روزنامه کائنات
7

شهرستان

۱۴۰۰ شنبه ۲۴ مهر - شماره 3997

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی تاکید کرد؛

ضرورت اصلاح ساختار بودجه فرهنگی

 آذربایجان شرقی – لیلا پاشایی: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با تاکید بر ضرورت اصلاح ساختار بودجه فرهنگی، گفت: حوزه فرهنگ، هنر و رسانه نسبت به سال ها و دهه های قبل به جهت ساختاری تغییرات اساسی دیده ولی قوانین بودجه ریزی و برنامه ریزی متناسب با آن تغییر نداشته و معیوب است و این کار موجب شده تا دوباره کاری و احیانا بی قانونی در این حوزه روی دهد.
به گزارش کائنات، سیدقاسم ناظمی افزود: به طور مثال در حوزه قوانین مالی از قواعد اساسی برای انجام معاملات، مزایده و مناقصه است که این مسایل به تمامی حوزه ها تسری می یابد و با توجه به اینکه در این معاملات واحد سنجش کمیت کارها است نمی توان با آن کارهای کیفی در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه را مورد سنجش قرار داد. وی اظهار کرد: مدیران دستگاه ها در روند اجرای بودجه بر اساس مزایده و مناقصه عمل می کنند و خروجی آن شاید از لحاظ قیمت برای دستگاه های اجرایی مطلوب باشد ولی از لحاظ کیفی در این حوزه کارایی ندارد و از راهکارهای آن ترک تشریفات است که هر مدیر دستگاه اجرایی چنین ریسکی را به علت تبعات بعدی آن قبول نمی کند. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با بیان اینکه حوزه فرهنگ و هنر به شدت حوزه کیفی است، یادآور شد: وقتی کارها در حوزه فرهنگ و هنر به مناقصه گذاشته می شود عملا تولید کیفی در این حوزه روز به روز کمتر و تولید کمی بیشتر می شود و در نتیجه انتظار داشتن آثاری ماندگار از بین می رود.
ناظمی، نبود آمایش سرزمین در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه را از دیگر آسیب های این حوزه اعلام کرد و گفت: برخی از مناطق مختلف کشور در حوزه فرهنگ و هنر دارای مزیت های نسبی بوده و برخی رشته های فرهنگی و هنری در آن ها ریشه دارتر هستند. وی ادامه داد: سیاست گذاران و برنامه ریزان باید در سیاست گذاری و برنامه ریزی های خود به مزیت های نسبی مناطق مختلف جدی تر توجه کنند و در این مناطق در کنار توجه به سایر رشته های فرهنگی و هنری، مزیت های نسبی را در اولویت قرار دهند. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی افزود: در استان هایی که برخی حوزه های فرهنگی و هنری از لحاظ سرمایه اجتماعی از جایگاه غنی و ویژه ای برخوردارند باید نسبت به سایر حوزه ها مورد توجه قرار گیرند. ناظمی، با بیان اینکه در دنیا، کشورهای مختلف مزیت های نسبی خود را کشف و شناسایی می کنند، می افزاید: کشور ما از خیلی جهات دارای مزیت های نسبی زیادی در حوزه های تاریخ، تمدن و فرهنگ و هنر برخوردار است. وی خاطرنشان کرد: گردشگری تاریخی و فرهنگی از جمله مزیت های کشور ما بوده که می تواند بیشتر از گردشگری علمی و سلامت، گردشگران خارجی را جذب کند ولی کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
پنج درصد کل بودجه کشور به حوزه فرهنگ و هنر اختصاص دارد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با بیان اینکه پنج درصد کل بودجه کشور به حوزه فرهنگ و هنر اختصاص دارد، می گوید: این بودجه شامل بودجه های جاری و عمرانی بوده و با آن نمی توان حوزه فرهنگ و هنر را توسعه داد.
ناظمی، با بیان اینکه بر اساس اعلام کارشناسان ذیربط برای اجرای اتوبان تبریز - شهر جدید سهند حدود ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است، عنوان کرد: این در حالی است که بودجه سالانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمایت از جریان های فرهنگی و هنری استان یک میلیارد تومان است و در این وضعیت فاجعه بار وقتی گفته می شود فرهنگ در اولویت قرار دارد، شعاری بیش نیست. وی با اشاره به اینکه سخن از تاثیرگذاری با این بودجه در جریان فرهنگ و هنر استان چیزی در حد شوخی است، اظهار کرد: اگر این مسیر تغییر نکند، توقع تحول در حوزه فرهنگ و هنر نشدنی و غیرعملی است. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی افزود: با نگاه پنج درصدی به حوزه فرهنگ و هنر باید توقع پنج درصدی نیز از این حوزه داشت و نمی توان توجه مخاطب عمومی را از فرهنگ بیگانه به فرهنگ خودی جلب کرد. ناظمی با بیان اینکه برای تاثیرگذاری در مخاطب باید آثار فاخری تولید شود و تولید چنین آثاری نیاز به هزینه های زیادی دارد، ادامه داد: در حوزه های مختلف دفاع مقدس و انقلاب آثار فاخر و درخشان زیادی در کشور تولید نشده و تنها یک رمان درباره امام راحل بنیان گذار جمهوری اسلامی به قلم «نادر ابراهیمی» نوشته شده که آن هم به علت فوت نویسنده ناقص مانده است. وی تعدد و تنوع نهادهای فرهنگی و هنری را از دیگر آسیب های این حوزه اعلام کرد و گفت: تعدد این نهادها با بودجه های محدود علاوه بر اینکه دردی از فرهنگ و هنر دوا نمی کند بلکه در برخی موارد این نهادها فعالیت های همدیگر را نقض می کنند. وی، با تاکید بر اینکه فعالیت این نهادها باید مکمل هم باشند، ادامه می دهد: همپوشانی فعالیت های این نهادها موجب خنثی شدن اثرات آن ها شده و تاثیرگذاری برنامه ها را کاهش می دهد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه