکی از خوانندگان سرشناس موسیقی تاجیکستان به نام دولتمند خالُف که ۷۴ بهار را در زندگی تجربه کرده بود، به دیدار خالق رفت و پیکر این فلک خوان نامی یک روز بعد در قبرستان لوچاب شهر دوشنبه و در یک روز برفی به خاک سپرده شد؛ خواننده ای که محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در وصفش نوشت: مرحوم دولتمند خالف دلبسته زبان فارسی و شاعران بزرگ ایران بود. انتخاب اشعارش در آوازهای مختلف گواهی براین دلبستگی ایشان است. در سفرهای مکرر به ایران علاوه بر زیارت مزار فردوسی، سعدی و حافظ به زیارت امام رضا (ع) می‌شتافت.
اسماعیلی درباره دلبستگی این خواننده به امام رضا (ع) نوشت که خالف دلبستگی به امام رئوف (ع) را در قطعه‌ای می توان دید که به صورت اختصاص در ستایش آن امام همام خوانده است.
گروه بین المللی هندیران شامگاه جمعه ۱۸ اسفند به مناسبت درگذشت این خواننده تاجیک گروهی از شاعران و هنرمندان و ادبیان کشورهای حوزه ایران فرهنگی در نشستی ادبی با عنوان «فلک خوان» در فضای مجازی گردهم آمدند و یادش را گرامی داشتند و سه تصنیف از او به نامه های «لیلی گذشت و مجنون حالی خراب دارد»، «ای نگاهت از شب باغ نظر، شیرازتر» و «دلم را چون اناری کاش یک شب دانه می کردم» را رونمایی کردند.
حجت الاسلام سید سلمان صفوی؛ پژوهشگر عرفان و فلسفه اسلامی از دولتمند خالف به عنوان ستاره تابناک موسیقی تاجیکستان یاد کرد و گفت: دولتمند خالف نقش بی نظیری در تداوم پیوند موسیقی و ادبیات عرفانی فارسی داشت.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه